19. marts 2011

Min islandske trøje

... har Védis Jónsdóttir designet i nye friske farver. Den er langt fra andefødder, fletninger og mit "så-bleg-som-muligt-look" som var det faste tilbehør til min naturfarvede islænder sidst i 70-erne ;-) Lad mig præsentere Endurreisn:

Selvfølgelig strikket i den rigtige islandske uld (husk, den er ikke for de sarte) - 2 tråde Létt-lopi og 1 tråd Álafoss Lopi på pinde 7 - så det går stærkt. Nogle spørger måske sig selv, hvorfor jeg kan holde ud at strikke sådan en kæmpetrøje i mønsterstrik, når jeg nu ikke orkede Kaffe Fassett kjolen. Jamen det skyldes såmænd, at Védis i modsætning til Kaffe har tænkt over at tilrettelægge mønsteret, så man altid kun strikker med 2 farver! Det gør alting meget nemmere og meget mere behageligt. Så gør det selvfølgelig heller ikke noget, at du næsten har strikket 1 cm hver gang, du har udført en omgang, fordi du er oppe på pind 7 ;-)

Måske har du allerede spottet de meget fine ørenringe? Dem har jeg fået af min ældste søn, der har købt dem hjem fra England. Mon ikke han kender sin mor, den kære, kære dreng? :-) Hvis du ligesom jeg, IKKE hører til dem, der mener smykker skal være diskrete, kan de købes her.  


Men tilbage til Endurreisn, der også byder på decideret angstprovokerende processer. Først syr du stikninger ned midt for .... for hele trøjen er strikket rundt.


Så klipper du .... Godt man hører til de handlekraftige - det skulle bare gøres - og det gik jo så nemt, så nemt, da jeg først fik slebet min saks! He, he.

Så sku´ der bare hækles kanter og trenser og VOILA (nåh jo, der skulle også lige syes knapper i - ØV) Endurreisn er klar til alle årets vandreture. Der var ingen tråde at hæfte, for jeg strikkehæftede dem allesammen undervejs. Kan vi ikke godt tåle et billede til? Se lige, hvor harmonisk den falder ind i naturen ;-)

 Jeg ville så gerne have været i Ry i dag - til fiberfest - mest for at møde de damer Ann og Madam Munch, men klinikken kaldte. Jeg har fået en helt forrygende start og udfordringen bliver at lade være med at arbejde for meget, for kunderne er strømmet til - men det er jeg mand for at klare, jeg skal bare bruge lidt tid til at justere det hele, så der er balance i tingene.

Men det indebærer dog også, at jeg må drosle ned med hensyn til dialog med jer derude - i hvert fald i en periode. Jeg kan ganske enkelt ikke overkomme at kommentere på alt det, jeg gerne vil, så det bliver en del færre kommentarer fra nu af. Jeg vil selvfølgelig stadig forsøge at følge med i DET HELE, men men men .... ja, I kender det jo selv.

I morgen venter en fridag - det er søndag og den skal tilbringes i selskab med mine strikkesøstre  :-)
Ha´ en god lørdag aften :-)

Faktaboks
Design: Védis Jónsdóttir: Endurreisn
Garn: Álafoss Lopi og Létt-lopi 100% islandsk uld
Garn fra lager: Ja, fik hele kittet i fødselsdagsgave sidste år :-)
Anvendt: Trøjen vejer 778 g
Farve: Som i kit - sort med farvet mønsterstrik
Købt hos: Wooltimo.dk
Pinde: 7
Str. M
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jeg har stort set fulgt opskriften til punkt og prikke, dog med en enkelt lille undtagelse: Jeg har brugt turkis oppe ved kraven. Opskriften er meget velkomponeret og lige til at følge.
Løbelængde: Àlafoss: 100g = 100 m - Lett-lopi 100g 200m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): ca. 1256 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 5666
Anvendt garn i år: 1950 g

44 kommentarer:

  1. Lækker, lækker sweater! Skønne farver! Og hvor den da bare klæder dig supergodt! Lidt overrasket bliver jeg dog når du strikker i så mange farver og på tykke pinde :-)
    Dejligt at du er kommet så godt fra start med klinikken. Dine klienter er helt klart i gode hænder hos dig, Lene!

