28. marts 2009

Jean Moss - Boo

...Det var egentlig meningen, at Boo skulle strikkes sideløbende med en trøje til min veninde og en Loppem til min svigerdatter, men den tog simpelthen magten fra mig. Jeg kunne ikke stoppe, da jeg først fik begyndt.





Den har ganske enkelt været skøn at strikke. Garnet er et kapitel for sig. 100 % Alpaca, men i modsætning til mange andre Alpaca-garner er det fast i strukturen, så det ikke strækker eller slasker. Derudover er det naturligvis blødt og lækkert. Farverne er vidunderlige og holder strikningen i gang, selvom der hovedsagelig er strikket i glat. Det er med flerfarvet garn som med de små firkanter man studerer hos farvehandleren, inden man skal til at male - man kan aldrig helt forudse, hvordan farven virker, når den kommer op på en hel væg. Jeg blev overrasket over, at den koralrøde farve er så dominerende, men det syntes jeg blev en ganske positiv overraskelse, da jeg lige havde vænnet mig til den.

Opskriften er gennem professionel og jeg lærte en ny teknik, kaldet "Picot point cast off". I stedet for at hækle picot´er i hals- og ærmekant, strikker man dem samtidig med der lukkes af. Rigtig, rigtig smart. Jeg måtte pille op første gang og hæve udskæringen en smule, den sad i første omgang under barmen og det var vist ikke meningen ;-) Ellers er hele Boo strikket i glat, kun afbrudt af en hulrække under barmen, hvor jeg har monteret et hæklet bånd i stedet for silkebånd.




Dermed er det første ud af fjorten Jean Moss projekter færdigt. Jeg elsker den simpelthen og glæder mig allerede til den næste, som nok bliver Chrysalis.





Ja, det er ikke en motorcykel, men det er jo også Boo, der skal ha´opmærksomheden ;-)







FaktaBoks
Design: Jean Moss: Boo fra Artesano Hummingbird Booklet
Garn: Artesano Hummingbird 100% Alpaca, anvendt 511 g
Farve: 859 - Lovebird
Købt hos: Texere yarns UK
Pinde: 3,5 og 4,5
Str: Small
Ny teknik: Picot point cast off
Opsparingsstatus: (Regel: 2,5 point for hver 50 g anvendt lagergarn. 100 point udløser præmie)
Allerede opsparet: 46,25 point + 25 point = 71,25 point

20 kommentarer:

  1. Den er helt fantastisk Lene! Kan godt forstå du er vild med den. Farverne er utroligt smukke, og den klæder dig så godt. Og så ser den ud til at være yderst anvendelig, fordi den kan dresses op og ned alt efter om det er til dagligt eller festligt brug. Desuden er selve modellen efter min mening både klassisk og tidløs.

    SvarSlet
  2. Hold op den er smuk, og den klæder dig rigtigt godt. Det er nogle meget flotte billeder :-) Tror da nok lige, at jeg skal kigge lidt nærmere på Jean Moss.

    SvarSlet
  3. Den er vel nok dejlig. Smukke farver og dejligt feminint snit.
    Forstår godt du ikke kunne ligge den fra dig, da du færst var kommet i gang.
    Smart med den picot - lukning

    SvarSlet
  4. "Boo" er helt topp til deg, både fargemessig og i fasong. Den var virkelig lekker. Hvem får ikke lyst på en sånn når de ser den. Jeg likte fargene helt supert.
    Du er kjempeflink,siden du i tilegg klarer og rette på mønsteret og få den så perfekt.
    Slitan :-)

    SvarSlet
  5. For pokker, hvor er du hurtig :-)
    Den ser bare for lækker ud, og klæder dig rigtig flot.
    God weekend !

    SvarSlet
  6. Den er ikke tosset - sagt på godt gedigent jydsk...

    SvarSlet
  7. Wauw, den sidder bare perfekt på dig, og sikke et arbejde det er at lave den. Smukt!!!

    SvarSlet
  8. Uh, hvor er den lækker - skøn både til hverdag og fest.

    SvarSlet
  9. Jeg er målløs. Den er helt perfekt. Sikke en flot sag.
    Er sikker på, den vil blive flittigt brugt.
    Den må jeg klart prøve at lave på et tidspunkt.:-)

    SvarSlet
  10. Åhh nogle kønne farvemix i det garn. Den er blevet så flot, suk.

    SvarSlet
  11. Ej hvor er du bare skøn med den !!! I klær hinandena, jeg tror ikke at du ender med et tørklæde om halsen fnis hihi

    SvarSlet
  12. Lene - Den er simpelthen helt fantastisk, og som den klær dig!
    Kan godt forstå, at du bare måtte være færdig.

    Den der teknik! Du kan godt forberede et kursus d. 19. april ;-)

    SvarSlet
  13. Den er superflot.

    Tak for tippet om alpakkagarn, der ikke slasker.

    SvarSlet
  14. Hvor ér den blevet flot, huha huha. I klæder hinanden godt.

    SvarSlet
  15. Den er fantastisk flot, tillykke med den.

    SvarSlet
  16. Hvor er den bare blevet flot!!

    Og garnet er bare super lækkert.
    Glæder mig til at se de næste 11 projekter :-)

    SvarSlet
  17. Den er simpelthen spot-on til dig. Både farve og snit! Du ser stanggodt ud!
    KH Britt

    SvarSlet
  18. Tusind, tusind tak for alle jeres søde kommentarer - jeg er helt rørt :-) Boo er lige blevet vasket for anden gang, for jeg skal ha´ den på igen i morgen - den bliver virkelig et hit ;-)

    SvarSlet
  19. Den er vel for läkker...!! Lige min stil! Eller som jeg måske skulle have sagt derhjemme: Den ä äh dåli!

    SvarSlet
  20. Helt vildt flot! Du er bare hurtig med de strikkepinde :)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.