7. marts 2011

En lille gave og inspiration til fornyelse

Jeg har jo helt glemt at vise den lille Tøffelcapé, som var en del af fødsesldagsgaven til min svigerdatter i år. Hun er efterhånden selv ved at blive en meget habil strikker - strikker utrolig smukt, men stadig i lavere tempo end os garvede strikkere ;-) - så jeg supplerer gerne med et stykke strik i ny og næ :-)


Inspirationen til den, kom i sin tid fra Irene, der har lavet sådan et fint eksemplar i mørk turkis. Jeg synes egentlig ikke den er særlig sjov at strikke, men tror det er garnet, der gør det. Jeg har brugt Wilferts originalgarn og der er tilsat polyamid og det kan jeg ikke lide - jeg vil ha´ den rene vare. Resultatet er dog dejligt vamset og blødt.

Resterne skyndte jeg mig at få brugt til et par pulsvarmere - strikket ud af hovedet og med et simpelt "vaffel" mønster.


Investeringer i uddannelse og klinik - og mere uddannelse, betyder at der skal spares med hård hånd på alt andet. Så der bliver ikke plads til de store garderobefornyelser i 2011. Så er det jo godt, at man kan blive inspireret til at forny det, man har i forvejen. Den store inspirator har denne gang været norske Helle, der laver sjældent elegante ting og nogle gange mixer stof og garn. Se f.eks. denne skønne kjole. Så nu er min gamle kjole blevet forsynet med hæklet mellemværk og klarer endnu en sæson:


Jeg har længe været irriteret over, at ærmerne hele tiden faldt ned over skuldrene og at kjolen var så nedringet, at jeg skulle ha´ noget under eller over - det behøver jeg ikke mere :-) Jeg har bare hæklet mellemværket ud af hovedet i noget mohair-bouclé, der passede perfekt i farven. Har lavet det samme på ryggen, dog med mindre mønster end her på forstykket.


Det siger sig selv, at der heller ikke bliver råd til garn, piv, piv! Men inden I barmhjertige sjæle får ondt af mig, må jeg lige vise, hvad der stadig er på lager i garnskabet - hylderne er MEGET dybe, skal jeg hilse og sige. Mon ikke jeg klarer mig igennem 2011 uden de store garninvesteringer? ;-) Og så er der jo også lidt i kisten!


Ha´ en god aften derude :-)

Faktaboks
Design: Wilfert´s Tøffelcapé
Garn: Wilfert´s Tweed - 80% uld, 20% polyamid
Garn fra lager: Ja
Anvendt: 200 g
Farve: Turkis nr. 69
Købt hos: Designværkstedet Aalborg
Pinde: 5
Str. S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Meget enkel og hurtig at strikke. Det er dog ikke helt let at strikke vingeærmerne med på de første pinde, men hvis man er vant til Magic Loop metoden, går det alligevel. Da min svigerdatter er et lille nips, har jeg strikket den kortere end originalen.
Løbelængde: 100g = 210 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 420 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 4410
Anvendt garn i år: 1172 g

27 kommentarer:

  1. En dejlig og anvendelig Tøffelcape, den. Hvorfor hedder den Tøffelcape?? Hvor er tøflerne henne? Jeg ku bedre forstå det, hvis den hed Trøffelcape, for mønsteret kunne jo godt ligne lidt på trøfler ;-)
    Du er da godt nok kvik. Tænk at få en ny kjole af en gammel, som så oven i købet bliver mere anvendelig. Måske skal din blog iår være en inspiration til genbrug og ombrug af tøj og om, hvordan man udnytter sit lager.
    Skulle du mangle salt til ægget, så kommer jeg gerne og køber noget af alt det lækre garn, der ligger der på hylderne :-)
    Fortsat god vind med det hele. Det er så spændende!

    SvarSlet
  2. Trøjen er super fin og farvern er også skøn. Har du strikket den kortere?

    SvarSlet
  3. Hej Merete
    Ja, jeg har faktisk strikket den kortere, fordi hun er sådan et lille nips min svigerdatter - det må jeg vist hellere få ind i faktaboksen :-)

    SvarSlet
  4. Er enig med Ann i at der ikke er meget toeffel over den laekre lille vest. Maaske vi skulle omdoebe den???? Din svirredatter er en heldig pamfilius.Skoent.
    Med det garnlager, burde du kunne holde, meeeeeen du er jo verdensmester i lynstrikning, saaaaa, det bliver en helt feuilleton hihi. Genbrug og pynt, hammergod idé, saa slaar du samtidigt et slag mod den forbrugsverden vi lever i.

