2. februar 2010

Jeg har fløjet

...med De Vilde Svaner og det har været en pokkers god tur. Mønsteret sidder hurtigt i fingrene og så er det bare med at flyve derudaf :-) Trøjen er som tidligere nævnt fødselsdagsgave til en venindes dreng, der lige er blevet 6 år. Han blev fejret med manér og vi havde vores at se til med sådan et par håndfulde seksårige drenge, men kors hvor var de meget nemmere end pigerne - i november hjalp jeg med storesøsters fødselsdag og det var faktisk langt fra så nemt - de havde allerede lært en intrige eller to!


Den grå kontraststribe er min tilføjelse. Jeg syntes den meget intense blå farve kunne trænge til et lille knæk og strikkede derfor 4 p glat i slutningen af ærmet. Jeg var så heldig at få lov til at tage et billede med den på, men fødselsdagsbarnet syntes dog, at det skulle være "uden hoved". Så det respekteres, naturligvis :-)


Da han først havde fået den på, beholdt han den på, så det tillader jeg mig at tage som en kompliment :-)

Opskriften er som sædvanlig velskrevet og lige til at gå til - hvis du undrer dig over den lidt specielle ribkant forneden og i ærmerne og halsen, så er mit tip, at du bare skal slå hjernen fra og strikke nøjagtig som der står, så bliver resultatet perfekt :-)

Tak for de mange gode råd i forhold til Duchess. Jeg vil overveje ideen med to kurve, men har en kraftig mistanke om, at hun bare vil forsøge at indlemme begge i sit territorium :-) Under alle omstændigheder dur det i hvert fald ikke at fylde den ene kurv med akryl (ejer iøvrigt heller ikke noget) og bomuld, for den kloge kat vil kun ligge på uld! Ren uld, naturligvis. De bomuldstæpper jeg strikkede i sommer, gider hun slet ikke værdige så meget som en pote :-) Hun er meget territorial, måske fordi hun er indekat, dertil kommer at hun er ekstremt lærenem og social og følger med i, hvad der foregår overalt i huset. Hendes bror, O´Malley, der vejer næsten 9 kg, har intet at skulle ha´ sagt her i huset. Men han er også tilfreds, bare han kan ligge i arm (hvilket er noget af en byrde med den kampvægt han har). Jeg er ikke sikker på, at han er specielt intelligent, det er i hvert fald aldrig gået op for ham, at han er både større og stærkere end Duchess ;-) Men han er sød som bare pokker og volder ikke sine ejere nogen problemer overhovedet :-)

Der kom lidt sne og der kom sol - måske var det den snestorm?

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: De Vilde Svaner fra Det er ganske vist
Garn: Fashion Bamboo, 75% Bambus, 25% Polyamid og en rest lys grå Lucca
Garn fra lager: Ja
Anvendt: 300 g
Farve: nr. 1012
Købt hos: Markno (en uspecificeret kasse tilbudsgarn og det gør jeg ikke igen, der var ikke ret meget, jeg kunne bruge, øv!)
Pinde: Addi click nr. 4,5
Str. 6 år
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Garnet splitter en smule, når man strikker, hvilket har irriteret noget! Men det færdige produkt er meget lækkert og blødt. Jeg har brugt flere masker i halskanten end foreslået i opskriften, fordi denne dreng efter sin mors udsagn har et stort hoved :-)

27 kommentarer:

  1. En skikkelig flott guttegenser! Og fargen vet du jeg liker svært godt;)
    Et godt tegn når gutten ikke tar den av, da var han svært fornøyd;)

    Du får kose deg resten av dagen med dine "sjefer", tror nok ikke det er enkelt å oppdra en katt, men de er herlige vesener;)
    Klemmings;)

    SvarSlet
  2. Superfin genser. Veldig tøff på gutten og, matchet helt klærene han hadde på seg.
    Håper han fortsetter å gå i strikkegensere, det er så flott.:))

    SvarSlet
  3. Jeg MÅ de vilde svaner igennem ingen længe. Fin med en kontrast.
    Ja, jeg mærkede selv i sidste uge, hvor meget 6-årige egentligt fylder, når de er mange, så jeg forstår godt, I har haft noget at se til.

    Har bestilt noget garn, og forventer at være med på en vest (Dr. G's) inden weekenden. Har bare lige en aftale med noget orange garn, der skal være færdigt, ellers bliver det det nemlig aldrig. ;-)

    SvarSlet
  4. Den er bare så flot i den blå farve. Hyggeligt at læse om jeres katte.

    SvarSlet
  5. Den er superfed!! Kan godt forstå at hen blev glad.
    Lykkepakker/tilbudskasser/overraskelser er bstemt heller ikke lykken for mig...
    :-) Britt

    SvarSlet
  6. Du har ret, der er ikke så meget fnidder med de drenge.
    Hvor er din bluse blevet flot, god ide med striberne ved ærmerne.

    Yt

    SvarSlet
  7. Den er superflot! Øj hvor er der bare mange flotte modeller i Det er ganske vist. ÆV tilbudkasser og assorterede lykkeposer gider jeg heller ikke.

