8. januar 2010

Medens snestormen rasede

.... sad jeg hyggeligt indendøre og fik strikket Løvfald færdig. Sådan en uventet mulighed for bare at blive hjemme er en ren gave og skal nydes :-) Løvfald strikkes oppefra og ned.



Jeg begyndte på den et par gange, fordi jeg var noget mystificeret over linningen, der strikkes som en "guirlande" af trekanter. Jeg var overbevist om, at de trekanter vendte forkert og trevlede op et  par gange. Men det var rigtigt nok og endnu engang må jeg se i øjnene, at hvis jeg bare gør som Annette Danielsen skriver, så er der overhovedet ingen problemer :-) Sådan skal det se ud inden der tages masker op i buerne:



Og sådan ser det ud, når man har taget masker op  i "buerne" i forlængelse af de masker, der allerede er på pinden. Ganske enkelt, når man først lige får prøvet.



Mønsteret er meget enkelt og traditionelt. Jeg synes, den har været noget "tung" at sidde med, fordi man strikker med 2 tråde på pind 3,5. Det er lige bastant nok efter min smag, men giver selvfølgelig et færdigt produkt, der er meget fast i strukturen, så nederdelen ikke kommer til at "slaske". Jeg har tolket instruktionerne i opskriften således, at den ene tråd altid er baggrundsfarven, medens den anden tråd er restefarven. Jeg er ikke sikker på, at dette er korrekt tolket, men det giver i hvert fald et meleret resultat som jeg er meget tilfreds med.



Jeg har fået brugt en god del rester i nogle af mine yndlingsfarver, så nederdelen vil passe til mange af de ting, der ellers er i garderoben. Her et par eksempler - Med sjal og t-shirt med fald



Med skjorte og Pisa - et helt andet udtryk



Og på en kold dag - med Lotte Kjærs ponchokrave. Jeg kom iøvrigt til at bruge bundfarvegarnet fra Bente Rønbergs Nederdel m. kiler som jeg købte på Saltum uldfestival, men mon ikke lageret kan donere en erstatning, hvis jeg ellers nogensinde når frem til at strikke den. Bundfarven er en smuk, meget mørk petrol.



Jeg er særdeles tilfreds med resultatet og tror, den bliver et hit. Det er jo ingen ringe måde at begynde et nyt årti på - sagt på rent nordjysk :-)

På søndag skal jeg til Store Strikkesøndag og jeg glæder mig som et lille barn. Kryds nu fingre for, at vi ikke får mere sne heroppe, så jeg ikke kan komme igennem. Det vil simpelthen ikke være til at bære. Det skal blive spændende at deltage i Annette Danielsens og Charlotte Tønderings workshops sammen med nogle af de herlige kvinder fra strik-in-gruppen. Og foredraget med Marianne Isager ser jeg bestemt også frem til. At der bliver serveret en lækker frokosttallerken gør ikke det hele mindre festligt :-)
Ha´ en god weekend

Faktaboks
Design: Annette Danielsen: Løvfald fra Strik Naturligvis
Garn: Júnik, 100% uld samt diverse rester i tynd uld
Garn fra lager: Ja
Anvendt: ca. 120 g bundfarve og 120 g rester
Farve: Nr 1008, Petrel
Købt hos: Bente Rønberg på Saltum Uldfestival
Pinde: Addi Turbo nr. 3,5
Str. M
Ny teknik: Linningen er speciel, men indeholder egentlig ingen ny teknik.
Bemærkninger: Jeg har strikket str. medium, men kun taget ud de første tre gange i modsætning til de foreslåede seks gange. Længden er forlænget med ca. 5 cm.
Opdatering: Efter at have mærket og set originalen har jeg nok fået lyst til at lave en til. Originalen består af en uldtråd og en tråd af den meget tynde Alpaca 1. Hvis jeg skal strikke den igen, vil jeg helt klart bruge tynd Alpaca 1 som baggrundsfarve som Annette foreslår i opskriften, for det giver en meget lettere nederdel og er garanteret knap så bastant at strikke med som mine to uldtråde.

