10. september 2009

Et lille spindelvæv og meget mere Fur

Spindelvæv er blevet færdigt. Det skal bruges sammen med Jakke m. hætte II, så det samlede look bliver knap så ferskt! Jeg havde håbet på at kunne nøjes med 100 g af den dejlige Fur uld, men måtte lige investere i et ekstra bundt til de ganske få pinde, jeg manglede på sidste rapport. Så var det jo heldigt, at weekenden skulle tilbringes på Fur, hvor der iøvrigt var ølfestival på Fur Bryghus.






Ja, jeg ved det, Fur igen, men jeg har altså tabt mit hjerte fuldstændig til den ø. Hvis du vil vide mere om dette lille paradis, så se her . Der er så meget jeg gerne vil vise og fortælle og selvom jeg vælger ud med hård hånd, er jeg bange for, at dette indlæg bliver lidt tungt!




Om lørdagen blæste det så meget, at min søster helt bogstaveligt blev blæst omkuld og måtte bide i græsset, heldigvis ikke ude på kanten af de høje skrænter, men på en blød græssti længere inde i landet. Hun slog sig ikke og der var basis for et ordentligt grineflip. Vinden var kold, så selv fik jeg lejlighed til at lufte hættetrøjen og den er skøn, føles nærmest helt vindtæt, så det lover godt for efterårets ture.


Fur er et paradis for sten- og fossilsamlere. Hvis dine unger kan lide at samle sten er det stedet.


Vi måtte naturligvis forbi Lisbeth Klode, hvor vi bla. købte sandwich til at tage med på søndagsturen. Hjemmelavet, langtidshævet bolle med røget oksefilet og grøn salat. Jeg kan med sindsro sige, at jeg ikke har fået bedre "købesandwich" nogen sinde. Rundt om Klode gården spadserer mohairgederne, hvad synes du om hende her?




Hun er da speciel ;-) Jeg synes hendes horn ligner to pegefingre, der stritter i hver sin retning. Og se lige al den dejlige mohair, der hænger på hende.

På Fur markeres seværdigheder på denne måde





Flotte udsmykkede fisk peger hen til noget, der er værd at se. De findes i alle mulige forskellige mønstre og farver.

Nu sidder du nok og tænker: Blev der købt garn? Åh ja, mon ikke. Faktisk så rigeligt at jeg overvejer at lukke for garnkassen resten af året. Der blev købt lilla




Der blev købt rødt






Naturligvis den gode merinould fra Lisbeth Klode som jeg er faldet helt og aldeles for og bliver mere og mere vild med jo mere jeg strikker med den.

De store bundter i forgrunden af hvert billede er 100% ren (lace) cashmere fra Duddines væveværksted, som hun sælger i 100 grams bundter til særdeles konkurrencedygtig pris.
De to damer/butikker komplementerer hinanden godt - Klode, der sælger garn af egen avl samt kød og delikatesser fra egne dyr og Duddine, der importerer en masse særdeles spændende garn og har butikken fyldt op med alskens lækkert tilbehør. Det virker som om, der er god plads til dem begge.

Udover alt det garn, jeg selv købte, fik jeg også gaver af min søster. Hvor heldig kan man være :-) Naturfarvet merino og så en uld-silkeblanding, jeg gerne har villet prøve længe. Det er spundet af en tråd farvet uld og en tråd ufarvet silke, så det får et meleret udtryk.




En weekend i kvalitetsklasse I. Bedre kan det ikke blive, set fra min vinkel.

Der er dog steder på Fur, hvor man ikke har lyst til at komme :-)




Tilsidst må jeg også lige vise hende her. Hun har ikke mange dage på bagen




FaktaBoks
Design: Annette Danielsen: Spindelvæv fra Strik naturligvis
Garn: 100% merinould fra Fur
Garn anvendt: 110 g
Farve: Kaki/army grøn
Købt hos: Furø Gårdbutik Klode
Pinde: 3
Str: Knap 1,5 m
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Samme mønster som Årringe.

21 kommentarer:

  1. Fur - jeg tabte mit hjerte til Fur i 1987, hvor vi første gang besøgte øen, og holdt forårs- og sommerferie igennem 10-12 år (på campingpladsen). Vi har været der nogle gange siden, og der er stadig skønt.
    Joh, Fur er et savn.
    Godt at læse om på bloggene rundt omkring.
    Så jeg har nærlæst alt hvad du har skrevet.. håber der kommer mere på din kanal.

    SvarSlet
  2. Tak for nogle dejlige stemningsbilleder, man får da helt lyst til at tage afsted med det samme :-) - at der så også er garnbutikker i lokalområdet gør jo ikke øen sværere at sælge! Spændende at se hvad du tryller frem af garnnøglerne.

    SvarSlet
  3. Du og du så flott det så ut der;) Dere har tydeligvis hatt en flott tur!
    Jeg ble helt matt av det fine garnet du har kjøpt. Jeg er jo et blå-menneske, men er faktisk veldig glad i den klare rød fargen på garnet du hadde her.
    Gleder meg til å se hva du produserer av dette;)
    Flott skjerf du hadde på første bilde, blir supert til din jakke!
    Ha ei riktig god helg og klem fra meg;)

    SvarSlet
  4. Tak for billedespam!
    Jeg må have lokket familien med på tur til Fur meget snart. Skøøønt garn.

