30. juni 2010

Det har hærget blogland

.... og med rette, synes jeg. En vaskeægte klassisker, der oser af Shetlandsøer og gammeldags charme. Det halve kongerige er sjovt og meget let og overskueligt at strikke. Hvis du ikke har haft mod på sjaler, er det måske her, du skal starte.


Opbygningen er logisk og hele sjalet er strikket i ret. Man begynder med ret-trekanten i midten og starter hver pind med at slå om, hvilket giver tydelige "løkker" som man så senere tager masker op i. På den måde, fåes en fin hulkant, der hvor du tager masker op og du skal ikke være nervøs for at maskeoptagningen ikke bliver pæn. Absolut en fordel for nybegyndere.


Inderborten er i det klassiske Feather&Fan mønster - her helt i ret. Jeg har oftest strikket Feather&Fan med en enkelt vrangpind i rapporten også, men her er det altså kun ret.


Yderborten strikkes over 17 masker og strikkes på sjalet en maske af gangen. Det skal du heller ikke frygte, for du bliver taget i hånden hele vejen af den velskrevne opskrift, bearbejdet af Marianne Knorborg. Hvem der i sin tid har designet sjalet, der ligeså ofte strikkes i en hel firkant til dåbssvøb, må stå hen i det uvisse, måske er det gået tabt i tidernes morgen, det står i hvert fald ikke på min opskrift.


Sjalet lukkes af med en hestetømme, én af de bedste måder at lave sjalskanter på efter min mening, fordi det bliver så pænt og hverken strammer eller flaner. Så på den måde kan nybegynderen også få lavet en aflukning, der kommer til at se godt ud.


Nu er der sommerferie for mit vedkommende og det vil betyde, at jeg ikke bruger ret meget tid i blogland. Der bliver helt sikkert strikket, men nok heller ikke så ihærdigt som vanligt ;-) Jeg vender tilbage med et indlæg om den byttehandel, jeg har indgået med Kristine, vi har nemlig valgt at bytte produkter - en striksag for et smykke! Det vil jeg gøre meget mere i, men mere om det efter ferien.


Ha´ en rigtig god sommer til vi "ses" igen :-)

Faktaboks
Design: Vides ikke, men opskrift bearbejdet af Marianne Knorborg
Garn: Meilenweit Soja, Lana Grossa: 20% soja, 60% uld og 20% polyamid
Garn fra lager: Ja, kittet blev købt engang i november 2009.
Anvendt: 162 g
Farve: Lys grå
Købt hos: Markno
Pinde: 4
Str. Sjalet er sådan en mellemstørrelse - ikke for stort, men alligevel til at putte sig i :-)
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jeg gider ikke produkter med polyamid i - allerhøjest til sokker - det havde jeg desværre overset, at der var i garnet. Men sjalet er nu blevet meget lækkert og blødt, men det har lige det der touch af "kunstig tilsætning" som jeg ikke kan lide. Jeg skal helt sikkert lave nogle flere, f.eks i Junik fra Noda eller New Zealand lammeuld fra 123knit.
Løbelængde: 100g = 400 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 648 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 20841 m
Anvendt garn i år: 6kg og 55 g

40 kommentarer:

  1. Sjalet er meget, meget smukt og selv om jeg ikke er begynder udi strikningens kunst synes jeg nu det ser lidt svært ud ;-)
    Ha' en god ferie.

    SvarSlet
  2. Smukt sjal....måske jeg skulle se at komme igang?

    SvarSlet
  3. Det er altså et skønt sjal - har set det så mange steder efterhånden. Jeg må vist hellere se at få fat i den opskrift.

    God sommer.