    SvarSlet
  2. Wauw, wauw, wauw - som altid noget smukt fra din hånd!!

    Utroligt, at det kan gå på p. nr. 7, man skulle tro det blev alt for klodset, men det er det jo ikke.

    Kunne næsten mærke din bæven, da jeg nåede til billedet, hvor det hele skulle klippes op!! Men resolut skal man være!

    SvarSlet
  3. Når du legger ut et innlegg er jeg alltid spent, for jeg vet det blir noe lekkert, og det var det idag også. Nydelig jakke i herlige farger!!
    Alltid skremmende hver gang man skal klippe i det man har strikket:O)
    For noen flotte øredobber!!..som skapt til deg både i design og farge!
    Hyggelig å høre at klinikken går så godt.
    Ha ei fin helg, nyt din fridag, klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Den ser dejlig lun ud. Mon ikke den bliver skøn her i foråret, som jo helt sikkert er på vej....

    Vi ses i morgen.

    SvarSlet
  5. Hvor er den dog blevet fantastisk smuk!
    Så mange fine farver og et smukt mønster.
    Og så gør det jo bestemt ikke noget at det er på pind 7 :-)
    Jeg er sikker på du kommer til at bo i den!

    Glæder mig til vi ses imorgen ;-)

    SvarSlet
  6. så lekre farger, og litt overraskende til deg å være. Jeg hadde trodd at jakken skulle virket mye tykkere med mønsterstrikk på pinne 7, men det ser virkelig fint ut. Jo det er noe med det at det går litt fort innimellom.

    Fantastisk gøy at oppstarten på klinikken går så det suser.

    Pg så koselige ørepynt sønnen sin har tatt med til deg. De var jo midt i blinken :)

    SvarSlet
  7. Den er hammerflot den mønsterstrikkede jakke. Dejligt at det går godt med din klinik! Glæder mig til vi ses i morgen:-)

    SvarSlet
  8. Den er bare SÅ flot og SÅ lækker. Måske man kan finde et kit på nettet...

    SvarSlet
  9. Først vil jeg gratulere deg med en fin start på klinikken din.
    Din sønn er så flink som bringer hjem de flotteste øredobber til sin mor.
    Jakken din er super så fin til deg , lun og nydelige farger.
    Klart Lene at du med nyoppstartet klinikk har ikke tid til å væreså mye i bloggland, men bare å få et innlegg fra deg i ny og ne er inspirererende. Ha en fin helg. :))

    SvarSlet
  10. Skøn sewater i dejlige farver - den er som designet til lange vandreture.
    Held og lykke med klinikken - dejligt med en god start!

    SvarSlet
  11. nøj den er flot, fantastisk flot, det er ok du ikke er så meget med, bare du er her ♥

    SvarSlet
  12. Hold da helt op hvor er den bare flot, man kan slet ikke se at det er en pind 7. Skal vist lige ind og kigge på den side.
    Og godt at du har travlt i butikken, selvom det kunne være sjovt at have hilst på dig i Ry.
    Og dine øreringe er bare seje, dejligt at sønnen tænker på dig.
    God strikkekomsammen imorgen.

    SvarSlet
  13. WUUUAAAAAUUUUW! Den er sindsygt flot, Lene.

    Successen med klinikken må selvfølgelig komme i første række. Vi ved jo at du bestemt ikke "forsvinder" ud i det blå.

    Glæder mig meget til at se dig i morgen.

    SvarSlet
  14. Så bra ditt firma går unna, og kundene strømmer til!
    Det er hyggelig.

