27. januar 2013

Jeg har brug for ro

.... og derfor er jeg ikke særligt blogaktiv. Jeg er gået ind i slutspurten på min uddannelse (1 år tilbage - afsluttende eksamen i juni og derefter speciale) og har enormt travlt i klinikken og dette kombineret med de udfordringer livet på godt og ondt hele tiden byder på, gør at jeg indimellem kortslutter.

Når det sker, tager jeg strikketøjet op af kurven og så får jeg som regel lysten og styrken tilbage. Det er den ultimative meditation for mig og der skal ikke mange pinde til, før jeg falder til ro og igen kan se mine mål - netop de mål, der er årsagen til, at jeg belaster mit system mere end godt er i denne periode. Jeg må bare bide tænderne sammen og komme igennem det sidste og lære, at jeg aldrig nogensinde igen skal tage så avanceret en uddannelse sammen med, at jeg passer et fuldtidsjob.







































Vandløb til min yngste søn er blevet færdig. Alt er gået op i en højere enhed med lige præcis dette strikketøj. Garnet har et spil og en struktur, der - omend det er lidt til den kradse side - fremhæver snoningerne på fineste vis og i modsætning til 1. gang jeg strikkede den lærte jeg meget hurtigt snoningsmønsteret, så pindene kunne køre uden, at jeg skulle sidde med næsen i bogen hele tiden. At den også passer perfekt og er taget godt i brug hører med på plussiden.


Jeg har valgt at strikke modellen på ret store pinde, for at få pustet lidt mere luft ind i garnet og maskerne samlede sig på fineste vis efter vask. Desværre fik jeg ikke taget billeder af den på modellen, inden han tog den med ud i verden, men den er strikket i regulær - eller skulle jeg måske hellere sige ideel ;-) herrefacon, dvs. smal ved hofterne og bredere og bredere opefter mod skuldrene.







































Næste rednings- og meditationsprojekt er en lille cardigan til Lillefrø, som farmor på trods af alle øvrige genvordigheder, er så heldig at se ca. en gang om ugen. Jeg er priviligeret og skulle dette indlæg lyde som en klage, så vil jeg lige understrege, at jeg "ligger som jeg selv har redt" og det er vel egentlig også et privilegium :-) Men min krop begynder at give mig advarsler og dét tager jeg meget alvorligt. Jeg var således nødt til at vende bilen kort før Århus i morges og droppe dagens undervisning og returnere hjem igen. Nu har jeg sovet det meste af dagen og er nogenlunde frisk igen og glemmer ikke, at jeg fik en seriøs advarsel.

Jeg har glædet mig til en tur rundt i blogland og den starter nu - ha´ en dejlig søndag aften derude :-)


FaktaBoks
Design: Annette Danielsen: Vandløb
Garn: Aner det faktisk ikke - det er købt hos garnudsalg.dk og jeg må ned og have opklaret, hvad det hedder og skrive til senere. Jeg faldt for den gode lugt af uld og er ret sikker på, det er 100% uld, anvendt: ca. 500g
Farve: Brun
Købt hos: Garnudsalg.dk
Pinde: 6,5
Str: Medium
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jeg har forlænget modellen med 4 cm.

34 kommentarer:

  1. Godt at du lytter til din krop!
    Jeg er imponeret over at du overkommer både skole og klinik, og jeg er sikker på du klarer det hele med bravour -)

    Hvor er Vandløb blevet flot!

    SvarSlet
  2. Pas nu for pokker på dig selv!
    Det ville være ondt at sige "Hva' sagde jeg!", så det vil jeg ikke gøre, blot du vil love at lytte, prioritere og skrue ned.
    Derfor vil jeg heller ikke fortælle dig, hvor dejligt, det er at høre fra dig igen her på bloggen. Jeg tænker ofte på dig ;-)

    Jeg har lige købt et krus, hvorpå der er et garnnøgle og strikkepinde, og så står der: An hour a day keeps the psychiatrist away!

    Knus til dig

    SvarSlet
  3. Uhh, fik lige nogle flashbacks, når du skriver om at passe på sig selv. Og ja det er vigtigt - selvom det er mega svært. Det er måske slet ikke så svært at mærke at der er noget galt men at reagerer på det - det er straks meget meget sværere.
    Hvor det en smuk trøje du har strikket og ja i rigtig herrefacon - kan godt forstå han er løbet afsted med den. :)

    Varme hilsner fra Marianne

    SvarSlet
  4. Stå på :) Nydelig genser.
    Hilsen Beth

    SvarSlet
  5. Flot trøje - kunne du ikke lokke ungersvenden i en mere munter farve?

    SvarSlet
  6. Jeg er enig med alle, man må lytte til sig selv - det er jo flot, at du sætter så store mål og endnu flottere at du når det. I øvrigt er jeg enig strikningen er meditativt og giver energien tilbage. Jeg mærker det hver dag.

