24. august 2010

Det kniber med strikketiden

... for der er ganske enkelt så meget nyt, der skal læres i disse dage. Men jeg har dog fundet en metode, hvor jeg slår to fluer med et smæk. Samtidig med jeg læser, laver jeg en lang spørgsmål-svar-liste til alt det nye stof, der bare skal læres og henunder aften bliver den printet ud og givet til min mand, der så "hører" mig, medens jeg strikker ;-) Her er resultatet i uvasket og lettere nusset udgave.


Så medens jeg har lært om knogler, led og muskler, har jeg leget lidt ved siden af. Jeg synes ikke rigtigt, jeg kunne koncentrere mig om en opskrift samtidig med, at jeg skal besvare alle de mange spørgsmål, så jeg har strikket denne cardigan ud af hovedet. Ved ikke om den bærer præg af det stof, der er gået gennem min hjerne på samme tid ;-)


Jeg er ganske godt tilfreds med den, selvom der er plads til forbedringer. Denne trøje er en gave, men jeg regner med, at arbejdet med den, skal danne basis for endnu et, måske flere forsøg, indtil modellen præcis ligner dét, jeg har i hovedet.

Farverne er helt i skoven. Jeg kan simpelthen ikke få taget et billede, hvor de er gengivet rigtigt. Hold op, hvor er jeg begyndt at misunde jer, der har et ordentligt kamera! Men farverne er Armygrøn (meget mørkere end på billedet) og Koral, der her ser ud til at være orange. Ærgerligt, men håber I kan forestille jer den anden kombination. Knapperne til gengæld er helt suverænt fine, købt hos Duddine på Fur for 2??? år siden. Håndlavede keramikknapper med hver sit farvestænk.


Og så er jeg endelig kommet i gang med Rambling Rose Cardigan. Det er et sjovt og udfordrende strikketøj, der kræver koncentration. Der er ikke plads til "overhøring" samtidig med den, det er helt sikkert, heller ikke tv-kiggeri, så jeg strikker også indimellem et par omgange på min kjole, der består af lange, lange glatstrikkede partier på pind 2,5. De to projekter supplerer hinanden godt og bliver nok dominerende det næste stykke tid. Farverne her er heller ikke 100% optimalt gengivet. Her er det Scallops rib borten på ryggen, der er færdig. Trøjen bliver strikket i Cascade i farverne Provence og Granny Smith.



Derudover ligger der garn klar til Frost, som jeg for længe siden har lovet at strikke til min mand. Og så er der jo alle de påbegyndte projekter i kisten og Pagodevesten og Endurreisn og Annette Danielsens nye bog og ......... ;-) Det bliver et dejligt strikke-efterår.

Nu vil jeg bevilge mig selv lidt blogtid og komme en tur "hen til dig" :-)

Faktaboks
Design: Strikkeheksen ;-)
Garn: Henrichsens 2 trådede uld, 100% ren ny uld
Garn fra lager: Købt i Skive i sommer, så det har jo ligget lidt på lager ;-)
Anvendt: Knap 300 g
Farve: Army nr. 31, Koral nr. 15
Købt hos: Henrichsens uldspinderi, Skive
Pinde: 2,5 og hæklenål 2,5
Str. S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Det har været utrolig sjovt bare at "strikke derudaf". Jeg synes, der er så mange fantastiske strikdesignere, der virkelig kan deres kram, så der er ingen grund til at "opfinde den dybe tallerken" på ny, men det er nu dejligt en gang imellem bare at strikke dét, der er i hovedet :-)
 Løbelængde: 100g = 450 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 1350 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 23590,2 m
Anvendt garn i år: 6kg og 465 g

41 kommentarer:

  1. Hvor er det vildt, at du har strikket den ud af hovedet, jeg synes den ser rigtig lækker ud :)

    SvarSlet
  2. Wow! Så nydelig jakke du har designet/strikket, ordentlig stilig fasong.

    SvarSlet
  3. Den er da skøn ;-) Og tænk sig at lære noget samtidig med. Det er jo næsten ligeså godt som en god lydbog!

    SvarSlet
  4. Den jakke er bare flot. Den skulle du da lave en opskrift til.

    SvarSlet
  5. Er du da vimmer - den er flot! Hvis man kan strikke derudaf og designe strik, som du, hvorfor skal man så lade andre lave ens dybe tallerkener?
    Jeg har også et alt for dyrt og dumt kamera, som ikke kan fotografere røde farver ordentligt, så jeg kender det godt, men ARMYGRØN?? Her er den nærmest grå! Hvor ville det være sjovt at se den i de farver, den retteligt har, så hvis du kommer forbi et superkamera......