    Og for en flott jakke du har strikket!
    (og fine øredobber, det er sønnen sin det...*smiler*...)

    God lørdagskveld,
    klem Fredrikke

    SvarSlet
  15. Den er bare fantastisk flot. Ang. dine utrolige søde øreringe, (ikke for at tage glæden fra dig) så kan man faktisk købe opskriften i panduro hobby, så den i deres katalog. Men de er så søde og sønnike kender dig jo efterhånden til at vide hvad han kan glæde dig med. Hav en god søndag.

    SvarSlet
  16. Jeg hører ellers ikke til den mønsterstrikkede i helt stor stil....men denne model er da forrygende flot - til trods for den er strikket på store pinde virker den elegant.

    Dejligt at høre at klinikken er kommet godt fra start, jeg venter gerne på nogle af dine dejlige men alt for sjældne besøg på min blog - bare jeg ved du er ok.

    Rigtig god fornøjelse i morgen
    kh Jane

    SvarSlet
  17. Den er bare rigtig flot - jeg er stadig i det der stadie hvor jeg prøver at få lidt flere farver ind i mit tøj (og dermed også strik), men det går ikke så hurtigt at jeg ville "turde" at tage den trøje på endnu ;-) Men hvor dejligt at se du tør ;-) (og selvom man ikke selv ville gå med det, kan man sagtens synes det er flot jo :-D )

    SvarSlet
  18. Hvor er den fantastisk flot! Sikke et mønster og sikken farvesammensætning og sikket design!
    Nåh, jo....og sikken strikker ;-)
    Det er rigtig dejligt at høre, at det går så godt, og at du godt kan finde ud af at sætte en grænse, når du lige har fundet balancen, som du siger. Det er ikke så godt at høre, at vi (mest jeg) må undvære dig her i blogland, men det er der jo så ikke noget at gøre ved.
    Skønne ørenringe og skøn søn.
    God fornøjelse i morgen (ikke misundelig, ikke misundelig, ikke misundelig)

    SvarSlet
  19. Hold da op en lækker trøje - og dejlige farver. Man bliver jo i et rigtig godt humør af at se på den. Fede øreringe forresten.

    SvarSlet
  20. Tillykke med klinikken og kender godt til det ikke at have tid. Flot og farverig trøje du har lavet.

    SvarSlet
  21. Hold da op, hvor er den flot. Rigtig meget knald på farverne. Super!
    Men det der med at klippe i strik? Pu-ha, det er da lidt nervepirrende!

    SvarSlet
  22. Nåååh, hvor er den bare flot! Lækre,lækre farver, men nok lidt for krads i ulden til mig - desværre!

    SvarSlet
  23. Den er så flot og tak for adressen til øreringene. Jeg har lige bestilt et par lilla ;-)

    SvarSlet
  24. Fantastisk FLOT trøje - lækre farver og den klæ´r dig rigtig godt :0)
    Kanon sjove øreringe :0) - godt sønnik kender dig!!!

    SvarSlet
  25. Jeg er blæst helt bagover!!! Hvor er den fed! SMUK!

    SvarSlet
  26. Allerførst skal du have et stort tillykke med at være kommet godt i gang. Det er en vankelig branche du er inde i, men det er godt at folk kan skelne og finde ud af hvornår en virkelig dygtig person dukker op. Flot klaret.
    Ja, du kunne også være et emne til en workshop næste år, du kan jo tænke over om du skulle have tid til det, for vi er jo alle klar over at her hersker en virkelig dygig strikker. Flot trøje og smukke ørenringe vist i forårssol. Kan det blive meget smukkere?

    SvarSlet
  27. Hvor er den fed. Jeg beundrede opskrifter lææænge hos Bette design. Det er grænseoverskridende at klippe i strik.
    Det lyder som om du er kommet godt i gang med arbejdslivet.

    SvarSlet
  28. Hold fast hvor er den smuk...

