6. marts 2010

Nummer 117-3 og et par ustyrlige frøkener

Denne gang klipper jeg  en hæl og hugger en tå for at få det til at passe! Jeg har været syg og har ikke haft min sædvanlige energi, men endelig er den næste vest færdig og min vestemåned har tjent sit formål, nemlig at få mig i gang med at lave disse, små, nyttige klædningsstykker, der jo nogle gange er mere anvendelige end en hel trøje :-) Jeg har stadig et par veste på pindene, nemlig Ivy Leage og en Tøffelcape, men mere om det, når jeg skal fortælle jer om frøknerne Skabertrang og Selvdisciplin!


Jeg er betaget af modeller, der blander strik og hækling. De er underholdende at lave og det samlede udtryk kan blive særdeles interessant. Alligevel har jeg ikke været særlig begejstret for at lave vesten her, jeg har været meget mistroisk undervejs i processen, for jeg syntes ærlig talt formen så lidt for interessant ud. Men, men, det endte jo godt altsammen.


Selvom jeg har haft vestemåned er det lykkedes frk. Skabertrang at få rigtig, rigtig mange projekter på pindene. Hun er sådan en tilbagelænet personlighed, der lider af sygdommen startitis (ret almindelig lidelse blandt strikkere, opdaget af Britt) og kaster om sig med både garn og opskrifter. Hun er en: Skal vi ikke begynde på ... og ja, vi MÅ også lave den der.... og egentlig vil det være synd, hvis vi ikke også går i gang med den der...person. Nogle af jer, kender hende rigtig godt ;-) Inden man får set sig om, har hun lagt 25 opskrifter frem og hevet garnet ud af lageret eller indkøbt nyt - igen. Og selvfølgelig er der også slået op og strikket lidt på både det ene og det andet. Ak ja, men hun er nu engang så sjov at være i selskab med. Her lidt eksempler på, hvad hun har hjulpet mig med at få på pindene:

Kim Hargreaves vidunderskønne, lille delikate Glee (ja, ja, jeg ved det, den er oldgammel, helt tilbage fra Nectar, så det er vel på tide, jeg strikker den). Cardigan med skød. Strikkes i den skønne merino fra Lisbeth Klode på Fur.


Charm - en lidt mere rå sag i retstrik, også fra Kim Hargreaves (trods alt en nyere model fra Amber ;-)) Hele ryggen er såmænd blevet færdig! Strikkes i den jævne Hifa uld, hvis grove tråd passer perfekt til modellen.


Og så er der vidunderlige Victoria fra Hanne Falkenberg. Et godt stykke af kraven, har vi snuppet, frøkenen og jeg - her bruges naturligvis HF´s blandingsgarn i uld/bomuld.


Og jeg må ikke glemme lacy Bactus og den kjole, jeg utrætteligt forsøger at designe med frøkenen i øret. Bactus i Noro og kjole i Junik.


Eller den underskønne Eng (Annette Danielsen, naturligvis) her strikket med den dejlige Filcolana lammeuld, som efterhånden er blevet min gode basisuld og som jeg med fornøjelse køber her og så en enkelt tråd Kid mohair i en fantastisk sommerhimmel-farve



Og der er jo stadig Ivy Leage som kræver koncentration og derfor ikke bliver til så meget, så hurtigt. Jeg skal jo også være social indimellem :-)


Selvfølgelig er der også strømperne som ikke får den store opmærksomhed, men jeg strikker stadig toe-up og two-at-a-time efter Knitting More Circles Around Socks og kommer aldrig tilbage til strømpepindene.


Og naturligvis marts måneds bidrag til julegaveknitalong :-)


Og tilsidst den lille Tøffelcape, som Irene mindede frk. Skabertrang om, at hun MÅTTE lave.


Efter et stykke tid i dette vidunderlige, tilbagelænede strikkeparadis i selskab med frk. Skabertrang og det ene nye projekt efter det andet, er der noget, som begynder at nage!

Det starter som sådan en lille gnaven i uldnøglerne, der ligger spredt overalt. Det foregår altid på den måde, at jeg forsøger at ignorere det, men så begynder det at banke på. Og jeg ved, at hvis jeg løfter blikket og kikker ud af vinduet, så vil jeg se frøken Selvdisciplin trykke sin spidse næse mod ruden. Jeg fortsætter ihærdigt et stykke tid endnu, men kommer altid til at se op tilsidst, kun for at se det triumferende grin på frøkenens ansigt: Åh jo, du er nødt til at lukke mig ind, tiden er kommet :-)

Når hun kommer ind, ser hun sig forfærdet om i stuen, hvor der ligger projekter spredt overalt, så går hun ind i mit arbejdsværelse og ryster på hovedet og så kommer det, dét, der får mig til at ryste i bukserne: Det her går ikke længere, det er tid til at AFSLUTTE! Ingen nye projekter, vi er nødt til at komme til bunds i det her og jeg foreslår du starter fra en ende af. Hun er hård og hun helmer ikke, før det er gjort. Og ved I hvad? Hun er lige kommet på besøg!

