20. august 2009

Hvirvelstrøm

Du strikker først en cirkel. Det er i modsætning til, hvad man skulle tro underholdende strik, fordi cirklen består af 15 kiler, der fremkommer ved at nogle pinde strikkes som vendestrik. Lige tilpas nok til, at jeg hele tiden liige skulle strikke en kile mere.




Dernæst strikker du en sjælevarmer fra ærmekant til ærmekant. Indrømmet, her var det knap så underholdende, ærmerne er laaaange, men så er det heller ikke værre.



Du syr de to dele sammen, når du lige har fundet ud af, hvordan de skal hænge sammen :-)



Du vasker hele herligheden og lader tørre på et kosteskaft med cirklen nedad. Du trækker rigtig godt i cirklen, for ellers får den færdige Hvirvelstrøm ikke den rigtige pasform.



Og miraklet sker, du har en fiks og færdig og helt fantastisk Hvirvelstrøm. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes, det er genialt tænkt. Hvor er det dog godt fundet på. Jeg er fuldstændig vild med den og kan slet ikke få armene ned.






Brochen skal ha´ et par ord med på vejen, den har ligget og ventet på det helt rigtige projekt. Den er købt hos Fyberspates og er håndværk fra Skaramanda i Skotland. Selvom den er forholdsvis stor, vejer den ikke ret meget.



Garnet er som tidligere antydet rigtig lækker tynd merinould af absolut første klasse. Garnet kommer fra Fur Ø gårdbutik, der ejes af Lisbeth Klode og hendes mand. Alt garn i butikken produceres af ulden fra deres egne merino får og mohair geder. Spinding og farvning udføres af Henrichsens Uldspinderi i Skive. Udover garnet kan du købe det lækreste lamme- og oksekød samt en bred vifte af hjemmelavede specialiteter og som prikken over i´et er der også et bredt udvalg af keramik, mundblæste glas, sølv og glassmykker fremstillet af områdets designere.
Jeg har sagt det før og siger det nok igen: Den butik er et besøg værd.




FaktaBoks
Design: Annette Danielsen Hvirvelstrøm fra Strik Naturligvis
Garn: Dansk Merino Kamgarn fra Fur, 100 % merino uld, en rest marineblå supersoft til ærmekanter
Garn anvendt: 300 g
Farve: Lys turkis, fv. nr. 4025
Købt hos: Fur Ø Gaardbutik Klode, Nr. Madsbadvej 38, 7884 Fur
Pinde: 3
Str: Small
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: En fantastisk skøn trøje at strikke. Jeg er også imponeret over pasformen og snittet i modellen.

31 kommentarer:

  1. Den er meget, meget flot og klæder dig rigtig godt. Den ligner en trøje der bliver slidt op.

    SvarSlet
  2. Sikke en bluse,den er super smart.
    Farven du har valgt bare flot.

    Yt.

    SvarSlet
  3. Superflot og virkelig klædelig. Jeg skal vist have kigget nærmere på den opskrift.

    SvarSlet
  4. Den Hvirvelstrøm er bare en super model...flot farve du har strikket den i :-D

    SvarSlet
  5. Den var så utrolig flot og lige dig, og mig der bare elsker knapper, spänder og alt hvad dertil hörer er selvfölgelig også helt vild med broschen!

    SvarSlet
  6. Den er helt utrolig flot og så klæ´r den dig helt utrolig godt.

    SvarSlet
  7. Den er ualmindelig flot og hvor den sidder godt på dig. Ang. metoden til hvordan den fremstilles, så har du ret - det er smart fundet på.

    SvarSlet
  8. Jeg kan godt forstå du har svært ved at få armene ned... det ville jeg også have hvis jeg havde lavet sådan en flot cardigan :-)
    Den klæder dig bare godt !

    SvarSlet
  9. Den er skøn - super flot farve. Den kunne godt komme på ønskelisten, til et vinter projekt

    SvarSlet
  10. den er ualmindelig flot og klaeder dig fantastisk !