    SvarSlet
  4. Åååå, det var lekkert! Har nettopp avsluttet min sommerjakke, så nå står et sjal på programmet.Har fått kjøpt en wollmeise i blålilla som skal gjøre jobben;) Har sett meg ut et enkelt sjal jeg også, multnomah, som jeg skal prøve meg på,for jeg har aldri strikket sjal før.
    Kos deg masse denne sommeren, den ser ut til å komme hit også i helga.
    Klemmer fra meg;)

    SvarSlet
  5. Altså med dine strikkeanvisninger er det lige før jeg får lyst til at strikke sådan et sjal, her midt i sommervarmen.
    J

    SvarSlet
  6. Det er så lækkert dette sjal, så jeg må bestemt også strikke det engang. Når jeg får mit færste barnebarn, skal jeg strikke det hele kongerige som svøb i entrådet mohair.

    SvarSlet
  7. Et nydelig sjal, som ser rett vanskelig ut å lage. Men som du her sier; det er en enkel måte å lage sjal på!
    Jeg er visst inne i en sjalmodus i sommer, jeg også. Men mine blir av den helt enkle sorten.......fordi jeg er lat!! ;)

    SvarSlet
  8. Smukt sjal i en smuk farve.
    Det klær dig rigtig flot.
    Jeg bryder mig heller ikke om den der væmmelige fornemmelse af plastik.
    Rigtig god ferie!

    SvarSlet
  9. Smukt sjal - jeg strikkede hele kongeriget til Andreas og det var også et skønt strikketøj. God ferie:-)

    SvarSlet
  10. Kære Lene, Også rigtig god sommer til dig. Vil da absolut savne dig, og håber at du ikke kan undvære "blogland" alt for længe af gangen.....

    Dit sjal er så smukt! Og din beskrivelse af processen er helt fantastisk. Alle - ja - selv min mand - burde få lyst til at strikke sådan et når de læser din loggende beskrivelse (måske "bloggende" beskrivelse ;-)

    Og - så klæder det dig bare super godt! Skønt billede af dig med sjalet om hals/skuldre.

    Knus - Gitte

    SvarSlet
  11. Skønt, smukt sjal. Hvilken beskrivelse af udførelsen. Jeg har indtil nu strikket 3 af hele riget - takkerne er nok det mest sjove at lave i den proces.

    Rigtig god ferie - jeg glæder mig også til det bliver min tur.

    SvarSlet
  12. PS: Du bliver altså lige nødt til at slå et smut forbi min blog! Tjek lige planer for bryllupsoutfit...... Vildt - eller?

    SvarSlet
  13. Hvor er det bare lækkert - og størrelsen er da helt perfekt.

    SvarSlet
  14. Fiiint sjal, det er nemlig en klassiker selvom jeg får myrekryb, hver gang jeg hører det omtalt som "prinsesvøbet". Det er nemlig et (halvt) hap shawl :-) Designer det er vist som strømper, babyundertrøjer og den slags udviklet i generatioener. Sharon Millers Hap Shawls har hele historien (og en meget bedre opskrift med diagrammer i Heirloom Knitting)

    SvarSlet
  15. Ih hvor du lokker! Jeg havde ellers svoret, at det sjal ville jeg ikke strikke:-) Men dit ser jo aldeles forrygende ud og opskriften er jo nem. Ærgerligt at der er kunststof i garnet, men så må du lynhurtigt i gang med nr. 2. Du må have en rigtig dejlig ferie, og så håber jeg vi ses først i august hos Gitte.

    SvarSlet
  16. Sikke en fin gennemgang af sjalets opbygning - jeg har næsten fået blod på tanden :-)En god sommerferie til dig!

    SvarSlet
  17. Smukt sjal - du ser jo næsten ud til at kunne flyve på det første billede:-)

    God sommer.

    SvarSlet
  18. Det er meget smukt, dit sjal. Et dejligt projekt man sagtens kan lave mange af..

    SvarSlet
  19. Stilig, jeg synes disse sjalene er så stilige. En gang skal jeg ta mot til meg å strikke et. Kanskje jeg skulle begynne med et slikt et da. Jeg elsker jo sjal, men disse synes jeg ser så kompliserte ut. Huff, de der lange forklaringene. Jeg vil jo helst slutte før jeg er begynt.
    Sjalet ditt var hvertfall nydelig og du kledde det supergodt. :))

    SvarSlet
  20. Hvor der er flot dit halve kongerie ;)
    Meget flot farve du har valgt.