    SvarSlet
  5. Min kommentar gælder de flotte værker, som er i sidepanelet på din blog. Du har simpelthen strikket så mange spændende sager, så det er en fornøjelse at scrolle ned på din side. Jeg glæder mig over dem hver gang.
    Jeg går ind for bæredygtighed. På et nyligt afholdt medarbejdersalg på skolen, kan jeg kun sige at det kunne vi alle behøve at tage op til overvejelse. Hold da op hvor har vi meget stads, som vi med lethed kunne undvære. Så lad os starte en trend med indlæg der viser hvordan gammelt kan genanvendes i nye udgaver og så alligevel se tjekket ud. For det er jeg sikker på, at du gør i din "nye" kjole.

    SvarSlet
  6. Så spennende mønster du har strikket i capen, men uttrykket Tøffelcape har jeg ikke hørt før. -et dansk uttrykk kanskje?

    Forstår hva du mener med at du liker at garnet er "rent" i form av at det kun består av naturprodukter. Jeg kan simpelthen ikke like å strikke med syntetiske kvaliteter.

    Tøft det der å gå på sparebluss over lengre tid. Gjorde det selv for noen år siden, - selvvalgt slik som i ditt tilfellet. Har ikke angret en dag på mitt valg, men må innrømme at jeg savnet det å kunne spandere noe fint på meg selv eller barna oftere enn det budsjettet tillot. Synes dog at det du gjør er så utrolig bra, og jeg er sikker på at du vil synes at det egentlig var helt greit når du ser tilbake på denne tiden om litt.

    Når jeg ser garnlageret ditt har jeg en følelse av at du har noe å holde pinnene i aktivitet med i allefall deler av 2011. - Og gjenbruk har du bevist at du mestrer supert!

    Ps.Så utrolig gøy at noe av det jeg lager kan være til inspirasjon for andre. Takk for det :)

    SvarSlet
  7. Så fin gave din svigerdatter har fått!
    Og gjennbruk er er super ide, så fint det ble.
    For et garnlager du har...ja, det rekker nok en god stund ut i 2011...*smiler*..

    Ha en fin kveld,
    klem Fredrikke

    SvarSlet
  8. Først afsindig sød Tøffelcape, samt pulsvarmere, passer lige til en ung pige.
    Og vildt sejt med genbrug, og så er det sjovt at få lavet ting om, så man kan bruge dem igen. Og tror heller ikke du kommer til at mangle garn de næste par år, så det passer jo fint til økonomien...:o))
    Skal også have hamstret ind før indtægten hedder dagpenge, så skulle man jo have lager nok...:o)
    Pøj pøj med uddannelse...

    SvarSlet
  9. Hvor er din svigerdatter heldig. Tøffelcape´n skal hun nok blive glad for. Det er da en god ide at give "gamle klude" nyt liv og din hæklede mellemblonde er så fin.

    SvarSlet
  10. Toppen var flott. Svigerdatteren din er heldig. Jeg synes kjolen ble helt topp. Den ser herlig ut, passer godt til stilen som er nå også. Jeg skulle ønske jeg ikke hadde handlet noe på et år. Jeg sier mange ganger at jeg har klær for årevis om det skulle komme en krise.
    Du kan få mye flotte plagg utav alt det garnet. Lykke til. :))

    SvarSlet
  11. Sikken en smuk kjole og cape.
    Joooo du overleve vist 2011 uden garnindkøb ;-)

    SvarSlet
  12. Jeg tror du klarer deg godt i 2011 uten innkjøp av garn:O)..samme her:O)
    Nydelig tøffelcape, artig navn;)
    Kjolen din ble virkelig flott, jeg har selv gjort lignende med en genser med V-hals, så dette er effektivt og flott!
    Synes det er så artig å få favorittplagg til å fungere noen år til, så det gjør definitivt denne kjolen;)
    Ha ei fortsatt fin uke, klemmer fra meg;)

    SvarSlet
  13. Det er bare sådan en sød cape,den må hun da være glad for.

    SvarSlet
  14. Uha den heldige sviredatter hun får mange "guldkorn" - hyggeligt at hun også er begyndt at strikke :)

    Ideen med din kjole er super sød og rigtig god - det gode ved genbrug og omforandringer er jo at det intet koster og man får " nyt til garderobeskabet"

    Apropo skabe.....et net lille lager du der har !!!

    Jeg håber bestemt vi ses på Fanø.