    SvarSlet
  5. Wow Lene sikke da en dejlig tur I har været på, tak for nogle rigtig skønne billeder. Vi har været der engang, men jeg tror at vi bliver nød til at skal have det opfrisket igen. De garner må vi lige se lidt nærmere på den 26. ik' ;-)

    SvarSlet
  6. Uha, det er vist noget lækkert garn, du har fundet der.
    Skønne billeder fra Fur - jeg har aldrig været der, men det lyder da ganske tillokkende:-)

    SvarSlet
  7. Å, der ville jeg ha storkost meg. Det var en nydelig tur dere hadde. Sjøen, dyrene og ikke minst trådutsalget. Det ser så fint ut.
    skjerfet du har strikket til jakken din var nydelig. Jakken var også fin, mye finere enn jeg trodde. Den var god i fargen.
    Nå er det bare å vente med spenning hva du får ut av garnene.
    Er det ikke vanskelig å vite hvor mye garn man må kjøpe for å få til et produkt? God helg Strikkeheksen

    SvarSlet
  8. Der ser virkelig dejligt ud på Fur - lige noget for mig:-) Jeg må se at få overtalt ham Michael til at tage med derop:-)Det er et smukt tørklæde du har strikket og sikken dog en masse dejligt garn i skønne, skønne farver

    SvarSlet
  9. Ja, der ser da lækkert ud.. og sikke nogle dejlige billeder - er helt vild med den lille nyfødte!!! så sød..
    Og geden er da også skøn!
    Kan rigtig godt lide dit tørklæde, det er bestemt ikke ferskt at se på!

    SvarSlet
  10. Fantastisk garn i skønne farver :)
    Kan sagtens følge din betagelse af Fur, jeg har det ligesådan med Fanø, hvor min far og hans kone har et hus, som jeg altid må låne :)

    SvarSlet
  11. Sikke nogle dejlige billeder du har taget.
    Det gør ikke spor at der er mange af dem,så føler man næsten at man selv er der!
    Og jeg skal jo ikke brokke mig, sådan som mine sidste indlæg har været :-)

    Super lækkert halstørklæde.
    Det skal jeg vist også have strikket!

    SvarSlet
  12. Hold da op alle de gode billeder, har helt lyst til at tage afsted. Bare søde dyr og smukke garner og spindelvæv der er færdig, det var dejligt at læse om den tur.

    SvarSlet
  13. Tak for turen ;)
    Der må vi over, dejligt ser der ud.

    Yt.

    SvarSlet
  14. Tak for din søde kommentar til mit indlæg i dag.. og mht fur, så har du "solgt" det så godt at jeg nu har bestemt mig for at overraske kæresten med et weekendophold på fur strandhotel - ham, mig og vores fælles datter på 6 måneder til den tid..

    SvarSlet
  15. Måske vi skulle holde strikkeklub på Fur en lørdag ;-) Det kunne da være hyggeligt! Ja - det er såmænd lige før jeg mener det alvorligt!

    Lene - tørklædet er skønt, og helt perfekt til trøjen, som klær dig og Fur. Jeg kom faktisk også til at efterlade en ekstra kommentar ved jakken, selv om jeg nu synes at det havde jeg gjort...... Hukommelsen er ikke hvad den har været.

    Skønt, skønt, ekstra garn du fik med hjem.

    SvarSlet
  16. Fur er bare skøn - jeg har dog ikke været der ofte på det sidste. Blev godt nok indviteret for nygelig af min EX- tante, men kunne desværrer ikke.
    Super lækkert tøtklæde. Måske man skulle tjekke den bog igen. Opskrifterne vinder i alle tilfælde når man er dem strikket op og i andre sammehænge end dem i bogen

    SvarSlet
  17. Tak for skønne billeder og fortælling. Jeg er enig - Fur er dejligt - desværre var der dog "gnavpotte"-sæson sidst jeg var der og vi kunne slet ikke være udendørs.
    Merino-garnet kender jeg godt - både den med og uden silketråd - dejligt garn!!
    :-) Britt

    SvarSlet
  18. Ja det ser bestemt ud til at være et sted turen må gå hen en skønne dag både med hensyn til natur men i den grad også med garn.

    SvarSlet
  19. Det lyder som om vi skal dertil en gang, når vi er på de kanter. Specielt om de både har garn og mad.

    SvarSlet
  20. Fur ER bare dejlig, jeg er så heldig at kunne kalde mig furbo, idet jeg er født og opvokset i nærheden af Langstedhuller. Mine vindueskarme er fyldt med fossiler og mine hænder varmes af furgarner ... Jo, det er et lille paradis og så har du endda ikke nævnt det fantastisk spændende museum og alle de smukke naturoplevelser man også kan opleve.

    Duddine og Klode, genialt!

    SvarSlet
  21. Hei. jeg har lagt ut en award til deg. Ha en fin dag. :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.