    Får helt lyst til at lave et mere selv.

    Yt.

    SvarSlet
  21. Puha, hvor er det altså smukt! Ligemeget hvor mange gange jeg ser det, så bliver det jo ved med at være flot og lækkert og absolut en klassiker.
    Forøvrigt også en smuk måde at sige "God sommer" på ;) Jeg ønsker også god sommer til dig!!!
    Kh Karen

    SvarSlet
  22. SÅ nydelige sjal, og så nye lekker strikking du har laget. Mange gode tips og favoritter har jeg fått.

    SvarSlet
  23. Iiiiih hvor er det smukt! Det må jeg prøve! Hvor kommer opskriften fra? og kan man købe den?

    SvarSlet
  24. Det er et meget smukt sjal :)
    Også rigtig god sommer til dig. Jeg glæder mig til du er tilbage på bloggen igen :)

    SvarSlet
  25. Smukt, smukt smukt!!
    Så er der vist ikke mere at sige om det :-)
    Bare øv med garnet :-(

    SvarSlet
  26. Utrolig flott! :O)
    Ha en god sommer,
    klem Fredrikke

    SvarSlet
  27. Åååå sååå fint sjal,så utrolig flink du er. :)Mette. PS Jeg legger meg til som følger jeg.

    SvarSlet
  28. Det lyder jo så enkelt når du beskriver det, og flot er det! Ska kigge närmere på det.

    SvarSlet
  29. Hvor er det bare skønt dit sjal, ikke nok med det, det klæder dig.

    Jeg har selv strikke to "prinsesvøb" et lyserødt og et råhvidt :)

    SvarSlet
  30. Det er bare så smukt et sjal, har ikke prøvet det endnu, men det kommer nok en dag. Kan du have en rigtig god sommerferie!!!

    SvarSlet
  31. Hvordan dælen kan i skrive at det er LET at strikke...det ligner jo en halv milion og ser meget svært ud...og dagens spørgsmål....hvor her i blogland kan man finde opskriften ??? *SS*

    SvarSlet
  32. Til jer, der har spurgt efter opskrift: Jeg har købt min hos Markno - se faktaboks nederst i indlægget.

    SvarSlet
  33. Nydelig sjal, det må ha vore veldig mye arbeid på det!! Er imponert, ha ein god dag og god ferie:))

    SvarSlet
  34. smukt er det i hvert fald...
    Stine;:)

    SvarSlet
  35. Nydelig. Helt fantastisk flott.

    SvarSlet
  36. Sjalet er og bliver en klassiker og man overraskes over opskriftens enkelthed - det er nemmere end mand tror.

    God sommer til dig! Vi ses til august!

    SvarSlet
  37. Det ser vildt svært ud, men vil da gi´det en chance. det er super super flot.

    SvarSlet
  38. Hejsa - Sikke en fin blog.
    Jeg ved du sikkert er træt af strikke spørgsmål, men jeg gør alligevel et forsøg. Så tilgiv mig:o)

    Jeg er forholdsvis ny i dette strikkeunivers og har kastet mig udi det halve kongerige og jeg er ved at blive en smule træt...Haha. Jeg har fået lavet midtertrekanten....no problem. Men jeg kan ikke tælle, hvor mange gange jeg har måtte pille HELE inderporten op. Forskellige ting går galt. Men hver gang jeg skal starte forfra bliver jeg i tvivl om retpindende. Skal man, slå om 1r slå om, ved midtermasken eller ikke? Jeg tolker som om man ikke skal, men når jeg ser billeder af sjallet synes jeg det ser ud som man skal.

    Håber du vil svare på dette korte spørgsmål.

    Med venlig hilsen Mette

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.