    Kh Jane

    SvarSlet
  15. Den er vel nok smuk den tøffelcape. Kunne man måske lokke dig til at tage et nærbillede af nålen du har lukket den med? Den ser fantastisk smuk ud, hvor er den fra?

    Din kjole er om muligt blevet endnu smukkere med det mellemstykke du har hæklet, sikken en god idé.

    Og det garnlager, det er da lige til at blive misundelig over - morer mig lidt over farveordenen, sådan ville det også tage sig ud her, hvis jeg havde så fint et lager, ingen tvivl om hvad favoritfarverne er;)

    SvarSlet
  16. Sikke en sød lille sag. Genbrugskjolen er det rene guf, super god ide.
    Jeg er nu ikke helt sikker på at du har garn nok på lager med den fart du strikker i, men så må vi jo håbe du bliver begavet lidt en gang i mellem :)

    SvarSlet
  17. En super fin cape og en heldig svigerdatter du har. Her holder de klassiske svigermor historier da vist slet ikke :-) Billedet af dit garnlager får det til at krible i fingrene - og så smukt og vel organiseret i farver det ser ud....... det kunne jeg da vist lære noget af.

    SvarSlet
  18. Så fin gave din svigerdatter har fått, snille svigermor:))

    SvarSlet
  19. Den er sød - den lille tøffelcape:-) Jeg synes nu, at den var sjov at strikke, så jeg strikkede hele to i sin tid:-) Kjolen er vel nok blevet fin og meget mere "personlig", når man sådan customizer den. Hmmmm..... og dit garnlager Lene - det kan da vist holde et par år - mindst....;-)

    SvarSlet
  20. Hvor er det da en dejligt vest du har fået lavet.
    Som sædvanligt, har du begavet en heldig svigerdatter :-)

    Og sikke da en god ide til kjolen! Den låner jeg da helt sikkert ;-)

    Hmm, med hensyn til garnlager, så nævner du men viser ikke din kiste! Den burde der også have været billede af :-)
    Du kommer da helt sikkert ikke til at mangle garn inden Fanø :-)
    Til den tid er det vist ok at hamstre igen!

    SvarSlet
  21. Deilige tøffelcapen. Jeg har strikket den selv, men min er sid, og ble kanskje litt for vid også, men jeg har brukt den mye!
    Og din kjole ble så flott med det heklede mellomverket i!!!! Man behøver da ikke kjøpe nytt når man kan fikse opp det man har ELLER strikke seg noe nytt. For garn har du(vi) da nok av, ser jeg......hi hi

    SvarSlet
  22. Sikke da en fantastisk idé at hækle på din kjole, så den blev mere brugbar - og hvor ser det godt ud. Jeg er forresten meget misundelig på dit garnlager - lækkert bare at kunne åbne skabet og hente lidt lækkert garn :-)

    SvarSlet
  23. Lækker gave/r du har tryllet frem.

    Og skøn fornyelse til kjolen.

    For pokker da en lækker blog, du lige fik linket til der. Den røde kjole, jamen den er så smuk. Hun er godt nok kreativ.

    Tror da jeg er leveringsdygtig i lidt vinrødt hvis du nu skulle mangle ;-) - men det ser det nu ikke ud til.....
    Det er bare det, at garnet på lager sjældent passer til de opskrifter man finder - Moralen må være - køb kun garn til specifikke projekter!!

    SvarSlet
  24. Nåh - ja - Tine lod en enkelt bemærkning falde omkring kisten - øh - den har du da vist glemt/gemt ;-)

    SvarSlet
  25. Hvor er din svigerdatter heldig, tøffelcapen er bare fin.
    hihi er vild med dit garnlager,der er da altid mulighed for at få sine ideer og ønsker opfyldt. Manden siger jeg har for meget, må hellere vise ham dit. Kjolen i ny udgave, det er super flot og klær den.

    SvarSlet
  26. Flot bolero du har lavet, hvor er du en sød svigermor! med alt det garn tro jeg nu nok at du kan klare dig :-) glæder mig til vi ses den 20.

    SvarSlet
  27. Genialt med mellemværket!

    Jeg vil sige dig tusind tak for dine varme hilsener på min blog i forbindelse med min fars sygdom og død. Det varmede utroligt meget i en hård tid. Det var hårdt, mens det stod på, men den rigtige regning kommer først nu her bagefter. Jeg er endnu noget ødelagt - glæder mig til jeg igen får energi og overskud til at fordybe mig i blogland.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.