    SvarSlet
  6. lækker, lækker jakke, heldige modtager!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Flot jakke der. Tænk, at du bare lige strikker sådan uden opskrift... det vil jeg aldrig kunne gøre.

    SvarSlet
  8. Den er helt vildt läkker! Og endda som en gave, hvilken heldig modtager.

    SvarSlet
  9. Det går da meget godt med at multitaske Lene :-)
    Det er blevet en lækker cardigan i klassisk stil- især synes jeg godt om den store perlestrikkede krave. Modtageren er et heldigt asen:-)

    SvarSlet
  10. Det er da ikke mulig å strikke noe så flott fra fantasien samtidig som du leser/studerer. Du er kjempedyktig! Jakken ble utrolig flott og ingen andre har maken! Gratulerer!

    SvarSlet
  11. Det kan da kaldes teamwork ;-) Og imponerende at du har kunnet strikke netop denne trøje samtidig med at hovedet var beskæftiget med noget andet.
    Jeg har jo set de rigtige farver - Lene - og kender også tilhulmønsteret.

    Jeg synes den er meget smuk!

    SvarSlet
  12. Det kan være møgirriterende med et kamara der ikke virker. Jeg bliver forpustet af alt det du når og jeg er efterhånden temmelig nysgerrig, hvad er det du læser til?
    Lækker, lækker jakke du har designet.

    SvarSlet
  13. Hvor er den fed! Kan sagtens forestille mig de "rigtige" farver og synes, at det må gøre den endnu flottere!
    For øvrigt en smart måde både at få strikket og få lært noget på ;)

    SvarSlet
  14. Har du blitt student? Hørtes interessant ut!
    For en jakke!!! Du er bare en mester på herlige kreasjoner! Den var nydelig. Hun som får denne i gave er en heldig person.
    Her er høsten kommet, dessverre, men jeg skal nyte den som best jeg kan.
    Ha ei fortsatt flott uke og klem fra meg;)

    SvarSlet
  15. Du må være mester i at multitaske,
    når du både kan læse og strikke sådan en flot cardigan samtidig ;)

    Yt

    SvarSlet
  16. Hvor er den lækker - dog har jeg det lidt svært med farven - for mig er du jo en blå pige . :o)

    SvarSlet
  17. Du er bare superflink. Minner meg litt om vikingstil på en måte. Herlig strikk du har gjort samtidig som du har brukt dine hjerneceller til annen læring. Du skal bare se at mannen din kan ta eksamen også, men det er interessant at dere jobber så sammmen med studiene. :))

    SvarSlet
  18. Du er flink! Og det er vel ikke umulig at din mann har lært seg en del nytt også? ;)

    SvarSlet
  19. Denne var fin!!
    Du er jammen dyktig på strikking :O)
    Likte så godt fargene på bilde nederst.
    Ha en fin kveld,
    klem :O)

    SvarSlet
  20. Sikke en fin og skæg jakke! Godt gået!

    SvarSlet
  21. Hold da op en smuk jakke og så er det bare frit fra hjertet det er jo helt vildt. Jeg følger opskrifter fuldstændig slavisk

    SvarSlet
  22. Superflot, imponerende, at du kan strikke og designe, mens du bliver overhørt i lektien samtidig.

    SvarSlet
  23. Jeg bøjer mig i støvet for dine evner....hvor ER den flot :-)

    Imponerende at du lige bliver overhørt af manden i lektier
    ( udfører han også to ting på eèn gang eller er det her vi lige kan skue den lille forskel) samtidig med du designer en trøje.

    Jeg vil slet ikke udtale mig om farverne her på skærmen.....godt jeg har en god fantasi :)))

    SvarSlet
  24. Jamen, for Sørensen, hvor en flot sag du lige har strikket dér! Flot, Flot, Flot. Og så ovenikøbet med hovedet fuldt af knogler (thihi) - jeg bøjer mig i støvet.

    Ja, efteråret byder på dejlig strik (og det ser ud til at vejret allerede vil lægge op til det).

    SvarSlet
  25. Det er ikke fordi jeg genkender knoglestrukturer eller ledbånd i mønstret, men synes modellen er rigtig fin :-) Synes altid det er sejt når man kan frihånds-strikke, der er jeg vist ikke endnu!

