11. august 2010

Endnu en shetlandsklassiker

Denne gang til gave og strikket i den lækre lammeuld fra Nanna. Sjalet skal gøre rejsen over Atlanten sammen med min søn og svigerdatter og skal gerne ende i Portland, hvor der bliver rigtig koldt om vinteren :-)


Jeg vil ikke sige så meget, da det hele jo er sagt før, men bare lige tilføje, at det også er et sjal som jeg godt kan finde på at lave både i større og mindre udgave. Kan også finde på at eksperimentere med at strikke det i mere bastante/tætte udgaver på en mindre pind. Det er så logisk bygget op, at det vil være let at ændre størrelsen og andre parametre. Mere detaljeret beskrivelse af det første sjal finder du her.

Jeg føler mig godt underholdt, medens jeg strikker det og kan mærke, at jeg vil kunne gentage processen mange gange. Jeg funderer ofte lidt over, hvad det er, der gør, at jeg har lyst til at strikke flere eksemplarer af et eller andet. For det sker egentlig ikke så tit. Selvom jeg har siddet med en trøje/sjal/kjole, der har været skøn og sjov at strikke er det bestemt ikke altid, at jeg har lyst til at strikke en to´er, for ikke at sige en tre´er og firer. Så hvad er det, der gør det?


Jeg har egentlig ikke noget umiddelbart svar, så vil bare lade spørgsmålet stå åbent og ønske jer en god dag :-)

Faktaboks
Design: Vides ikke, men min opskrift er bearbejdet af Marianne Knorborg
Garn: Filcolanan New Zealand Lammeuld, 100% lammeuld
Garn fra lager: Ja.
Anvendt: 162 g
Farve: Turkis, nr. 231
Købt hos: Nanna, 123knit.com
Pinde: 4
Str. Sjalet har en god mellemstørrelse
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Det blev akkurat lige så lækkert som forventet i lammeulden fra Filcolana. Jeg må ha´ et selv, for jeg er slet ikke tilfreds med sjalet i sojagarn - jeg ha´ et i vaskeægte uld ;-)
Løbelængde: 100g = 600 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 660 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 22240,2 m
Anvendt garn i år: 6kg og 165 g

33 kommentarer:

  1. Smukt! Lige netop dèt har jeg også funderet en del over:-) Sådan har jeg det f.eks med Shetland Triangle, som jeg strikker mindst et styks af om året, og jeg kan mærke, at jeg snart gerne vil strikke et igen:-) Måske er det fordi man sidder og nyder det smukke mønster mens man strikker, eller fordi man ved at resultatet ikke kan blive andet end smukt.

    SvarSlet
  2. Ej det er også rigtig fint, du fik mig til at gå igang med det, og jeg syntes også det er et skønt sjal at strikke, men jeg skal koncentrere mig, så det er ikke det der er med i tasken :0)Kan godt forstå du vil ha´det i uld.

    SvarSlet
  3. Jeg er vild med farven og har selv lavet to af slagsen. Helt forskellige er de i deres udtryk, for det ene er tyndt og af geilsk bomuld/uld, det andet af to tråde lucca fino, tykt og varmt til vinteren. Du kan se dem inde på min ravelryprofil. Henriette2 hedder jeg der. :)

    Det skal nok vække lykke:)

    SvarSlet
  4. Så nydelig vakkert. Jeg skulle ønske jeg engang strikket meg et slikt fint sjal.
    Garnet ser også mykt og lekkert ut.
    :))

    SvarSlet
  5. Hvor er det et smukt sjal og sikke en skøn farve. Jeg kan godt forstå du selv må eje et.

    Jeg tror jeg må igang med denne Shetlandsklassiker engang i efteråret.

    Er mønsteret ikke det samme som i det kongelige babytæppe?

    SvarSlet
  6. Hvor er det bare flot - som alt du fremstiller og fremtryller af skønne ting.
    Arielle er vidunderlig.

    SvarSlet
  7. Så nydelig!!...og flott farge;) Jeg foretrekker mindre sjal selv, så du må gjerne prøve en mindre utgave også:)
    Av og til kan man undres over at noe av det man strikker, får man lyst til å strikke flere av; jeg har heller ikke funnet fasit på det spørsmålet;)

    Ha en super aften og klem fra meg;)

    SvarSlet
  8. Rigtigt dejligt sjal! Og der må være noget om det med det sjal for SanneB har strikket mindst 9 af dem og nydt det hver gang. Man skulle næsten prøve det....

    SvarSlet
  9. Hvor er det blevet smukt.
    En rigtig dejlig gave.

    Kan godt forstå du har lyst til at lave det igen. Det er et dejligt sjal.

    SvarSlet
  10. Utrolig nydelig, virkelig flott farge.

    SvarSlet
  11. Fint sjal, det skal nok blive brugt til vinter i Portland, OR. Flytter de derover?

    Jeg har strikket et hap shawl/cobweb crepe sjal på pind 2½, det gør jeg aldrig igen. Men måske skulle jeg med noget tykkere garn.

    SvarSlet
  12. Hvor er det også flot i denne farve ,)
    Det er et godt strikke tøj.

    Yt

    SvarSlet
  13. Jeg har også et sjal, som jeg har strikket igen og igen. Fint hulmønster, og så bare derudaf. Jeg bliver aldrig træt af det.