    SvarSlet
  7. hej Lene
    Det vandløb er utroligt flot ! og sikken et farvespil.
    Dejligt du kan få ro ved strikketøjet midt i alle udfordringerne..
    :o)
    hilsen Mona

    SvarSlet
  8. Ja, det er ambitiøst projekt du er ude i, og godt at du trods alt lytter til din krop, når der er et eller flere signaler, der glimter.
    Men strik er saliggørende, og godt at du tyr til det middel.
    Farve og snoninger er perfekte sammen. Snoninger har en ekstra god virkning på sindet, de får tankerne til at vende og dreje sig, især når mønstret er memoreret.

    SvarSlet
  9. Det er skønt når strik bliver brugt :)

    Godt du passer på dig selv. Det er det vigtigste.

    SvarSlet
  10. Hvor er det godt at du lytter til hvad din krop fortæller dig. Der findes ikke noget bedre end at sætte sig til at strikke. Så kan man kun falde til ro. Skøn trøje

    SvarSlet
  11. Det er godt du passer på, det er også et umanerlig hårdt program du har for øjeblikket. Der skal nogle dybe vejrtrækninger til ind imellem for at holde til det.
    Dit strikketøj er som altid super smukt.

    SvarSlet
  12. Phu ha. Jeg kender det alt for godt. Jeg blev for 2,5 år færdig med 5,5 års uddannelse samtidig med job. Bagefter når det hele er overstået fatter man ikke hvordan man overkom det hele. Men det gør man på en eller anden måde. jeg fik masser af ros osv. Men i virkeligheden havde jeg mest brug for at høre fra vennerne. " ja det er hårdt, men nu mangler du kun et år. Vi er har stadig når du er færdig og får tid igen" Det var mine venner heldigvis for man trækker nogen store veksler på venskaberne undervejs.

    Jeg føler at jeg ved præcis, hvordan du har det ( måske tager jeg fejl) men tænk på hvor hurtigt et år går eller er gået når dets lige pludselig er december igen eller når lillefrø fylder 1 år.

    God god kamp.

    Mange tanker og kærlige hilsner

    Ulla Reiche.

    SvarSlet
  13. Fede trøje! Må hellere vise den til manden, hov der røg et stk bestilling ;-)
    Pas på dig selv og når eksamen er overstået, så snupper du et par ugers ferien inden du starter på næste tørn (specialet) -dikterer specialevejlederen ;-)

    SvarSlet
  14. Pas på dig, Lene! Håber du kan lægge nogle bevidste "pauser" ind, så kroppen ikke går i alarm.

    Dejligt, at strikketøjet kan hjælpe dig tilbage til rien, for det er nogle lækre ting, du altid får frembragt.

    SvarSlet
  15. Godt, at strikketøjet kan give lidt ro. Flot trøje. Kan godt forstå, at den allerede er taget i brug :-)

    SvarSlet
  16. Godt at høre et pip fra dig og rigtig lækker trøje du har lavet :-)

    Endnu bedre, at du lytter til din krop og hører hvad den fortæller dig, pas nu godt på dig selv :-)

    SvarSlet
  17. Godt du tager dig tid til os, selv om du sikkert har meget andet vigtigt om ørerne. Jeg er glad for at du husker at passe på dig selv, lytte til din krop og passer på.

    Vandløb er bare blevet flot, sådan wauv den er mega flot.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  18. Dejligt, at høre fra dig. Godt nok har du selv valgt, men det lyder som om du brænder dit lys i begge ender. Godt du lyttede og vendte bilen. Hvis du ikke lytter til det din krop fortæller dig, ender den med at lukke ned, men det ved du jo godt :-) Du har sat et mål og det er flot - håber du klarer det. Det lyder lidt vel meget.
    Jeg kan godt forstå, at du finder ro ved pindene og godt du tager dig tid til det - det er en liese for sjælen. Ren terapi.

    SvarSlet
  19. Lækker lækker herretrøje!
    Og iøvrigt skønt billede af lillefrø i ballonbukser. Den havde jeg overset......

    Man kan nu engang ikke nå det hele, selv om jeg jo nok synes, at du prøver ihærdigt :-) Du har sat dig nogle meget store mål, og jeg kan gået forstå at der er noget der må vige pladsen for andet.

    Inden du når at se dig om, så er det sidste år gået! Og du vil være hamrende stolt af dig selv.

    SvarSlet
  20. Hmm, Ingtet godt tegn det du beskriver. Samtidig så tenker jeg at nettopp fordi studiet omhandler helse er du bedre enn noen i stand til å kjenne på disse symptomer, men også forstå når du skal sette grense for deg selv. jeg har en følelse av at din hverdag nok kan være litt i overkant hektisk, og tenker at det er godt du har lett tilgjengelige aktiviteter (strikking) som gir deg roen tilbake.