Men hvor er jeg glad og taknemmelig for, at jeg kender dem begge - for det dur ikke, uden hverken den ene eller den anden :-)

Rigtig god weekend!

Faktaboks
Design: Drops, nr. 117 - 3
Garn: Duo, 100% lammeuld
Garn fra lager: Ja, resterne fra Cumulus
Anvendt: 140 g
Farve: Petrol/Blå - Duo nr. 390414
Købt hos: Designværkstedet, Aalborg
Pinde: Addi click nr. 4,5 og hæklenål nr. 4,5
Str. S/M
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Vesten er strikket med to tråde, men de hæklede indsatser er hæklet med tre tråde, for at få målene til at passe.
Løbelængde: 100 g 540 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 756 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 6723 m
Anvendt garn i år: 1kg og 960

25 kommentarer:

  1. De 2 damer tror jeg alle kender som er kreative. Sikke en skøn fortælling og sikke en masse skønt strikketøj du har gang i. Glæder mig til at se det færdigt.
    Merete

    SvarSlet
  2. Så mye gøy du holder på med. Den ferdige vesten var flott. Kjempegø y fortelling. Huff, d går vel ikke an å forandre på d heller. D er vel slik d blir og er. Men egentlig er jeg glad for det er jo mye gøyere å komme inn i et kreativt hjem. Jeg venter i spenning på at alle plaggene dine blir ferdig en etter en. Klem. :))

    SvarSlet
  3. Åh jo, dem kender jeg godt - de to frøkener. Tror dog aldrig jeg har haft SÅ mange projekter igang, men jeg strikker heller ikke så hurtigt som dig.
    Men skønt og spændende ser det ud det hele - fortsat god strikkelyst og god weekend :-)

    SvarSlet
  4. Det er velnok heldigt for frk selvdiciplin at du er lynstrikker. Sikke mange laekre ting du har gang i . Og hold da op, de er talrige. Din historie er fantastisk, den vil jeg gemme. Den skal gaa over i "bloghistorie". Og saa er det vel nok godt endelig at faa sat nogle navne paa de to froekner. Min frk selvdiciplin er desvaerre ikke saa standhaftig hihi. Glaeder mig til at se dem faerdige en efter en. God strikkeweek-end.

    SvarSlet
  5. Sikke en fin vest. Det er en sjov detalje i siden.

    Jeg tror jeg er lidt bedre til at holde Frk. Startitis for døren end du er, men det er fordi jeg, af erfaring, ved at jeg får en slags strikkestress over alle de ufærdige projekter, som jeg så (ofte) ender med at trævle op :-)
    Men hvor ser alle dine projekter dog spændende ud.
    Og jeg ved at du nok skal få dem færdige.
    Vi er jo begge to gode venner med Frk. Selvdisiplin :-D

    Dejligt at høre at du har det bedre igen.

    SvarSlet
  6. Godt at høre at du har det bedre. Dit indlæg stråler af godt humør ;-) Dejligt.

    Glæder mig da rigtig meget til at høre om frøknerne Skabertrang og Selvdisciplin......

    Jeg synes jeg har gang i meget - men jeg når da slet ikke op på siden af dig. Hold da op Lene hvor ser det alt sammen bare spændende lækkert og inspirerende ud!! Jeg må da vist sætte gang i flere projekter.

    Den er superlækker din nye vest.

    SvarSlet
  7. Åh, Lene jeg sidder her og vrider mig af grin...sorry, men det er altså god humor:-)

    Under alle omstændigheder, så er det en masse skønne ting du er i gang med.
    Jeg har lige smidt et strikketøj fra mig i arrigskab - jeg forsøger at strikke strømper fra tåen af. Det kikser en anelse, hvis jeg ikke knækker koden, så må du give et kursus næste gang vi mødes.

    SvarSlet
  8. Godt at høre du er frisk igen! Sikke en sød fortælling... Kender godt begge frøkner.. og lige nu dominerer Frk. selvdiciplin heldigvis :-) Fin vest med både hækling og strik!

    SvarSlet
  9. Virkelig godt indlæg Lene ;-) Jeg morede mig vældigt og følte mig SÅ ramt. Nu har frk. Selvdisciplin været her et stykke tid, men efter at have set hvad du har gang i, tror jeg da, at jeg vil lukke frk. Skabertrang ind ;-)

    Og så er vesten da lækker!