    Dit er sørme blevet flot!!! Den, der skal bære det i kulden bliver glad, tror jeg.

    SvarSlet
  14. Hvor skønt et sjal,man kan næsten mærke hvor lækkert det er, og farven er så flot så flot : )))

    Det skal absolut prøves engang senere på året.

    SvarSlet
  15. Et nydelig sjal!!!
    Jeg tror at man kan lage et sjal flere ganger, siden resultatet alltid blir flott, selv om man har gjort noen feil underveis (moske)
    Man bruker oftere sjal enn en jakke, og et sjal passer til det meste, og kan tas med overalt. Det blir beundret av andre, og man føler seg glad og avslappet når man strikker et sjal. Dette er kanskje svaret.....jeg vet ikke?

    SvarSlet
  16. Jamen, det er SÅ smukt et sjal - og en skøn farve. Jeg har strikket det i en forholdsvis tyk silke/uld på tykke pinde. Det er stort og så skønt at pakke sig i på en kølig dag/aften.

    SvarSlet
  17. Smukt, smukt, smukt!
    Det er både enkelt og detaljeret på samme tid. Det er så skønt.

    SvarSlet
  18. Farven er fantastisk. Jeg forstår godt din hang til netop dette sjal, jeg kan også lave det igen og igen, uden det bliver trivielt, det er et skønt mønster.

    SvarSlet
  19. Så lekkert det ble. Så lett og luftig og i en nydelig farge!

    SvarSlet
  20. Det er bare et skønt sjal, og jeg har da også lige kastet mig over en mocca-farvet udgave.

    Jeg har dog ikke gennemskuet mønsteropbygningen endnu. Sidder intenst og følger hvert enkelt linje i opskriften, men det kommer forhåbentlig - hvis der da er en "logisk" sammenhæng.

    SvarSlet
  21. Det er virkelig et smukt sjal og så den farve......
    Jeg har aldrig strikket det mønster og det må da vist prøves.

    SvarSlet
  22. Flott sjal og nydelig farge på garnet:) Det er rart at noen mønstre gir oss lyst til å lage fler av det samme.

    SvarSlet
  23. Flott sjal og nydelig farge på garnet:) Det er rart at noen mønstre gir oss lyst til å lage fler av det samme.

    SvarSlet
  24. Det er bare så flot. Så let og luftigt og så alligevel lunt at have på! Nogengange kan jeg også blive grebet af de smukke mønstre der kommer frem med simple virkemidler :-)

    SvarSlet
  25. Vakkert!
    Utrolig flott gave...*smiler*..
    Ha en god helg,
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlet
  26. Der er en i Portland der bliver overlykkelig. Smukt og anvendeligt med et moenster der passer til alt (afslappet, mere fint, sofistikeret), jeg kunne hurtigt lade mig lokke. Din blog lokkede mig til hvirvelstroem som jeg har gang i nu. Totalt kedelig i bogen, men fantastisk hos dig. Og sikke en farve.
    Og hvad med studierne???????

    SvarSlet
  27. Det kunne da være at man skulle prøve det sjal, for smukt er det, og du har ret i at det gør sig nok bedre i uld, det er heller ikke så sejt at sidde med. Der er bare nogle ting man gider mange gange og andre der slet ikke skal tænkes på nogensinde mere...:o)

    SvarSlet
  28. Kjempefint. Nydelig farge. Du har jammen strikket masse flott siden jeg var innom deg sist.

    SvarSlet
  29. Så Nydelig. Du har en heldig svigerdatter :) Utrolig imponert over hvor jevnt du strikker med tanke på størrelsen på arbeidet. Jeg har ennå ikke forsøkt meg på å strikke sjal, men har fått tak i et smukt mønster jeg håper å få testet ut i løpet av vinteren.

    Ps. Kim Hargreaves kommer ut med nytt hefte 'Touching Elegance' rundt 26.august. Så har vi litt mer å glede oss til.

    SvarSlet
  30. Der er måske en vis tryghed i at gentage.
    Jeg selv strikker strømper vis jeg er det mindste i tvivl. Det ved jeg ar jeg kan og jeg ved hvor lang tid det tager osv.
    Og det er jo et flot sjal.

    SvarSlet
  31. Det er et meget smukt sjal - kan godt forstå du gerne vil begå et eller flere mere. Ved ikke hvad det er der går at der er noget man gerne vil lave igen og andet man ikke vil. Jeg har det lidt på samme måde med AD's nederdel - den kan jeg strikke rigtig mange af. Ved ikke hvorfor, den er jo ganske simpel.

    SvarSlet
  32. Jeg er rigtig glad for, du er tilbage på bloggen igen. Det er endnu et smukt stykke strik du viser frem.
    Med hensyn til maden ved diverse arrangementer, så giver jeg dig helt ret i, det er smadder iriterende, der aldrig er noget sundt på programmet. Vi er blevet bedre til at huske, at medbringe den selv, så ved vi da, hvad vi får :)

    SvarSlet
  33. Det er bare så dejligt et sjal at strikke, og jeg vil også lavet et mere engang. Det er bare så flot i forskellige farver.

    Din sidste bluse er bare så skøn, sikke nogle flotte detaljer der er i den opskrift.

    Vi er lige hjemme for en kort bemærkning, men glæder mig til vi måske ses hos Birgitte næste gang.

    Knus
    Helle

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.