31. oktober 2009

Strikket kjole fra Hendes Verden

Jeg elsker kjoler og i særdeleshed strikkede kjoler. Efter min mening er der ikke noget, der er mere behageligt og komfortabelt at have på. Jeg har længe været på udkig efter en god, enkel grundmodel, jeg kan bruge som basis for mine kjoleeksperimenter og her er den.



Der er ikke tale om det store eksperiment her, jeg har bare strikket med meget tyndere garn end opskriftens Iceland og på p. 2,5 i stedet for 3,5. Derudover har jeg tilføjet et par kontraststriber og lavet rund hals i stedet for slids med knapper.




Når jeg strikker sådan et større projekt, hvor der er lange glatstrikkede partier sætter jeg altid en markør hver gang jeg begynder at strikke. På den måde kan jeg i det mindste se, hvor mange cm jeg strikker fra gang til gang og det giver altid blod på tanden :-)
Garnet er et af BC garns slagtilbud - Angora-Silk-Tweed og jeg købte 2 spoler á 500g til den rørende pris af 300 kr. Samtidig var det fragtfri weekend, så det var altså et køb, jeg på ingen måde kunne sige nej til. Det er ganske udmærket at strikke af, men på ingen måde overvældende fantastisk. Til gengæld er resultatet efter vask særdeles blødt og lækkert, plus at jeg tipper det til at være stort set fnulre-frit :-) Men det kan der først siges mere om efter længere tids brug. Garnet er vist nok et restparti, så det er nok ikke noget BC garn sælger fast.





Da modellen netop er så enkel er det ingen sag at skifte mellem henholdsvis tykkere eller tyndere garn og pinde og så bare vælge en anden str. end normalt. Her valgte jeg simpelthen at strikke en str. Large i stedet for en S/M og det fungerede hele vejen, pånær i ærmekuplen, hvor jeg lige måtte foretage et par beregninger for at få det hele til
at passe.


Denne, lidt akavede positur, skyldes min 17-årige søn, der nærmest havde taget billedet, inden jeg nåede at få vendt mig om :-) Det er uden for min pædagogiske rækkevidde at få ham til at se det interessante i at tage billeder af strik!

Jeg regner med at lave rigtig mange variationer over denne basismodel.
Og nu vil jeg tage ud og aflevere Cumulus til min veninde. Ha´ en rigtig god weekend derude :-)

Faktaboks
Design: Strikket kjole, Hendes Verden nr. 39, 2009
Garn: Angora-Silk-Tweed, 25% angora, 35% bourettesilke, 25% lammeuld, 5% nylon
Anvendt: 320 g + en rest duo fra Cumulus
Garn fra lager: Ja
Farve: Støvet turkis
Købt hos: BC Garn
Pinde: 2,5
Str. Large - svarende til en mellemting mellem small og medium
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Halskanten er hæklet og består af 3 omgange fastmasker og 1 omgang krebsemasker


36 kommentarer:

  1. Nøj Lene - hvor er den smart!

    SvarSlet
  2. Den er rigtig sk... flot og smart. Modellen er meget anvendelig.

    SvarSlet
  3. Den sidder bare perfekt på dig og farven er jo også helt super, kender godt det med at teenagere skal tage billeder, det skal gå så stærkt og de har ikke sans for hvad der der skal være centrum i billedet...:o)) Godt du har en gine også, den model skal jeg da vist have gemt inden bladet ryger videre.

    SvarSlet
  4. Hvor er den fantastisk. Det må være dejligt at kunne bruge strikkede kjoler. Det er jeg både for gammel og for trind til, men jakker og bluser sætter jeg stor pris på.

    SvarSlet
  5. Den er jo helt perfekt til dig! Meget, meget fin.
    Hmmm, det med strikkede kjoler har jeg til gode (udover en enkelt købeting), men jeg kan godt forestuille mig, at de må være behagelige.
    Bruger i øvrigt ofte selv tricket med markører til kedelige stykker.

    SvarSlet
  6. Mon den kan strikkes op til en tønde? Pyt - men flot er den. Ham ungersvenden skal da ikke tage billeder at strik - men et flot billede af sin mor. Sådan et der ikke er "pinligt" - altså: du ser IKKE pinlig ud, men mine tøser syntes en overgang at jeg var pinlig fra jeg stod op om morgenen til jeg gik i seng - heldigvis er det ovre.
    Teenagere!!

    SvarSlet
  7. Nej, hvor er den bare flot !
    Har også købt garn til den, og har bare lige et par "småting" der skal afsluttes først :-)

    SvarSlet
  8. Hold da op en skøn kjole du har strikket. Jeg synes det er modigt at gå i en strikket kjole. Men klæder dig.
    Merete

    SvarSlet
  9. Den er superflot. Respekt for at du strikker kjoler i str voksen på p 2½. Jeg nøjes med str 2 år :-)

    SvarSlet
  10. Superfin. Du får meg til å vurdere om det neste store prosjektet mitt skal bli en kjole.
    Kjolen ser kjempebehagelig ut. Den kler deg veldig godt.
    Jeg kjenner til det med bilder. Steven som er snart 11 nå gidder ikke lengre fortografere. Han sier at jeg får ta de bildene han knipser og være fornøyd. Ha en fin helg. :-))

    SvarSlet
  11. Den er da lige i skabet.
    Super kjole -
    Det med underlige positurer kender jeg en del til - hvis man kigger på billeder på min blog ( af undertegnede) er alle taget i frøperspektiv - det giver så dejlig en dobbelhage og underlige smil. Sådan er det med de drenge - de fatter det bare ikke. Jeg prøver vedholdende hver gang at forklare det, om ikke andet så for min fremtidige sviger datters skyld.