    SvarSlet
  8. Superlækker trøje. Blåt er både sjovere og mere praktisk til en rask dreng, end den ellers nydelige gråhvide fra bogen. For os, der elsker blåt, enten det er in eller ej, er det altid en fornøjelse at besøge dig! Måske jeg skulle kaste mig over blå svaner, når jeg altså er færdig med mine (halv)døde fisk.

    SvarSlet
  9. Den er vel nok blevet flot. Den grå farve er god og som du siger, den blå farve brydes lidt, men fint.

    SvarSlet
  10. Hejsa. Jeg vil bare gerne høre hvor du har købt de garn du strikker af? Min veninde har købt en rest som jeg er ved at strikke en trøje til hendes datter af men jeg er bange for der ikke er nok, så jeg ville gerne supplere hvis det er muligt! På forhånd tak.

    SvarSlet
  11. Åååå den genseren blei kjempefin, og i ein flott farge!! Det må eg sei var ein super bursdagsgave:))

    SvarSlet
  12. Jeg har givet dig en award her http://dortheivalo.blogspot.com/2010/02/kreativ-award.html Måske har du allerede fået een og den har også været velfortjent. Du burde få mindst 1000, så du får een mere fra mig. Hav en god dag

    SvarSlet
  13. Fin, fin trøje og den største kompliment er, at han beholdt den på.

    Har selv 2 drenge og husker tydeligt de fødselsdage. MEN man bliver efterhånden ret god til det og de er jo sjove:-)

    SvarSlet
  14. Så flott en genser!!! Og ja, det er bare å strikke som det står i oppskriften, så går det bra! Det sier jeg til mine kunder også, når de er innom butikken og står fast på noe, eller de leser en oppskrift de skal kjøpe.
    Alt er lettere når du har garn og pinner i hendene, leser oppskriften, og setter igang!!!!

    Herlig å lese om dine katter. Vår katt er egentlig veldig snill, og holder seg vekk fra mitt strikketøy. Men hun liker strikkede pledd og sjal, og legger seg raskt ned hvis hun får anledning. men det er bare fint, synes jeg.
    I dag snør det igjen, og det blir nok litt snømåking når jeg kommer hjem fra jobb i kveld....før jeg drar i stallen. Lurer på når jeg får strikket i dag??

    SvarSlet
  15. Jeg tror som du, at det er et stort kompliment når de ikke straks smider trøjen igen ! Men man kan da bestemt godt forstå drengen. Super fint resultat.
    Jeg har lige hendtet bogen på bib. og er meget betaget af den. Havde ellers "skrottet" den da jeg så et par opstrikkede modeller i vinduet hos Isager ( den med hønsene ) men for Søren der er nogle fine bluser både til drenge og piger - så der er bestemt basis for endnu et bog køb.

    SvarSlet
  16. Hvor er den bare blevet flot.
    Og helt sikkert en succes, når den ikke bliver taget af :-)
    Jeg kan ikke vente til jeg skal igang med den !

    SvarSlet
  17. Sikke en skøn omgang vilde svaner du har strikket. Sikke en flot farve til en dreng på 6 år.
    Merete

    SvarSlet
  18. Den er super flot Lene, og når han beholder den på så er den jo godkendt !

    SvarSlet
  19. Den er så flot Lene. Skøn blå farve, der bare er så god til drenge i cowboy bukser.

    Hun kan bare det der, hende Annette Danielsen - med at lave drengemønstre, endda så de kan bruges til store drenge også.

    SvarSlet
  20. Hei :o)
    Takk for hyggelige kommentarer!
    Dette var en fin genser du har strikket.
    Ha en fin kveld,
    klem Fredrikke :o)

    SvarSlet
  21. Fin vilde svaner, men Annettes mønstre er altså også rigtig gode. Supergod bog hun har fået lavet igen. Dejlig at fødselsdagsbarnet også synes om gaven - det er jo ikke en selvfølge, men garnet er jo også dejlig blødt.

    SvarSlet
  22. Det er bare så flot det mønster, havde i tankerne at omsætte det til voksenstr.,for det skal afprøves engang. Og som det bare ryger af pindene hos dig, det må tage godt af lagerbeholdningen.

    SvarSlet
  23. Den sweaters ser ud til at vaere en flyvetur vaerd med de ti svaner. Tu har ret, at knaegten beholdte den paa kan du kun tage som et giga-kompliment. De plejer jo ikke at tage silkehandsker paa for at sige deres mening i den alder hihi.
    Tak for dine soede og opmuntrende velkomstord. Haaber at kunne leve op til forventningerne ( saerligt mine hehe )

    SvarSlet
  24. Det er en rigtig flot drengesweater, og kontraststriben er lige prikken over i-et. Og så er det en usædvanlig dejlig blå farve:-)

    SvarSlet
  25. Rigtig lækker trøje og flot klar farve :-)

    SvarSlet
  26. Hvor er den fin - må også på min to-do-liste (der efterhånden er uendelig lang. Fin med kontraststribe.

    SvarSlet
  27. Flot bluse - altid svært at finde noget til drenge, som ikke ligner de alm. snoninger eller sømandsmønster! Heldigt jeg har fået piger :-)
    Ponyen kom ikke til at hedde strikkehesten - du skulle næsten have set barnets ansigt da jeg foreslog det...!
    Den blev opkaldt efter Minnie Mouse og hedder bare Minnie.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.