31. december 2008

Octavia og strikkeheksens nytårstale

.... lidt kongelig har man vel lov at være :-) Undskyld, jeg ku´ ikke lade være

Octavia blev det absolut sidste projekt i strikkeåret 2008 og hvilket projekt? Jeg kan roligt sige, at jeg ALDRIG nogensinde strikker sådan en krave igen. Den er et strikketeknisk mareridt og en fuldstændig vanvittig opfindelse, så er det sagt - men hvor er den flot.






Da jeg slog Octavia op på Ravelry fandt jeg kun ét eksemplar af trøjen, til gengæld var alle de kommentarer, der var knyttet til projektet, relateret til det fuldkommen umulige påfund: At strikke 5 m ret sammen. Du skal ikke prøve, hvis du ikke har oceaner af tid og tålmodighed. Jeg fandt hurtigt ud af, at det er teknisk umuligt at strikke fem tykke masker sammen på p. 7, så jeg måtte bruge en tyndere hjælpepind, efter at jeg også havde forsøgt mig med hæklenål. I et anfald af total desperation knækkede jeg min knitpicks nr. 3, hvor dum kan man også lige være. Så var det jeg fandt en af de gamle metalpinde frem.





Kraven tog ligeså lang tid som resten af trøjen, men trøjen er ikke noget, uden kraven!

Efter at jeg havde kæmpet mig igennem den, kikkede jeg på en opskrift til et tørklæde, jeg gerne vil strikke fra bogen "Victorian Lace Today": Holly Berries. Da jeg kikkede nærmere på de små "bomber" i borten, tænkte jeg bare, nej, ikke igen. Heldigvis læste jeg opskriften igennem og her er der lige pludselig en teknik til at strikke bomber/bær, hvor du ikke behøver knække strikkepinde. Du strikker simpelthen de samme fem masker 3 gange og trækker en maske løst over de andre 5 gange. DET GIVER STORT SET SAMME RESULTAT - uden tårer!

Og sådan sluttede det herrens strikkeår 2008. Da jeg har en slags halvårligt blog-jubilæum i denne måned, vil jeg gøre lidt status og sende et par raketter ind i det nye strikkeår 2009. Jeg skal gøre det kort :-)

Fordelene ved at blogge er mange.
1. Jeg er kommet i kontakt med en masse, skønne kvinder, der deler min store passion.
2. Jeg har mødt nogle fantastiske, strikkende kvinder IRL.
3. Inspirationskilden er uudtømmelig
4. Fantastisk præsentations- og arkiveringsmuligheder for ethvert strikprojekt
osv. osv.

MEN, der er også ulemper. Og dem skaber vi mennesker jo oftest for os selv. For mit vedkommende er jeg nærmest blevet "over-inspireret" og har haft svært ved at holde fast i de projekter, jeg egentlig gerne ville lave, for der kom hele tiden noget nyt. Kender du det?

Derfor har jeg besluttet mig til, at de første 4 måneder af strikkeåret 2009 skal bruges til fordybelse. Fordybelse i de opskrifter og bøger jeg allerede har og som jeg måske fik købt lidt rigeligt af i 2008. Fokusere på det garn, jeg allerede har, medmindre der kommer et fuldstændig vanvittigt, forrygende udsalg og her mener jeg virkelig fra 50% og nedefter :-) Fordybelse i nye teknikker og andet godt.
Det kommer ikke til at betyde, at jeg ikke følger med som jeg plejer, men jeg vil prøve at holde fokus :-)

Rigtig godt nytår til jer allesammen og tak for, at I har gidet læse med og dele med mig :-)

Nu med faktaboks :-)

Octavia fra Kim Hargreaves "Amber" (opskriften var jeg iøvrigt ikke helt tilfreds med)

Garn: Manu babyalpaca fra garn.dk Anvendt 10 bundter a 100 g (ja, den er tung)

Pinde: 7

23 kommentarer:

  1. Godt nytår også til dig..din blog er så skøn at besøge...og om jeg kender til fornemmelsen af at blive fristet til nyt strikketøj rundt i blogland? nej over....Øh JA JA JA, så jeg har lignende tanker for 2009..ikke et nytårsfortsæt for dem gider jeg ikke, men bare lige en lille tanke..så må jeg se om den holder..skal vist allerede på håndarbejdsmesse i Vissenbjerg i marts, men det er jo rent arbejdsmæssigt, så her får jeg forhåbenlig ikke tid til at ose rundt...måske kun lidt ..en anelse..en lillebitte smule??
    Aii Godt nytår

    SvarSlet
  2. Nøhj, den er fed!
    absolut sliddet værd - 5 ret sammen, suk!
    Godt nytår og givende fordybelse til dig! Spændt på at se, hvad du finder på :-)

    SvarSlet
  3. Ja godt nytår til dig Lene, og tak for dine altid søde kommentar. Din blog er altid så spændende, man kan jo sige at du jo bestemt ikke er lang tid om dine projecter ;-)

    Trøjen er bare for fed,og jeg håber at du snart får dig en ny pind for dem kan man jo ikke undvære mere ;-)

    SvarSlet
  4. Den krave er da total blæret - som mine skolebørn ville sige - altså hvis de havde forstand på strikketøj. Der er rigtig mange trøjer og bluser der ikke er en disse hvis ikke lige det var for en mønstret kant af en slags. Så skal resten bare strikkes glat og ligeud. Keeeedeligt at strikke, syns jeg.
    Kommer i tanke om en snoningstrøje der blev strikket færdig sidst i marts tror jeg - mon den har syet sig sammen dernede i posen?

