6. oktober 2008

Pippi-strømper

Jeg har strikket på dem siden i sommer og her i weekenden blev de endelig færdige. Jeg kunne simpelthen ikke stå for dem, da jeg så opskriften inde på drops-design. Et par rigtig lange sokker til de kolde vintermorgener og -aftener for den sags skyld. Mere sjove end kønne, men en hyldest til mit store forbillede.




Som for mange andre kvinder i min generation var og er hun det store ideal, Pippi Langstrømpe.
Undskyld jeg ikke kan præsentere hende fuldstændigt, men jeg har altså glemt alle hendes øvrige navne.
I en tid, hvor børnefjernsyn var meget pædagogisk - jeg følte det ofte som en straf, når min mor beordrede mig ind foran fjernsynet, så hun kunne få fred til aftensmaden - ja så var Pippi simpelthen det store lyspunkt.
Og tænk, hvad jeg kunne lære, medens jeg sad og så fjernsyn: At piger kan være og gerne må være stærke, modige, fantasifulde, kreative, selvstændige, møgbeskidte og ligeglade med selvbestaltede autoriteter. Autoritet er noget, man må gøre sig fortjent til, det er ikke noget man bare har, fordi man har en triviel titel, som politibetjent, f.eks. :-) Og så lærte hun mig, at piger ikke er intrigante, hysteriske og umulige - de forstår at have det sjovt og opfører sig ordentligt overfor hinanden. Bedre læremester kan man simpelthen ikke få.

Fakta: "Pippi-strømper" Drops nr. 104-9
Garn: strikket i Fabel fra Garnstudio. Anvendt 2,5 nøgle
Pinde: 2,5

15 kommentarer:

  1. Hvor er det nogle skønne pippe-strømper lige til en kold aften. Jeg var helt vild med Pippi Langstrømpe da jeg var barn ;) Hm - jeg kan nu heller ikke lige på stående fod huske alle hendes navne
    http://www.kenja.dk/wordpress/

    SvarSlet
  2. Super fine Pippi strømper.
    De ser dejlig lune ud:-)

    Jeg var også vild med Pippi.
    Hun hed : Pippilotta Viktualia Rullegardinia Krusemynta Efraimsdotter Långstrump.!!!

    Jeg googlede det ;o))

    SvarSlet
  3. Åh, hvor er de bare fine! Er også stor fan af Pippi, og det er mit barnebarn Nanna på 5 også. Og så troede jeg lige, at jeg kunne brillere med Pippis fulde navn :-) Det kan man jo som børnebibliotekar! Men Tine kom først.

    SvarSlet
  4. Ejj... hvor er de skønne, lige til et par gummistøvler, de alm sokker kravler ned under foden, og ja så er de jo lune ;-))

    SvarSlet
  5. Wauh, de er jo vidunderlige, dine pippi strømper :-)))

    SvarSlet
  6. Anette og Jane: Tusind tak, skal I da ha´ :-)

    Tine, jeg er imponeret :-) og Irene, hvis du går rundt med hele navnet i hovedet, så er det godt nok mere end flot :-) Dejligt at høre at Pippi er på vej til de nye generationer af piger :-)

    Pippi-strømper til gummistøvler - jamen det var da en god ide, Jette. Lige i Pippis ånd, kan jeg forestille mig :-)

    SvarSlet
  7. Hvor er de skønne og sjove dine Pippi-strømper :-)

    SvarSlet
  8. Tak for det, fru Kahr. Jeg tror også de bliver et ægte hit :-)

    SvarSlet
  9. Super seje !! de kunne godt finde på at indfinde sig her i min strikkekurv engang ;-)

    SvarSlet
  10. Hvor er de fantastiske. Passer lige til plasketur i gummistøvler.
    De skal helt klart på min liste over fremtidige projekter

    SvarSlet
  11. Tusind tak, Helle og Nynne:-) Sådan et par strømper er jo dejlige, indimellem de mere krævende projekter. Og så er der jo en undskyldning for at købe noget rigtig lækkert strømpegarn :-)

    SvarSlet
  12. Jeg kan se du allerede har fået svaret: Pippilotta Viktualia Rullegardinia Krusemynta Efraimsdotter Långstrump. Jeg googlede det også ;-)

    Det er stadig noget af det jeg kan henfalde til når de genudsender det i fjernsynet, og heldigvis har vi nogle videobånd, fra da Søren var lille, som Lise nu ser. Elsker især den hvor hun skal prøve at gå i skole ;-)

    Jeg vil også strikke strømper....... Især sådan nogle lange lækre nogle som dine ;-)

    Nå - Strik in hos Tine gjorde ikke min ønskeliste kortere - tværtimod! - men engang.

    SvarSlet
  13. Åh ja, Gitte, lige den episode er fantastisk. Med fru "Prusselusken", den arme stakkel :-)

    Angående ønskelister, nej, de blev ikke kortere, men jeg synes altså det er en ret positiv problemstilling :-)

    SvarSlet
  14. Jeps - Man skulle jo nødig ind i en strikkekrise ;-)

    SvarSlet
  15. fra dit jule indlæg, til november sokkerne... til pippi strømper... sådan nogle er på min ønskelist hvert år... endnu mere nu da 3par er slidt op og har fået nyt liv som hunde legetøj.

    det bare så rart med sådan sokker over gamacher til kjole/nederdel når det koldt

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.