4. august 2011

Lady MacDuff den Anden

Ja, hvad skal jeg sige? Jeg har forelsket mig noget i det meget grafiske udtryk som de stærke farver og kontraster giver. Jeg havde ellers besluttet mig til at strikke den i Livorno som Lisa Renner foreslår og havde der været bare lidt mere klarhed i farverne, havde jeg også valgt denne kvalitet, men farverne er alt for "støvede" og dét dur ikke til mig - Livorno er ellers superlækkert og ville falde meget tungt og blødt.


Men her er hun så igen i klare bomuldsfarver og dermed også lidt mere "fast" udgave. Garnet blev købt hos Garniture i Middelfart på vej til Sjælland og den butik er virkelig et stop værd - sikken et fantastisk lækkert garnudvalg, de har og så er der jo den gode betjening, som bl.a Yt står for :-)


På vej til Sjælland gjorde vi holdt hos svigerfar, der bor i Fredericia med Middelfart lige på den anden side vandet og Vejle på den anden side - eller noget i den stil ;-) Så hvorfor ikke også tage et stop hos Garnheksen i Vejle, der bestemt også har en fin butik med bla. Lerke og Falk fra Dale. Der købte jeg faktisk ind til en LadyMacDuff i uld (nemlig Falk), meeeeen en 3´ er bliver der nu ikke noget af - det Falkegarn skal jeg nok finde anvendelse for et andet sted. Det er ganske enkelt farligt, at svigerfar bor lige op af hele 2 garnbutikker!


Hos Garnheksen, hvor jeg blev budt på kaffe, mødte jeg Susanne og vi fik os en god snak. Om hvad dog? Garn og strik naturligvis og så en lille smule om Løvstikke, men det er en helt anden sag. Jeg traf også Birthe, men hun havde travlt og måtte afsted med sin lille Ludvig.

Gæt hvor knapperne er fra?


Ja, jeg måtte jo lige omkring Birthe Sahl endnu engang og jeg holdt mig i skindet - jeg købte faktisk kun 5 nye knapper, foruden de fire røde jeg manglede til MacDuff den Anden. Det kalder jeg rygrad!

Og så har jeg ligesom visse andre fået underlige lyster - jeg er dykket dybt ned i garnkisten og er gået i gang med et resteprojekt. Et stort tæppe-sjal til sofaen i vinter strikket i neverkont efter inspiration fra Ingerlise - jeg er kommet en del længere end på billedet og det er smaddersjovt at strikke


I det hele taget har jeg fået et frygtindgydende behov for at afslutte - så nu bliver der taget projekter op af kisten og ikke startet nyt op i et stykke tid. Dog nåede jeg heldigvis at få begyndt på Lisa Renners Julie inden denne afslutningsmani begyndte. Jeg strikker den i Karen Noes silkebomuld, som jeg kom til at købe af Gitte, sidst jeg besøgte hende og den bliver helt fantastisk - i min version skal den laves til en kjole, så der går nok lidt tid, inden den kan blogges.

Ha´ en god aften derude :-)

Faktaboks
Design: Lisa Renner: Lady MacDuff fra bogen Close
Garn: Essentials cotton dk, 100% merceriseret bomuld
Garn fra lager: Hmm, nej
Anvendt: 250 g
Farve: Marine nr 38, turkis nr 40, lyseblå nr 27, hvid nr 80, grå nr 25 og rød nr 02
Købt hos: Garniture
Pinde: 4
Str. M, men da den sidder tæt på min gine i str. S har jeg nok nærmere ramt en str. S
Ny teknik: Jeg vil lige igen fremhæve den dobbelte kantmaske, der giver sådan en fantastiske kant
Bemærkninger: Stadig sjov at strikke, men nu gider jeg ikke strikke kubemønsteret i et stykke tid.
Løbelængde: 100g = 260 m
Forbrug i løbende m (anvendt*m/g): 650 m
Forbrug i løbende m ialt i år: 11847
Anvendt garn i år: 3 kg og 780 g

40 kommentarer:

  1. Altså du bliver bare ved med at trylle den ene lækre ting frem efter den anden :).
    Jeg synes også det er dejligt at feriere i Danmark og med god uld, regntøj og gummistøvler kan vi jo klare det meste.

    SvarSlet
  2. Den er bare rigtig sød - jeg må altså få taget mig sammen til at anskaffe den bog, ellers er det da et godt julegaveønske hvis jeg ikke har taget mig sammen til den tid ;-)

    SvarSlet
  3. Hvor er den flot. Rødt klær dig rigtig godt!
    Orh, Birthe Sahl! Du er bare så heldig at bo i nærheden af hende.
    Lækkert tæppe-sjal. Når du nu er færdig og har fået vasket og dampet eller hvad du nu gør til sidst, må vi så godt se bagsiden også?
    Tak for hilsnen....jeg nyder aftenen på balkonen under parasollen, mens regnen drypper lystigt ned.

    SvarSlet
  4. Så flott den var, gode friske farger!
    Teppet ditt blir flott, har aldri prøvd slik dominostrikk..kalles det det mon tro??
    Denne gangen hadde du et herlig "rutete" innlegg, du er kanskje i et matematisk hjørne...kvadratisk sådan:O))
    Nyt kvelden, klem fra meg;)

    SvarSlet
  5. Hvor den den fin din trøje. Super at se den i andre farver.

    SvarSlet
  6. Super smuk bluse :-) Jeg må da vist snart have bestilt den nye bog :-) for sådan en bluse må jeg eje he-he

    SvarSlet
  7. Fantastiske billeder og inspirerende ideer:-) Dejligt at komme rundt i Danmark og besøge strikkebutikker. Din MacDuff den anden er skøn, jeg tror jeg har fundet rester til en:-)...men kan høre at vi er flere der har brug for at afslutte.

