25. maj 2010

En vaskeægte hyggetrøje

Enkel, rå, rustik, rummelig og alligevel med et par feminine detaljer, sådan er denne "boxy" cardigan fra Kim Hargreaves. Charm har al den charme en rigtig hyggetrøje skal ha´ og jeg er sikker på, den vil blive slidt til sidste trevl. Den er strikket helt i retstrik, lige med undtagelse af ærme- og forkanter.

Det er ikke en trøje, der viser ens figur, tværtimod er den til at putte og måske gemme sig lidt i, når det er én af de dage.

Strikket i Hifa-uld, der lige præcis har den rustikke struktur, der passer perfekt til modellen, er Charm også en særdeles billig cardigan. Jeg er blevet ret forelsket i Hifa-ulden til de ydertrøjer, der strikkes på p. 3,5- 4,0. Den er lækker at arbejde med og så fås den i et hav af farver - også alle de kraftige og stærke som jeg så godt kan lide. Knapperne er købt på Paderupgård for længe siden, men er som skabt til Charm


Str. medium er lidt stor i det til mig, men jeg synes ikke, det gør noget med denne model, fordi den godt må være sådan lidt hygge-stor. I vanlig Kim Hargreaves stil er der tænkt over detaljerne: Selvom det er en såkaldt "boxy" cardigan er der naturligvis taljering og der er strikket små picot´ er på ærme- og forkanter, en detalje som ses på rigtig mange af Hargreaves modeller. Picot´erne fremkommer ved, at du slår en ekstra maske op og lukker den af igen på samme pind. Forstykkerne er strikket med et par vendestrikpinde så de "drypper" lidt foran - en detalje, jeg synes er rigtig fin og som jeg prøver at vise her.



Det er et projekt fra kisten og dermed ét jeg kan krydse af på min liste over igangværende projekter. Endelig er frk. Selvdisciplin kommet hjem igen ;-)


Kisten fra svigerfar er blevet renset behørigt og efterset for "kryb" over en lang periode, efter råd fra Linda og tusind tak for det. Jeg er nu sikker på, at der ikke venter ubehagelige overraskelser med garn, der er gnasket igennem af uindbudte gæster og har købt en del små kurve i Ikea som jeg bruger til at lægge igangværende projekter i. Dem er der jo, som I vil vide rigtig mange af og nu kan jeg med god samvittighed tage en kurv frem med det projekt, jeg vil arbejde på og lægge kurven ned i kisten, når jeg ikke gider mere. Så nu flyder stuer og værelser ikke længere med igangværende projekter, dog en gang imellem med kurve ;-) Jeg har målt mig frem til at der kan være ca. 24 kurve i kisten, så det er perspektiver, der vil noget, for igangværende projekter ;-)

Ha´ en rigtig god aften :-)

Faktaboks
Design: Kim Hargreaves - fra Amber: Charm
Garn: Hifa ull, 100% ren uld
Garn fra lager: Ja
Anvendt: 400 g
Farve: Mellemgrå, nr 6061
Købt hos: Garnlageret Silkeborg - strikkenyheder.dk
Pinde: 4
Str. M
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jeg havde problemer med at få forstykkernes raglan til at passe med ryggens, så der har jeg foretaget en del tilpasning. Hvis jeg skal strikke den igen, vil jeg gå ned i størrelse og evt. forlænge den en smule.
Løbelængde: 100g = 315 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 1260 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 18225,8 m
Anvendt garn i år: 5kg og 177 g

34 kommentarer:

  1. Den ser rigtig dejlig ud, og jeg synes, det tit er de helt enkle trøjer, man bruger mest

    SvarSlet
  2. Den ser virkelig flott ut, røff men samtidig med et feminint preg! Denne kan du bruke til både pent tøy og til jeansen.
    Godt frøken selvdisiplin er på plass;)

    Ha en fin kveld og ei god uke videre! Klem fra meg;)

    SvarSlet
  3. Det er da bare en rigtig lækker hyggetrøje du der har strikket, tillykke med den, hvad er næste procjekt?

    Knus
    Strikpigen

    SvarSlet
  4. Jeg må si at jeg synes det var en riktig behagelig trøye(det er de vi går mest i). Du er så flink med modellene dine. :))

    SvarSlet
  5. HA! plads til 24 kurve - det er jo formidabelt :-)
    Lækker lækker trøje!
    Har netop bestilt et par hæfter af hende Hargreaves. Nu må jeg altså lige se nærmere på hendes skønne modeller - og jeg har jo nærmest ikke noget at strikke på i forvejen....

    SvarSlet
  6. Hei! :O)
    Denne likte jeg jammen godt, veldig fin!
    Du er jo så dyktig på strikking.

    Ha en fin kveld,
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlet
  7. Sikke en dejlig trøje du har strikket. Det gør ikke noget den er lidt stor i det.
    En rigtig hygge trøje
    Merete

    SvarSlet
  8. Den trøje ser bare så god ud - en rigtig "vams".

    SvarSlet
  9. Ihhh, hvor du ka, Lene!!!
    Flot trøje!
    Flot, at du fik lavet een af dine "venteprojekter" færdig!
    Og sikken fin ting med din kiste, kurvene og projekterne!
    Jeg har en lille kiste. Den vil jeg finde frem og pudse af og gøre til de igangværende projekters kiste. Måske skal det være sådan, at der ikke må påbegyndes nye projekter, når der ikke er mere plads i kisten.......Hvordan mon frøken Kreativ vil ha det med det?