31 kommentarer:

  1. Den er sindsygt flot Lene! Tager du den ikke på på søndag, så jeg kan se den rigtigt? Det bli`r nok nogenlunde samme farveskale min bli`r holdt i:-) Jeg har også valgt en mørk petrol som baggrundsfarven i den tynde alpaca fra Isager, men i øjeblikket bruger jeg den altså på kjolen, jeg er ved at strikke. Men tilbage til nederdelen - den tror jeg du får brugt meget. Den er så anvendelig til de farver du har i forvejen og kan, som du viser, dresses op og ned med forskelligt tilbehør.Virkelig fin:-)

    SvarSlet
  2. Igen en flot model fra Ålborg, og dejlige farver. Jeg kan godt lide tanken om, at få brugt en masse rester :-)
    Jeg er overbevist om, at der ikke kommer mere sne i år (jeg gider ikke mere sne nu), så jeg glæder mig til vi alle ses på søndag.

    SvarSlet
  3. Den er ski smart, og sikke farver.
    Et sikkert hit ;)

    Kan i have en super dag på søndag, slet ikke en liiiiille bit misundelig ;O

    YT

    SvarSlet
  4. Sikke en flot nederdel du har fået strikket. Krydser finger for at du og de andre kan komme til foredrag på søndag.
    God weekend
    Merete

    SvarSlet
  5. Den er vanvittig flot. Jeg er helt vild med dine billeder af forskellige overdele du har sat til nederdelen.
    "Medens snestormen rasede, glødede strikkeheksens pinde." :-)
    Hav en god fredag aften.
    Jeg skal til strik-in i morgen eftermiddag :-)

    SvarSlet
  6. Hold da helt op, hvor er den bare lækker! Og sikke skønne farver. OG så er jeg da slet ikke spor misundelig mht. søndag - overhovedet ikke!

    SvarSlet
  7. Du er da utrolig hurtige på pindene.
    Sikken flotte farver du har valgt. Igen, dejlige strikke fakta du laver.
    Go´fornøjelse med alle arrangementer.

    SvarSlet
  8. Veldig fin, jeg tar av meg hatten for dine strikke kunskaper!! *smiler*

    Ha en riktig god helg,
    klem Fredrikke :o)

    SvarSlet
  9. Jeg synes den er skøn Lene. Man bliver glad og forårsklar af at kikke på den. Blå hav og himmel ;-)

    Dejlig vinterbeskæftigelse.

    Har ebstemt mig for at jeg i år vil til Saltum. Så - håber jeg kan få en aftale med dig ;-)

    SvarSlet
  10. Den nederdel er intet mindre end genial...jeg har sådan en lyst til at lave en mere :-)
    Dine farver er da så super :-)

    SvarSlet
  11. Herlig. Det blir vel et favorittplagg med alle yndlingsfargene dine. Dessuten var det fantastisk satt sammen med de andre strikkeplaggene. Du kommer til å bli superflott. :))

    SvarSlet
  12. Den er utrolig flot. Og sikke nogle gode kombinations muligheder du har fundet.

    SvarSlet
  13. Den er helt vild flot! Smukt, smukt farvevalg! ´Sådan en snestorn er da bestemt godt for noget.

    SvarSlet
  14. Superflot model, og smart måde du allerede har gennemtænkt hvad den passer sammen med. De Løvfald jeg har set IRL har alle været ligeså superflotte som din. Må afprøves en dag.

    SvarSlet
  15. Det er lige foer jeg oensker mig lidt snestorm, saa jeg kan faa tid til at strikke saadan en ;-)) Smadderflot !

    SvarSlet
  16. Hvor er den skøn, og de kombinationer du har sat op er smarte. Jeg ville også ønske at det ville give noget sne hernede, så der kunne blive en masse strikketid og ikke kun om aftenen efter dagens arbejde. Med hensyn til søndag, så vil jeg da godt have lov til at være misundelig, håber at i får en skøn dag.

    SvarSlet
  17. Jeg er sikker på, den bliver et hit. Jeg er ihvertfald glad for min, og du har ret i, at den passer til alt, fordi det er ens egne rester,der bliver brugt.
    Og moralen er, at man bare skal strikke efter opskriften uden at tænke!!!! Det kan jeg tale med om!!!

    SvarSlet
  18. Endnu et flot stykke strik fra din side - og super med lidt outfits den passer ind i. Jeg har nærmest ikke noget i de farver, men overvejer at udvide min palette lidt :-)

    Og tak for kommentaren på min blog. Mht. mine parakitter, så er de håndtamme, men ikke nusse-tamme. Den ene er ret tam og vil gerne have "kys", mens de andre kun gider at gå på hånd og sidde på os, uden at vi ellers gør noget.