    Jeg har lært på den tøffe måten at jeg har begrensninger, og oppdager at det i større og større grad styrer mine karrièrevalg. Mindre status og mer av det jeg synes er gøy. Som du svarte meg så klokt, så er kanskje ikke løsningen flere timer i døgnet. Det blir litt som en dame veske/taske. Vi starter med en liten, kjøper en større når den er full, og så videre til vi sitter med en bag full av greier vi egentlig ikke trenger?...Forenkling og begrensninger tror jeg som du sier er mer fornuftig enn å stadig kjøpe en større veske/taske.
    Utfordringen ligger ofte i det vi må velge bort.

    SvarSlet
  21. Det er blevet en rigtig fin trøje.
    Jeg har ikke læst med så længe så jeg ved ikke hvilken uddannelse du er i gang med. Det lyder hårdt men håber du klarer det. Godt du lytter til kroppens signaler og tager en pause.
    Ja strikketøj er også for mig en dejlig form for terapi.

    SvarSlet
  22. Det er da et mægtigt arbejde sådan en flot striktrøje. Men hvis du siger du slapper af til det, passer det vel. Pas på dig selv.

    SvarSlet
  23. Pas på dig selv og genfind balancen, så det sidste år ikke bliver for "dyrt".
    Som altid flot strik, du viser:-)

    SvarSlet
  24. Snoninger er bare så flotte altid.
    Og strikketøj kan man altid falde til ro på.
    Vi er heldige at have så skøn en hobby.
    Du siger jeg bliver snart færdig med "Klitrose".....ja ja :o)...der bliver jo flere og flere masker på hver omgang og de tager længere og længere tid, men samtidig er det jo spændende at se hvordan det kommer til at se ud.....og så er der lige en laaang kant ..dobbelt :o)Men jeg hygger mig med det.
    Mange hilsener
    Ingrid

    SvarSlet
  25. Åhh Lene, det lyder ikke godt, bliv endelig ved med at lytte til din krop og sørg for ro og hvile. Jeg ved godt, det er nemmere sagt end gjort; jeg har selv været der - og jeg lyttede uden at gøre noget - dét går galt.
    Håber, det hele lykkes for dig samtidig med, du får dig selv med

    SvarSlet
  26. Ja, kan du nu slappe af og passe på dig selv, godt du kunne mærke at du skulle vende om.
    Meget flot Vandløb, det er skønne snoninger.

    SvarSlet
  27. Godt du lytter til din krop. Det må og skal man gøre hvis ikke det hele skal brænde sammen.

    Trøjen er vel nok flot.

    SvarSlet
  28. Dejlig trøje.
    Og jeg er sikker på at strikketøj - ganske uden bivirkninger - er et virksomt middel mod stress og jag.

    SvarSlet
  29. Skjønner du har gode unnskyldninger for ikke å være her inne så ofte...jeg har ingen gode, er bare inne i en periode hvor blogging er blitt litt tungt:))
    For en nydelig genser, og jeg synes ikke den så enkel ut; utrolig flott!
    Ta vare på deg selv og strikk ofte, knus fra meg;)

    SvarSlet
  30. ualmindelig flot og lækker sweater. Og så håber jeg at du giver dig selv ro, tid og fred til at komme igennem det næste skoleår.

    SvarSlet
  31. Jeg synes simpelthen at du er saa sej. Klage??? Er der nogen der goer det??????? Kroppen er et fantastisk maskineri som siger fra. Saa er det op til os om at lytte hihi.

    SvarSlet
  32. Godt at du lytter til din krop, men det lyder som om du arbejder meget målrettet med det hele:-) Fantastisk trøje til din søn, og skønt med nyt antistressstrikketøj til Lillefrø. Er selv lige startet uddannelse ved siden af fuldtidsjob, så ved helt hvad du mener, men vi klarer det.

    SvarSlet
  33. Hvor er den flot. Jeg ved godt du har travlt men jeg synes alligevel du skal vide, at der er nogle fra Facebook ONline strikkecafe og gruppen strik derinde, der forsøger at starte strikktræf op her i Aalborg. Det foregår den 9. februar kl 11 privat i Nørresundby og vi skal mødes privat og snakke og spise brød og drikke te og kaffe og strikke og evt have byttegarn med og inspiration med opskrifter og bøger. Hvis du har lyst kan du kontakte mig på karin@adslhome.dk- så kan jeg lade beskeden gå videre. Det kunne være hyggelidt.

    SvarSlet
  34. Hei Lene
    Ja, du må lytte til deg selv.
    Det er vel det jeg har gjort, siden jeg ikke har blogget på en stund. Jeg strever nok ikke slik som du gjør, med full job og utdannelse.......Men det dukket opp ting før jul, som var tunge å takle, og da måtte jeg legge alt til side, og konsentrere meg om det.
    Ennå er det litt tilbake, men nå savnet jeg bloggingen, så jeg er heldigvis igang igjen.
    Lykke til videre med utdannelsen. Når du er ferdig, får du nok lønn for strevet! Knus

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.