    SvarSlet
  26. Den er da blivet god. Synd at vi ikke kan se farverne ordenligt. Det med at farverne ikke kan gengives, det kan det mange gange hellere ikke med et dyrt kamera.

    SvarSlet
  27. Kjempeflott trøye du har strikket, er så imponert over at du kan lage så flott uten mønster!! Lykke til med studiene:)

    SvarSlet
  28. Selvom du ikke er helt tilfreds med resultatet, så synes jeg nu, at du er sluppet heldig fra at designe strik og terpe lektier på samme tid. Det er da multitaskning på højt niveau:-)
    Det er bare dødirriterende, når man ikke kan få den rigtige farve frem på skærmen...

    SvarSlet
  29. Jeg har den store aere at udnaevne dig til strikke-designer. Jamen hvordan goer du Lene. Blive hoert i lektier og koncentrere sig om design paa samme tid, jeg tager hatten af. Husk nu at skrive ned efterhaanden, for vi skulle jo gerne have en bog ud af det. "Lenes hekserier", det lyder da godt ikk??
    Farverne tja... fra graa/orange til coral/armygroen er der sandelig et spring, men jeg kan udmaerket forestille mig sammensaetningen. Resultatet er kanonos, men jeg vil gerne have et navn paa modellen (det skal der jo paa designervarer ikk? hihi). Jeg blev saa roert over dit indlaeg hos Ann, saa jeg foreslaar navnet paa din tidligere svigermor. Det var Anita ikk??

    SvarSlet
  30. Jeg er imponeret over dig, Lene.
    Både over alt det nye du har kastet dig ud i og at du på samme tid kan kreere sådan en fin cardigan!
    God gået!

    Jeg har jo også set farverne i virkeligheden og kan kun sige at de er meget smukke.

    SvarSlet
  31. Må si du imponerer igjen :) At du strikker en slik kreasjon bare ut fra et bilde du har i hodet, samtidig som du studerer.

    Syntes spesielt kraven med perlestrikk var utrolig flott. - Og knappene var som du sa; helt supre. Gleder meg til å se hva du kommer opp med i løpet av høsten.

    Hva er det du studerer forresten? Knokler og anatomi tyder på noe innen helse? Så spennende.

    SvarSlet
  32. Vildt inspireret af dit strik er du nu tilføjet min bloglines :-)

    Måske har du lyst til at komme forbi min genopståede blog - fruand.blogspot.com

    SvarSlet
  33. Fantastisk at du har strikket den bare lige sådan ud af hovedet... Jeg synes godt jeg kan se mm. multifidi ind imellem ;-) for ikke at snakke om plexus brachialis.
    Genialt at blive overhørt mens man strikker og sikke en god mand du har.

    SvarSlet
  34. Du er da sluppet godt fra at designe og bliver overhørt samtidig, hatten af for det. Og sikken flot og anderledes model du har kreeret.

    Og tabte lige pusten da jeg så alt det du har gang i/skal have gang i, hold da op, god strikkelyst.

    SvarSlet
  35. Wow du er da bare sej, sådan at strikke så flot en bluse uden mønster, tror du nu også at du har valgt den rette uddannelse ??? med så kreative ider.

    Der er bare så mange flotte detaljer på den bluse, skødet er fantistisk flot.

    SvarSlet
  36. Nei, hvor den er flott! Den kan minne om en modell fra vår Norske strikkedesigner Tine Solheim, hvor jeg strikket en lignende for etpar år siden.....Min ble til en vest, for ermene ble jeg aldri fortrolig med.
    Og hvor skulle jeg vel ikke også ha et nytt og bedre kamera!!!! jeg har snart fødselsdag, og jeg får snakke litt høyt om alle de bildene jeg ville tatt med et bedre kamera......

    SvarSlet
  37. Jeg melder mig til koret. Sikke en dejlig gave, du har fået lavet.
    Jeg er vild med kombinationen forneden.
    Super idé. :-)

    SvarSlet
  38. For en flott jakke! Og ellers var det mange fine ting på din blogg. Hilsen fra Synnøve fra Norge

    SvarSlet
  39. Hvor er du kreativ, sikke en smuk trøje der er kommet ud af dit hoved samtidig med at du også skal lære noget. Det er en heldig modtager af den klassiske cardigan.

    Hvad med at få opskriften udgivet hios et garnfirma? :))

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.