    SvarSlet
  11. Jeg synes jakken var kjempeflott. Passet deg også supergodt. Du er så flink fordi du ender alltid opp med noe som er så bra. Jeg hadde gått å kjøpt garn der med en gang hvis jeg hadde bodd der. Det høres så vakkert ut, både garnet og det andre. Ha en fin kveld. :-)

    SvarSlet
  12. Hold da op hvor er den flot, har luret på den model, men ikke taget mig sammen endnu, den kan du være stolt over.

    SvarSlet
  13. Skøn trøje i en skøn farve! Den klæder dig virkelig godt.

    SvarSlet
  14. Tak for din visuelle gennemgang af strikkeprocessen - jeg har nemlig ikke helt kunnet greje opskriften.

    Den er superflot og meget velsiddende:-)

    SvarSlet
  15. Så fantastisk flott jakke, og for en genial måte å strikke på. Du kler den veldig godt.

    SvarSlet
  16. Hvor er den lækker, den kunne jeg godt lure på at strikke til mig selv - også i den farve :)

    SvarSlet
  17. Den er knaldhamrende flot - også lækker farve. Kan godt forstå, at du er gevaldigt glad for den!

    SvarSlet
  18. Halløjsa Lene
    Så lige din kommentar hos Helle og jeg kan da se, du har da vist fuldstændig ret i at vesten minder lidt om Hvirvelstrøm.
    Den er superflot.
    Mange hilsner Joan

    SvarSlet
  19. Hej Lene

    Ja den ligner godt nok også den vest. Hold da op hvor er den bare flot til dig og I klær hinanden så flot.

    SvarSlet
  20. Oi denne var da lekker! Sitter helt perfekt gjør den også. Fremgangsmåten var jo riktig morsom.

    SvarSlet
  21. Kan se på billederne at armene er kommet ned :-D

    Men hvor er den bare blevet flot!!
    Og sikke en suveræn fin gennemgang af fremgangsmåden.

    Brochen er også rigtig fin. Man skulle tro den var lavet til hvirvelstrøm!

    SvarSlet
  22. Hvor er den dog flot!!! og det er da en super måde at strikke den på! Lyder interessant at noget så simpelt kan blive så flot! Lækker farve - den klæder dig - men det er jo heller ikke det første du har lavet i den farve :-)

    SvarSlet
  23. ... hvor er den altså bare smuk.... Dejlig farve, vidunderlig form. Den skal du da også bare være vildt stolt af

    ... jeg er imponeret af dine frembringelser, synes selv at vejen rundt i cirklen er frygtelig lang, men nu hvor jeg har set en færdig, må jeg jo i gang igen!

    Kh Karen

    SvarSlet
  24. Sikke en flot farve du har valgt til denne skønne trøje. Den er bare skøn, og den klæder dig bare så godt.
    Merete

    SvarSlet
  25. Har løst til at skrive - "og vupti Lene har gjort det igen, en fantasstisk trøje" Super fin

    SvarSlet
  26. Enig! Den er fantastisk :)

    SvarSlet
  27. Lene - Den er altså fuldstændig fantastisk. Super flot, klæder dig godt, jamen - jeg kunne bliver ved!!!

    So ein ding mus ich auch haben.....

    SvarSlet
  28. Øj - jeg har vist ikke fået skamrost din ustyrligt flotte Hvirvelstrøm. Den er SÅ flot og sidder helt vildt godt på dig. Et must-have...skal jeg også strikke. Basta!
    Kan i øvrigt godt forstå du så ofte strikker turkis - den farve er temmelig god til dig.
    :-) Britt

    SvarSlet
  29. Så flott en jakke du har strikket deg! Lekker farge også! Du kledde den meget godt! Takk for en koslig titt i bloggen din..

    SvarSlet
  30. Hold da op, jeg er helt overvældet. Tusind tak for alle jeres kommentarer :-) Jeg er sikker på, at Hvirvelstrøm bliver slidt op, men først når det bliver lidt koldere ;-)

    SvarSlet
  31. det er en skøn trøje, jeg er i gang, så må du vide hvad en slå drejet om ,er jeg kan overhovedet ikke greje det:)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.