    SvarSlet
  10. Naaaj, det er lige saadan en hygger man har brug for og som man kan bruge til en mega-t-shirt og et par slidte jeans. Genial model og saa er farven vel nok flot og knapperne kunne ikke have vaeret anderledes.
    24 kurve hrmmm, der gaar ikke laenge foer de alle er fyldt op hihi. God idé at faa det "af vejen". Hos mig er der en "igang-bunke" flydende ved siden af sofaen.hihi

    SvarSlet
  11. Sådan! Den er superfed - lige den slags enkle trøjer, som man igen og igen trækker på. Jeg er også kæmpe KH fan -hun kan noget helt specielt! Og hifa er dejlig, ærlig uld.
    KH Britt

    SvarSlet
  12. Det er en skøn skøn trøje du der har frem tryllet....kan rigtig godt lide detaljen med vendepinde i forkanten...ret smart tænkt :)

    Ulden ser meget lækker ud.

    Kan godt forstå hvis det bliver en ynglingstrøje :)

    Dejligt med sådan et møbel hvor man kan opbevare sine projekter og lukke låget hvis omverden bliver for nysgerig....!!!!

    SvarSlet
  13. Jeg siger det lige ud: Det er en "tæskelækker trøje" ;-)
    Du er altså god til at udvælge modeller og garn - ja - også kanpper ;-)

    Garn med kryb - uha - det lyder ikke godt. Godt at du fik renset "beholderen".

    Strikkede bomuldsgamacher - den er godt med dig.

    SvarSlet
  14. Den ser godt nok lækker ud - en rigtig stiilig hyggetrøje når det er bedst. Det ser ud til at blive et godt bekendtskab.

    SvarSlet
  15. Hvor er den skøn den trøje, og som du skriver lige til at gemme sig i :-) Hvor er de knapper lige i øjet til den trøje.

    SvarSlet
  16. Hej Lene.
    Nej hvor er den trøje altså flot og lækker. Knapperne er fine til det rustikke look.
    Ang. din kommentar på min blog så må jeg med beklagelse meddele at man ikke får besked når der er nyt. Det vidste jeg godt. Flere som er tilmeldt min blog skal nu altså logge ind hver gang, hvis ikke de sætter computeren til at huske "dem". Så din pc må huske dig, når du ikke skal logge på.

    SvarSlet
  17. Uha, hvor er den bare lækker og som vejret er nu, er den da blevet færdig i rette tid! Rigtig god fornøjelse med den.

    SvarSlet
  18. Nøj hvor ser den skøn ud, den kunne jeg godt lige putte mig i :) Tanken om 24 lækre projekter at skifte imellem er mig meget tiltalende :)

    SvarSlet
  19. sikke en hyggelig trøje! Med plads til 24 igangværende projekter, er der vel næsten basis for at kunne starte lidt mere op, eller ....?

    SvarSlet
  20. Nøøøøøj hvor er den bare skøn! Jeg må også lave den model, den vil nemlig være skøn at putte i som du skriver. -og velkommen hjem til Frk. Selvdiciplin.

    SvarSlet
  21. Ti hi - kan godt lide din model med en kurv til hvert projekt og så ned i en kiste!!

    SvarSlet
  22. Hej,
    kig lige ind på min blog - der ligger en award til dig.

    SvarSlet
  23. Nøj, den ser rigtig putte-lækker ud!

    Lyder rigtig godt med ny kisteplads, og godt at du har gjort godt rent, for kryb er ikke sjovt at få, og slet ikke i garnet.

    Nu håber jeg ikke, at frk. Selvdisciplin forlader posten hos mig... hun har været meget nyttig på det sidste ;)

    SvarSlet
  24. Det er en skøn trøje, hvor de fine detaljer fremhæver det enkle og klassiske look.
    Fantastisk med din kiste - er du nu sikker på, at du kan klare dig med 24 kurve:-)

    SvarSlet
  25. Tak for dine mange små hilsener. En lækker trøje og garnet fra Hifa er supergodt.Det er en rigtig hyggetrøje.
    Hvis du besøger min blog ligger der en award til dig. God dag :)

    SvarSlet
  26. Skøn trøje. Jeg har sendt en award til dig :) Se på min side hvis du har lyst til at være med.

    SvarSlet
  27. Der er en Award til dig på min blog.

    SvarSlet
  28. Nej, hvor er den fin. Jeg elsker små og enkle detaljer, der bare gør trøjen færdig.
    Jeg synes netop at når man ahr fået ryddet op så får man også strikket sine ting færdige. God ide med rensning af kisten- det har jeg ikke tænkt på.

    SvarSlet
  29. Den er da bare flot! Og i gråt, väldigt smuk.

    SvarSlet
  30. Hej Lene. Den trøje ser godt nok hyggelig ud. Har givet dig en award.

    SvarSlet
  31. Nå, Lene,
    Så fik du lige en award fra mig på min blog ;-)

    SvarSlet
  32. Den ligner bestemt en lige til at flytte ind i, elsker sådanne trøjer, og lige nu har vi vist også brug for det, med de temperaturer. Dejligt med detaljerne, det gør altså noget. Venter spændt på den nye bog fra hendes side, skal dumpe i postkassen.

    SvarSlet
  33. Jeg har givet dig en lille award på min blog :-)

    SvarSlet
  34. Jeg synes den ser deilig og fin ut jeg. Kjempefin til jeans.
    Ha en fin weekend.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.