    SvarSlet
  10. :lerhøjt:
    Skøn lille sag du har fået færdig og det ser ud som om der bliver masser at skrive om i fremtiden :-)

    SvarSlet
  11. Hæhæ - jeg har det på PRÆCIST samme måde! Fantastisk beskrevet af dig. Her i hytten er det Finitis-Yrsa og Tag-dig-sammen-Tage, der sikrer at det ikke hår helt amok i Startitis rus. Jeg er også glad for at kende dem alle.
    KH Britt

    SvarSlet
  12. Frk. Selvdisciplin er rimeligt dominerende her - mest fordi jeg også kommer til at føle mig for stresset hvis jeg ikke kan se en ende på tingene.
    Men jeg synes det er fedt at man sådan kan lade frk. Skabertrang få luft også - når alt kommer til alt skal man jo huske at det er ens hobby og at det skal være hyggeligt. Der er vel en del forskellige syn på om det hovedsageligt er processen eller produktet der er formålet med det :-)

    Glæder mig til at se hvordan det hele ender ud og hvornår frk. Skabertrang får lov at komme indenfor igen :-)

    SvarSlet
  13. Sød vest med fine detaljer! Sikken en masse skønne ting du har gang i - den førstnævnte Frøken har da vist været på et længerevarende besøg:-)

    SvarSlet
  14. Jeg har fulgt din blog et stykke tid - og indtil nu været utroligt imponeret over at du kunne "nøjes" med at strikke veste en hel måned - så det er egentligt dejligt at se at du bare er helt almindelig ligesom os andre - omend en ekstrem dygtig hurtigstrikkende en af slagsen. Og de to damer du fortæller om de har været her på matriklen af forskellige omgange, jeg er lidt glad for at den skrappe af dem i øjeblikket bor hos dig - så kan vi andre måske være lidt i fred ;-)

    SvarSlet
  15. Hvor er du bare fantastisk god til at formidle en strikkers sind! Herhjemme er frøken skabertrang virkelig på stikkerne for tiden for jeg vil det hele :-)

    SvarSlet
  16. Hold da op sikken en omgang, du har startet flere projekter op end jeg næste kan nå på et år :-D Men de er nu rigtig fine allesammen

    SvarSlet
  17. Jamen den vest er da dejlig. Tak for den lille fortælling - den bragte lidt smil frem. Men hende der startitis - hun er da lidt frembusende for tiden - jeg kom til at tænke på hvor lang tid det ville tage mig at redde mig ud af den redelighed, har selv et par ting fra efteråret, som banker på efter vifterne.

    SvarSlet
  18. Hold da helt k... du har gang i mange smukke sager !!

    Jeg tror faktisk at jeg ville blive helt stresset hvis det var mig. Jeg har hen over weekenden haft gang i 4 ting - og det er rigeligt for mig. Og det er vel og mærke ret små ting -

    SvarSlet
  19. Hold da op alle de ting du har gang i, og ja kender jo godt situationen..:o)) Og vesten er blevet fin, den har jo en god pasform. Var lige ved, og gør det måske, at bestille nyt garn, jeg mærkede på Rasmilla's uld/bomuld på strikkecafe, det er bare så dejligt blødt, at jeg overvejer at bruge det i stedet for Supersoften til Amaya, ikke for at lokke dig til mere, ved slet ikke om du har prøvet det. Har bare så mange projekter inde i hovedet....

    SvarSlet
  20. Skønne ting du har gang i, men det kan jo være at de to damer i selskab er gode :-) Hvor er du altså god til at skrive, jeg får altid et smil om munden jeg læser med hos dig,

    SvarSlet
  21. For en herlig lesning hos deg i dag! Jeg elsker alle de ting du holder på med. det heter å være KREATIV og la seg rive med!!! Du laver simpelthen sååå mye flott!

    SvarSlet
  22. Griner og tænker 'WOW' - for du har da gang i SÅ mange skønne projekter!
    Og så tænker jeg, at det da vist mest er den ene frøken, der styrer den butik :-)))
    Vesten er for lækker!

    KH Gittemay

    SvarSlet
  23. Kjempelekker vest du har strikka!! Og ja eg kjenner dei to damene du skriver om, dei er her på besøk innimellom:) Masse flotte arbeid du har på gang, ha ei fin og kreativ veke:))

    SvarSlet
  24. Du er en rigtig storyteller! Sådan har vi det nok lidt allesammen indimellem.

    SvarSlet
  25. Jøje meg, her var det mye lekkert på gang!!
    Jeg gleder meg virkelig til å se ferdige produkter!
    Hører du har vært syk, og håper du er på bedringens vei;)
    Ha en riktig god søndag og klem fra meg;)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.