    SvarSlet
  12. Hvor er den fin Lene! En skøn strikkjole. Ligesom dig synes jeg jo at strikkjoler er noget af det mest behagelige, man kan ha`på. Men nu skal sådan én jo så tilføjes til den laaaange liste over ting jeg gerne vil prøve at strikke:-) Hvorfor er der ikke flere timer i døgnet???

    SvarSlet
  13. Det er utrolig hvad du formå at trylle frem af pindene, fantastisk kjole.

    SvarSlet
  14. wauv - Lene. Hvor er den dog flot! Og - jamen hvordan har du da lige nået også at strikke en kjole? Det må værde Turbo pinde ;-)

    Kender godt den der med utålmodige fotografer........

    Må indrømme at min kjole også er et hit. Den er så dejligt at have på at jeg brugte den på arbejde både torsdag og fredag.

    SvarSlet
  15. Den kjole er simpelthen fantastisk og så i din ynglingsfarve :-))
    Tak for dine fif.

    SvarSlet
  16. Skøn kjole du har strikket ;)
    Dem sidder bare godt på dig,
    giver lige et pift med de striber i kontrast farver.

    Yt

    SvarSlet
  17. Nu er jeg jo også en rigtig kjolepige, så det er kæmpe inspirerende at følge med i dine projekter - denne er da rigtig fin!! glæder mig til at se de kommende variationer :-)

    SvarSlet
  18. Hold da op Lene ! jeg beunder dig for at strikke en hel kjole på p 2,5 FLOT !!!

    Den klær dig rigtig godt ! super grundmønster.

    Hvor er det skønt hvis det slet ikke fnugger :-)

    SvarSlet
  19. Den er vel nok flot, og den klær´ dig godt. Jeg kunne også se mig selv i kjoler, hvis ikke det var fordi jeg er lidt for rund visse steder.

    SvarSlet
  20. Den er suuuperflot - jeg elsker også strikkede kjoler.
    Men en heeeeeeel kjole til dig selv på pind 2½....respeeeeeekt! Jeg bøjer mig i gruset over at du bare sådan lige ondulerer sådan en.
    Godt gået!
    :-) Britt

    SvarSlet
  21. Nøj, den er flot. Den må jeg vist også lige have arkiveret til senere brug. Fantastisk.

    SvarSlet
  22. WOW - hvor er den bare flot! Der skal et vidst taalmod til at strikke i saa fint garn og paa saa fine pinde paa et stort stykke strik, men det er helt sikkert besvaeret vaerd!

    SvarSlet
  23. Endnu engang har du klaret det!
    Super flot kjole. Og hvor klæder den dig godt.

    Jeg så godt modellen i bladet.
    Og overvejer lidt, men ved ikke rigtig om jeg ville komme til at bruge den.

    SvarSlet
  24. Smart kjole - hold da op hvor du får strikket utroligt meget

    SvarSlet
  25. Pudsigt nok har jeg netop en sort cone af samme garn, der lidt står og overvejer, om den skal blive til samme kjole - har netop overstået et andet, vellykket kjoleprojekt med den kaffebrune af samme garn (købt samme portofri weekend *s*). Jeg er meget begejstret for garnet, både før og efter vask...

    SvarSlet
  26. Helt fantastisk flot kjole og hvor ser den godt ud på dig.
    Desværre er jeg alt for godt i stand til at se bare nogenlunde ud i kjole.

    SvarSlet
  27. Hej
    Jeg faldt lige over din blog, da jeg søgte på Google efter Turte bomuld... Har nemlig lige forkøbt mig i det hos BC :o) men fandt ikke dit indlæg.

    Jeg synes simpelthen din strikkede kjole er fantastisk flot!

    KH FP

    SvarSlet
  28. Ka' godt huske kjolen fra bladet. Den er rigtig flot og nu mangler jeg bare modet til at lave én til mig selv. Du er kommet rigtig godt fra din, synes jeg. Tager garn med til "gramsning" på lørdag. Ses!

    SvarSlet
  29. Superflott kjole du har strikka deg, du kledde den veldig godt!! Den trur eg nok vert mykje brukt, ha ei god veke:))

    SvarSlet
  30. Hvor er den flot! Og som alt andet du strikker så er den lige dig.

    SvarSlet
  31. Noget af det mest opløftende ved at blogge er alle de dejlige kommentarer. Tusind tak skal I ha`:-)

    SvarSlet
  32. Så flott kjole. Helt enig med deg. Strikkekjoler er bare nydelige. Deilige og varme er de også.

    SvarSlet
  33. Så fantastisk smuk.
    jeg har set din kjole rigtig mange når jeg har googlet efter et strikke mønster. Nu har jeg så googlet efter dit strikkemønster, men det er helt umuligt. Jeg ender hele tiden på din side. Jeg har også været en tur omkring Hendes verde. Har du et link jeg kan få så jeg kan finde opskriften? Det vil gøre mig super glad.
    Hilsen Helene

    SvarSlet
  34. Ja tak... Jeg kan heller ikke finde opskriften. Vil du ikke nok sende mere info tkl kristiba@lyberth.dk please..?

    SvarSlet
  35. Hvor er den bare flot!! Jeg kan heller ikke finde opskriften, er det muligt, at du vil maile opskriften til mig? Mette.adelgaard@gmail.com
    Mvh Mette

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.