17. januar 2009

Katharina Hepburn Cardigan

Spinkle, gyldne lace-pinde, tyndt rustikt uldgarn i de fineste farver og et mønster af næsten meditativ karakter. Fornemmelsen af det tyndeste, fine strik, mellem fingrene og den langsomme forvandling til en fnuglet trøje. Mon ikke, du kender det?

Bedre strikkeoplevelse kan jeg simpelthen ikke få og sådan har det været med Katharina Hepburn cardigan hele vejen igennem. Jeg har i den grad nydt at strikke den. Årets første strikkeprojekt er hermed færdigt.


Mønsteret består af de fineste små snoninger vekslende med små lace-rapporter. Klik evt. for større billede.

Jeg har ikke været helt alene om det, men har fået mere end rigelig hjælp.


Hun bliver tilsyneladende aldrig voksen. Hun er snart seks år, men opfører sig stadig på nogle punkter som en ren killing


Vi blev dog færdige tilsidst

Hvordan står det så til med mit Cashmere-0-meter? Fra nu, bare kaldet opsparingen (i hvert fald så længe, der er plus på kontoen :-)) Jeg har brugt både garn og opskrift fra lageret, så jeg har sparet op! Fin og fnuglet er dog de ord, der beskriver denne cardigan bedst: Den vejer faktisk kun 194 g! Jeg forhøjer dog rask til 200 g og dermed har jeg optjent de første 10%, herefter bare kaldet point. Det er da slet ikke så ringe endda :-)

Fakta
Design - Kathy Zimmerman - Katharina Hepburn Cardigan, fra bogen Lace Style redigeret af Pam Allen og Kate Budd
Garn: Håndindfarvet 100% uld fra Marianne Svit, anvendt 194 g
Pinde: 2,5
Opsparing: 2,5 point pr 50 g = 2,5 x 4 = 10 point

18 kommentarer:

  1. Hvor er den flot, og den klæder dig bare rigtig godt :-)
    Hvor er det dejligt med sådan et stk. strik som bare er en fornøjelse at være i gang med.

    SvarSlet
  2. Hold da op den er blevet flot, og ih hvor den klær dig godt. Sikke da en skøn kat.

    SvarSlet
  3. Wow hvor er den bare fin, og sikke den klæder dig! Din beskrivelse af strikkeprocessen fik bestemt prikket til selv samme fornemmelse inde i mig, det frembringer smil i hele femøren. Tak for det! :o)

    SvarSlet
  4. Hvor er den blevet fin og lækker! Det er sådan et smukt mønster den kombination af lace og snoninger - en rigtig klassiker. Når den er så tynd, kan den sikkert også bruges en kølig sommeraften. Får man den at se i morgen ?

    SvarSlet
  5. Den er rigtig flot,og passer jo bare perfekt;-)

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare fin.
    Tynde pinde, snoninger og hulmønstre med tyndt garn er en fornøjelse.

    SvarSlet
  7. Hvor er den bare flot... men med sådanne en hjælper, burde det tage længere tid.

    SvarSlet
  8. Der findes intet bedre :)
    Og hvor ser du bare godt ud i den:D

    SvarSlet
  9. Sikke en flot trøje og den klæde dig bare helt fantastiskt. Farven er også bare super godt. Den kan du sagten være stolt af
    Merete

    SvarSlet
  10. Hold da op hvor er den bare flot, og sikken farve, den klæder dig bare så godt. Og dejlig klassisk model som bare kan bruges til alting. Samme farve kat som jeg har og den er også vild med garn.

    SvarSlet
  11. Cardiganen er utroligt smuk,. og farven er rigtig god til dig.

    Katten er uimodståelig og har rigtigt klørene fremme. Karter den?
    Min gär helt amok over uld, og der bliver maseret og æltet til den helt store guldmedalje.

    SvarSlet
  12. Hvor er den bare smuk.
    Farven og mønstret, ja det går jo op i en højere enhed :-)

    SvarSlet
  13. Superflot cardigan. Rigtig smuk model;-)---- med blandingen af snoninger og kniplingsstrik. Ang. strik-in- så er jeg nok ikke så social at jeg har lyst at lukke helt vildt fremmede mennesker ind i mine stuer. Jeg kan bedst lide at mødes på den måde ude, så folk kan koncentrere sig om strik og man selv bestemmer hvem man vil tale med, hvis der kommer mange. Jeg er desværre ikke så social bl.a. fordi jeg som oftest ikke kan høre hvad folk siger og jeg gider ikke sige ja og nej og håbe jeg rammer rigtigt uden at have hørt hvad folk siger.Derfor er det hver gang en afprøvning fra min side- kan jeg høre noget som helst eller sidder jeg i en osteklokke og er til pynt.Det gider jeg nemlig ikke.
    Humoristisk set må jeg jo også sige, at pynteværdien er også vigende med aldreren- hæ hæ. Desuden har jeg pga dårlig ryg brug for mange dage til at restituere mig efter at have haft gæster og gøre så rent, som jeg nu vil have det. Det må jeg jo så prioritere for det synes jeg sjældent det er værd.Det skal lige siges at jeg sagtens kan ændre mening senere. Det ved man aldrig med mig.Jeg er åben for input

    SvarSlet
  14. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer - jeg tror, den bliver et rigtigt hit :-)

    Karin: Det var også bare et hurtigt og ikke mindst uigennemtænkt forslag :-) Kan godt forstå, det må være problematisk både med dårlig ryg og hørelse.

    SvarSlet
  15. Hej Lene - Undskyld min sene kommentar. Hvor er den altså bare flot, og så på så tynde pinde, og med alle de snoninger. Det er ikke mindre end et imponerende smukt stykke håndarbejde, som jeg håber at se nærmere på i dag?

    SvarSlet
  16. Hold k..., hvor er den flot.
    Birgitte.

    SvarSlet
  17. Meget, meget smuk cardigan. God start på strikkeåret :-)

    SvarSlet
  18. Utroligt smuk cardigan og i den rigtige farve, om jeg har forstået det rigtigt?

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.