    Godt nytår!

    SvarSlet
  5. Skøn jakke - helt bestemt sliddet værd....og ret ironisk at du finder en nemmere metode bagefter...
    OM jeg kender det med inspirationen...uha uha....det er faktisk også en af grundene til at jeg holder fast i mit cashmere-o-meter: det giver nemlig fordybelse i lagergarnet og dets muligheder...men det kan da godt være at jeg skulle udvide til bøger også....så fordybelse er jeg med på.
    Godt nytår!!
    :-) Britt

    SvarSlet
  6. Jeg sidder lige og tænker ... kunne man ikke tage de første fire ret løst af, strikke den femte og trække de fire over den strikkede ... til en anden gang :)

    Rigtig godt nytår herfra

    SvarSlet
  7. Octavia er hele besværet værd, hun ser virkelig godt ud. :o) Tak for at give muligheden for at kunne følge med i dine strikkeeskapader, det er en fornøjelse at kigge med hver gang der ryger noget af pindende hos dig. Rigtig godt nytår :o)

    SvarSlet
  8. Blogland er et dejligt "land", men du har helt ret-det bliver altid en dyr rejse!!!!
    Godt nytår til dig også og tak for mange kommentarer på min blog.

    SvarSlet
  9. Ja - du har lov til at være kongelig med det brag af en trøje, der i sandhed er en dronning værdig:-)
    Rigtig godt nytår!

    SvarSlet
  10. Hej Lene
    Rigtigt godt nytår ønskes herfra.
    Mange gange tillykke med den lækre trøje. Den er super skøn. Mon ikke den er ekstra skattet efter det slid du havde med den ?

    SvarSlet
  11. Godt nytår og Octavia ER skøn (men jeg gider bestemt ikke lave den efter at have hørt om al dit besvær).

    SvarSlet
  12. Flot trøje.Og godt nytår til dig:-)

    SvarSlet
  13. Godt nytår!
    Octavia er blevet rigtig flot, den vil være kedelig uden den krave.

    Inspiration finder man alt for meget af på www. Man burde kunne få strikkeorlov. Ligesom Britt prøver jeg at holde lageret i ave med gulerodsmetoden.

    SvarSlet
  14. Superflot Octavia, og hatten af for din stædighed der gør, at der nu er en hammerflot krave på trøjen :-)
    Alt for meget inspiration, kender jeg alt for godt.Jeg tilslutter mig lige dit "projekt fordybelse" , det lyder uhyre fornuftigt :-)
    Godt nytår !

    SvarSlet
  15. Den er virkelig blevet flot sikke et arbejde med kraven.

    Rigtig godt nytår

    Erna

    SvarSlet
  16. Godt nytår til dig også. Sikke en skøb trøje du har lavet. Den er bare kanonflot. Hvordan holder garnet faconen?
    Merete

    SvarSlet
  17. Sikke en dejlig tröje du har fået af pindene, jeg er imponeret. Og jeg er helt enig i dit indläg, at der måske skal lidt fordybelse til her i det nye år, fordi man bliver helt tosset efter alle nye modeller man ser hver dag i blogland. Og lommepengene går lige pludselig til noget helt andet end tidligere, men jeg er utrolig glad, at jeg har fået lov til at kigge med på din blog under året som er gået, så godt nytår!

    SvarSlet
  18. Godt nytår til dig også. Og du har det ligesom mig med at blive fanget kan jeg se, men god ide, det med at prøve at fordybe sig lidt i det man har, det vil jeg også prøve om jeg kan.
    Smuk smuk trøje, stort stykke arbejde, dejligt at du er færdig med den. Og på gensyn i det nye år..:o))

    SvarSlet
  19. Tusind tak for alle jeres søde og spændende kommentarer, jeg er helt overvældet:-)Måske vi skulle starte en fordybelses-knit-along :-)

    Jeg glæder mig rigtig meget til at dykke ned i bøger og kikke længst inde i garnskabet - jeg må vist også se nærmere på cashmere-o-meter metoden -lyder spændende.

    Merete: Trøjen ER tung og jeg har været meget betænkelig ved garnvalget, for alpacaen er jo løst spundet, men jeg tænkte, at bæltet ville kunne holde den oppe og på plads. Indtil videre ser det ud til, at det går OK :-)

    SvarSlet
  20. Hvor er den da bare blevet flot.
    Den har da været besværet værd.
    Men sikke et besvær!
    Og så i det tykke garn!

    Jeg kan kun give dig helt ret i dine betragtninger.
    Blogland er så fuld af ideer og inspiration, at det er svært at rumme.
    Man skal have en stærk rygrad for ikke at løbe løbsk:-)

    Men tak for de dejlige timer vi har haft sammen i år og jeg håber at vi får lige så mange i det nye år.
    Rigtig godt nytår til dig og din familie.

    SvarSlet
  21. Tak, Tine og rigtig meget i lige måde :-) Jeg glæder mig allerede helt ustyrligt til den 18. :-)

    SvarSlet
  22. Hello it's me, I am also visiting this website on a regular basis, this web site is really pleasant and the users are really sharing good thoughts.

    Stop by my web site - instagram likes

    SvarSlet
  23. Hmm is anyone else having problems with the pictures on this blog loading?
    I'm trying to determine if its a problem on my end or if it's the blog.
    Any responses would be greatly appreciated.

    My site ... get more instagram followers

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.