    Og hvis du (eller andre fra Aalborg området) ikke er klar over det, så afholdes der jo strikkecafé på Caféministeriet hver 3. mandag i måneden (dvs. næste gang er den 18. januar) - alle er velkomne, man møder bare op ca. kl. 20 :-)

    SvarSlet
  19. Piiiift flot nederdel. Det er sjovt at se, hvordan den tager sig vidt forskellig ud som tilbehøret varieres.
    God fornøjelse i Århus, det lyder til at være et spændende program

    SvarSlet
  20. Som sædvanligt et smukt projekt der er kommet fra dine hænder :-) - og det er jo super at den så lige matcher garderoben derhjemme!

    NB. Tusind tak fordi du altid er så sød til at smide en kommentar på min blog!

    SvarSlet
  21. Den er bare blevet super god din nederdel , skønne farver :-)
    Du nævnte ostetørklædet var på din liste ... jeg syntes det er utroligt kedeligt at strikke , jeg er nødt til at have noget andet på pindene , der er mere spændende ...

    SvarSlet
  22. Sikke flot!!!
    Den er også på min liste, når jeg engang får samlet nok rester ind.
    Det eneste minus, der er ved den er, at jeg er sk.. dårlig til at strikke med dobbelt tråd.

    Jeg er ret sikker på, du har tolket helt rigtigt med én gennemgående farve, og forskellige rester til striberne. Det er også sådan jeg har læst opskriften, og sådan jeg mener Annette Danielsens egen så ud, da jeg så den live til hendes oplæg for et par måneder siden.


    Hvorfor tror du ikke, det hænger sådan sammen?

    SvarSlet
  23. Jeg har kigget på den før, og må endnu engang konstatere, at den er bare rigtig flot. Måske laver jeg den også en dag, når jeg har lavet alt det andet, der er planer om.

    Som bonusinfo, kan jeg da lige fortælle at de små trekanter foroven er en strikketeknik der hedder neverkont, og vistnok stammer fra norge (men det er jeg ikke helt sikker på). Den fortsatte neverkontstrik danner små flettede firkanter, der ligner flet - deraf navnet der betyder noget i retning af flettede kurve :)

    SvarSlet
  24. Hvor er den altså flot. Den bliver helt sikkert en favorit.

    Jeg kan godt forstå du undrer dig over, hvordan jeg har kunnet købe garn i en butik der er lukket. Jeg er selv overrasket over at hun nu igen har lukket biksen, så jeg kan kun svare, at da jeg bestilte garnet nytårsaften, da var butikken åben.

    SvarSlet
  25. Holda op den er fin - og det ser ud til at du kommer til at bruge den på mange forskellige måder. Den kan jo "styles" vildt forskelligt. Super flot.

    SvarSlet
  26. Du strikker i mine farger, og jeg liker og nyter dine produkter!
    Hytteturen er over, og jeg er kommet hjem med en forkjølelse..igjen..
    Men ikke verre enn at jeg kan strikke, takk og pris;)
    Ha en god helg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  27. Suuuuuperflot - som altid fra din hånd. Jeg storelsker dit blå-turkise univers - mine gamle yndlingsfarver, som jeg nok har svigtet lidt de senere år til fordel for en masse i den røde skala - må se at finde tilbage til dem igen.
    Og den nederdel SKAL jeg også bare have.
    :-) Britt

    SvarSlet
  28. Hver gang jeg ser den nederdel strikket op - ja så må jeg erkende at jeg stadig synes den er utroligt flot og skøn at se på - håber din tur bliver mulig

    SvarSlet
  29. Wow hvor er den bare flot! Jeg er vild med de outfits du har vist på ginen, du vil elske den er jeg sikker på. :o) Jeg håber at du har en hyggelig i dag til store strikkedag. Mange tak for din søde kommentar til mit seneste indlæg på min blog. Varme hilsner herfra :o)

    SvarSlet
  30. Sikken interessant blog, du har og hvor har du strikket meget! Jeg kan godt lide din ravelry-agtige måde at give faktuelle oplysninger om dine projekter.
    Jeg glæder mig til at følge med videre.
    Tak for idag. Det var hyggeligt at være en del af jeres gruppe-

    SvarSlet
  31. Hei! Det var eit superfint skjørt du har laga deg, vert nok ein favoritt!! Synest du har brukt så flotte farger, ha ei flott veke:))

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.