    SvarSlet
  29. Wauw hvor er den skøn,simpelthen lækker.
    De er også skønne dine øreringe.

    SvarSlet
  30. Tillykke tillykke med nyaabnet klinik. Det er da noget saa spaendende.
    Jeg venter altid spaendt paa nyt indlaeg fra dig for jeg ved at jeg faar oejnene fulde (fransk udtryk) af de dejligste strikkerier. Dejlig glad troeje. meeen bare ordet islandsk troeje faar barndomsminderne om krads krads og "ildelugtende" faaretalg til at vaelte frem. Jeg indroemmer gerne at det hold os varme og toerre, men krads kloe krads brrrrrr. Saa jeg vil forestille mig din flotte troeje strikket i bloedt garn hihi.
    De oereringe var dog noget af det sjoveste. Den side maa jeg lige smutte ind paa.

    SvarSlet
  31. Hvor er den trøje bare for lækker, farverne er super skønne, hver og en.
    Dejlig at høre at klinikken går så godt :-)
    Er vild med dine øreringe.
    God søndag

    SvarSlet
  32. Den er såååå fed - og hvor er det fantastisk at der er knald på farverne. Me like :-))))
    Skønt at høre at der er kommet gang i biksen.
    :-) Britt

    SvarSlet
  33. Skøn skøn Lene, og sikke nogle skønne farver. Det må have været hårdt at strikke på så store pinde, det er jeg ikke så god til. Det bliver en dejlig varm jakke her i foråret, som forhåbentlig snart er her helt.

    Jeg håber I får en dejlig eftermiddag hos Gitte.

    De er vild seje din ørenringe, det er jo næsten et must ! ;-)

    Skøn at din klinik går så godt, men pas nu på dig selv.

    SvarSlet
  34. Glemte at skrive: totalt übercool øreringe!!!
    Har selvfølgelig fluks bestilt dem - mine bliver røde!

    SvarSlet
  35. Super lækker trøje til en super lækker kvinde.

    Er sikker på at den egner sig rigtig godt til dansk forår.

    SvarSlet
  36. Der er vel kun 3 ord at sige om trøjen - super fantastisk flot Og den passer rigtig godt til dig :o)

    Dejligt at høre at dit sats med klinikken giver gode resultater. Godt gået :o)

    SvarSlet
  37. Den er superlekker, i nydelige farger! Og du kler den kjempegodt på!!!
    Noen ganger er det bare herlig å finne de tykke pinner frem. Jeg strikker på pinne nr 3 for tiden (som brakk!) og det tar sin tid å få ferdig det prosjektet!!!

    SvarSlet
  38. Den er simpelthen fantastisk :) Og du godeste hvor er du dog modig med det klipperi der. Men okay, hvis man kan slippe for at strikke vrang, er det egentlig et helt ok bytte.

    Super cool øreringe, jeg har lavet noget der minder om til hårbøjler, men måske skulle jeg udvide med øreringe :)

    SvarSlet
  39. Hvor er den bare skøn!!!

    SvarSlet
  40. Smuk, smuk. Jeg er helt mundlam. Det er da fantastisk hvad du har strikket og den sidder lige i skabet. Apropos skabet, du må have et meget stort et af slagsen;) Og de ørenringe, sådan nogle må jeg simpelthen eje:)

    SvarSlet
  41. Hov den havde jeg da lige overset - hvor er den flot !
    Super til at kvikke op efter denne kedelige og kolde vinter

    SvarSlet
  42. Lene, du har gjort det igen. Superflot jakke, og meget smukt båret!

    SvarSlet
  43. Hvor er det en flot trøje og superflotte farver. Din søn har en god smag og ved lige hvad hvad der passer til en "strikker". Jeg kan godt forstå du har lavet kantet turkis, det er da ligge din farve:O)

    Tillykke med din gode sart med klinikken;-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.