13. november 2009

DROPS Tunika

Endnu et bestillingsarbejde er færdigt, denne gang til en anden veninde. Hun har naturligvis selv valgt farverne og det gav mig mulighed for at arbejde lidt med de grønne/brune jordfarver, der ellers ikke er noget, jeg kommer i nærheden af. At strikke til andre giver herlig mulighed for afveksling i farvepaletten. Overdelen består af et antal hele og halve bedstemor-firkanter, medens ærmer og nederdel er strikket i glat med hæklede kanter.



Modellen har længe stået på min egen to-do liste, jeg kunne forestille mig et eksemplar i blå/grå/turkise farver, men jeg må indrømme at monteringen trækker tænder ud og der går i hvert fald lidt tid, inden jeg kaster mig ud i endnu et eksemplar. Normalt tænker jeg overhovedet ikke over montering, jeg monterer bare når et stykke strik er færdigt - det hører til opgaven og mere er der sådan set ikke i det. Men her valgte jeg at sy bedstemor- firkanterne sammen som der står i opskriften, selvom alle mine erfaringer siger mig, at det er bedre og smukkere for det færdige resultat at hækle dem sammen.

 

Når man syr delene sammen, skal man passe forbandet meget på ikke at "stramme garnet" så firkanterne rynkes sammen, det problem har man ikke, hvis man hækler sammen maske for maske (der er jo det samme antal masker i hver firkant). At sy tager meget længere tid og er ikke særlig sjovt.



Kanten, i både ærmerne og nederdelen er enkel men effektfuld - den består af grupper af 3 stangmasker  med en luftmaske imellem henover 3 rækker.

Ellers er en lidt alternativ version af Bagtanker ved at glide af pindene og en fødselsdagsgave til en lille pige er også lige  på trapperne. Der er næsten ild i mine pinde i øjeblikket - jeg har jo tillige gang i julegaver, Regndråber o.m.m. Weekenden byder på mange timer som passager i bilen, så det giver særligt mange, dejlige strikketimer. Rigtig god weekend :-)

Faktaboks
Design: DROPS Design: Model nr z-441, drops nr. 115-4
Garn: DROPS Alpaca, 100% Alpaca
Garn fra lager: Nej, men til gengæld ikke betalt af mig ;-)
Anvendt: 400 g til bund + 1 nøgle af øvrige 3 farver til bedstemor-firkanter
Farve: Bund: 5470, kaki-mix, firkanter iøvrigt: 0100, natur - 401, lys brun og 7233, lysere grøn
Købt hos: Strikkenyheder.dk
Pinde: Rundpind nr. 5 og hæklenål nr. 4,5
Str. XS/S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Tunikaen er strikket med 2 tråde. Jeg synes Alpaca´ en er dejlig at arbejde med, men den bliver også lidt kompakt i firkanterne.

21 kommentarer:

  1. Superfin og den er vel helt in også. Jeg likte fargene godt. Det er mange farger som er nydelig, men hva hjelper det når man ser dø ut i de. Det er vel det som gjør at man holder seg til de samme fargene. Du er veldig flink som får unna det ene omfattende arbeid etter det andre. :-)

    SvarSlet
  2. Den er smadderflot, og jeg kunne sagtens se den for mig i de farver du nævner. Det er sødt af dig du laver ting for andre..det er jeg holdt op med. Jeg vil gi dig ret mht. til sammenhækling = nemmere. God strikke weekend.

    SvarSlet
  3. Hvor er du bare hurtig på pindene. Jeg blegner ved tanken om alt det glatstrik :-) Kjolen er superflot og den vil da ikke være mindre flot i noget turkis-agtigt!

    SvarSlet
  4. Nok en flott modell fra deg! Det var ikke dine farger, men som du sier, morsomt å få anledning til å strikke av andre farger også;)
    Tenker din venninne er glad for dette verket, den var skikkelig lekker!
    ha ei riktig god helg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Den er skøn , super farver , lige nogle jeg har svært at stå for :-) Helt sikkert en der nemt kunne komme på min liste ....

    SvarSlet
  6. Så fantastisk flott.Nydelige farger. Har sett på denne jeg også, men endte opp med en annen kjole som jeg er i gang med. God helg til deg også

    SvarSlet
  7. Den er bestemt blevet flot. Jeg holder nu vældigt at de farver du har anvent - men jeg bliver også lidt " feseb" at se på i dem. Ligger nok for tåt på mine egne farver.

    SvarSlet
  8. Hvor er den flot, Lene.
    Imponerende at du´har tid til at strikke til andre.
    Glæder mig til at se alle dine færdige projekter.

    SvarSlet
  9. Tænk at have sådan en veninde som dig ;-)
    Det er jo et stort arbejde at strikke en kjole, og vupti har du tryllet en mere frem, og hvor er den flot!!

    SvarSlet
  10. Jeg kan jo godt lide de farver du har sat sammen, og modellen ser flot ud, kan godt forstå at du gerne vil have en selv. Her gløder strikkepindene ikke lige nu.

    SvarSlet
  11. Den er rigtig sød. Mønsteret på drops har egentlig ikke fanget mig, men nu jeg har set din model og i de farver, det er bare lige mig.

    SvarSlet
  12. Hvor er den blevet flot, og det er bestemt nogen skønne farver:-)
    Den må da bestemt falde i god jord hos modtageren.

    SvarSlet
  13. Hvor er den bare flot måske skulle jeg tage mig sammen og lære at lave de der oldemor firkanter så jeg kan få en look'a'like

    SvarSlet
  14. Jeg gad altså godt være din veninde! Flot tunika i nogle skønne farver!

    SvarSlet
  15. Den er jo rasende flot! Skønne farver - men jeg kan nu også godt se den for mig i turkis og sån't :-).
    Tror gerne monteringsarbejdet trak søm ud...pyh ha.

    KH Gittemay

    SvarSlet
  16. Jeg forstår slet ikke at du har timer nok i døgnet med al det du får fra hånden. Det er jo ikke bare som sokker og sådan, nej det er store flotte ting som kjoler og denne her er da et super flot eksemplar. Tror at modtageren bliver glad for den.

    SvarSlet
  17. Kjempeflott tunika i skjønne farger, slike som eg liker!! Ha ein fin dag:))

    SvarSlet
  18. Den er meget smuk!
    Tænk, at noget med "oldmor" i kan være så fikst :-)

    SvarSlet
  19. Her var det mye fint å se. Og for en lekker Tunika. Kjempefin farge, og stilig med de heklede rutene på overdelen. Så mange fine strikkeplagg du har laget. Det turkise sjalet var bare såå lekkert. Men er det ikke mye jobb?? :D

    SvarSlet
  20. Tusind, tusind tak for alle jeres søde kommentarer - de varmer og glæder :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.