    SvarSlet
  8. Du laver da bare de vildeste flotte ting. Jeg er misundelig:)

    SvarSlet
  9. Hvor er den fin til dig, de knapper er bare så flotte. Håber jeg finder nogle til min Kaunivest.

    Tror at jeg skal på besøg hos den garnbutik i Vejle.

    SvarSlet
  10. Hvor den klæder dig godt. De klare farver er lige dig.
    Det er altså utroligt så meget du får produceret :-)) Jeg er imponeret.

    SvarSlet
  11. Endelig fik vi den at se, og den var godt nok værd at vente på. Jeg ville aldrig bruge disse farver selv, jeg er nemlig til det støvede - men de er forrygende flotte, de to versioner af Lady McDuff, du har lavet.

    Og hvor jeg glæder mig til Birthe Sahls butik, hvor jeg ikke har nogen som helst planer om at være standhaftig.

    Det er også rigtig sjovt med det neverkont-sjal-tæppe. Det lokker lidt ...

    SvarSlet
  12. Wauw, hvor er den bare flot. Den klær´ dig fantastisk godt og sikke skønne knapper du har sat i. Spændende med dit never-kont tæppe.

    SvarSlet
  13. Nr. 2 er super lækker og bare så flot med det røde garn og de røde knapper ;-)

    Skøøønnnn trøje.

    SvarSlet
  14. Den er da utroligt lækker i de klare farver! Klæder dig fantastisk. Og når du er færdig med evnen til at gøre ting færdige, inden nye startes op, må du meget gerne sende den videre til mig ;-)

    SvarSlet
  15. Så morsom jakke!:)

    Ha en fin helg -
    Klem Jatte♥

    SvarSlet
  16. Endnu en rigtig dejlig trøje fra dine pinde.
    Kan du ikke sende lidt 'jeg vil gøre tingene færdige' til mig? Jeg prøver at nøjes med én ting ad gangen, men det går bare slet ikke

    SvarSlet
  17. Den er flot til dig i pangfarverne, men rød er, som Gitte skriver, også god til dig:-)
    Man bli´r lidt træt af det kubemønster, men glemmer, det når der er gået et stykke tid, og så er der basis for én mere, for det er en rigtig god model.

    SvarSlet
  18. Endnu en smuk Lady, flot med det røde i der lige passer til knapperne.

    SvarSlet
  19. Endnu en skøn kreation fra din hånd - måske man lige skulle kigge nærmere på Lisa Renner.

    kh Jane

    SvarSlet
  20. Hvor er den blevet god ;)
    Dejligt at se den strikket.

    Hyggeligt du kikkede ind i butikken.

    Yt

    SvarSlet
  21. Kunne man ikke også få lov at se et lille forstadie til Julie?

    SvarSlet
  22. Hvor er det flotte farver og hvor den klær dig ;-) Knapperne er rigtig søde. Den bog må jeg da vist snart have fat på, er helt vild med den model.
    Der er mange skønne garnbutikker rundt om i Danmark.
    God dag ;-)
    Majbritt

    SvarSlet
  23. Så fin jakke, og kjempe fint pledd du strikker!

    God helg,
    klem Fredrikke :O)

    SvarSlet
  24. To garnbutikker ved siden af svigerfar. Hrmmmm Maaske bor han der "med vilje" hehe. Saadan nogle butikker lokker jo.
    Er helt vild med farvesammensaetningen. Blaat er jo bare helt dig, og det er roedt faktisk ogsaa. Og knapperne NO COMMENT (savle savle).
    God idé til rester, og den model ser spaendende ud.

    SvarSlet
  25. Hej Lene den er flot i de klare farver.
    Jeg er blevet så inspireret at jeg har købt bogen Close.
    Jeg er ny på din blog, som jeg har fundet via Yt.
    Den kigger jeg også gerne på igen.
    Mvh Maibritt

    SvarSlet
  26. Hvor er den smuk, og sikke nogle fede farver. Lækkert med den røde kontrastfarve. Og enig - Garniture i Middelfart er også en fed butik :-)

    SvarSlet
  27. Så masse flott du lager, denne var kjempeflott!!

    SvarSlet
  28. Hold da op, hvor har du fart på!! rigtig dejlig bluse i smukke farver - kan godt forstå du må have klare farver. De klæder dig godt.
    Knapperne? Ja, du havde såmænd ikke behøvet skrive hvor de er fra :-) Rygradden havde jeg nu nok ikke kunnet præstere, og jeg SKAL altså forbi nu her, når jeg skal til DK næste gang.

    SvarSlet
  29. Den er jo bare så flott! forstår at montering av armene må medføre en del prikearbeid, men resultatet blir nydelig. du har det jo med å trylle frem de flotteste modeller.

    Julie som kjole, - det lyder spennende.

    SvarSlet
  30. Hej Lene.

    Jo der er mange "loese" ender paa Sjaelland haha. Vi var i den sydlige del, nede paa Falster.
    Det er meget skaegt at du snakker om Vorupoer. Der havde vi den pragtfuldeste ferie for nogle aar siden.

    SvarSlet
  31. Hej Lene

    Hvad skal jeg sige: Den første Lady Duff var suveræn smuk til din kønne svigerdatter. Lady Duff d. II er enormt flot til dig. I bomuld er den så klar og ren i farverne. Du er bare suverænt god til det med at strikke, din "Heks"

    Dit resteprojekt ser spændende ud, bliver det til et helt tæppe strikket op sådan ??? Glæder mig til at se det færdigt.

    Kh. Lis

    SvarSlet
  32. Som sædvanligt et smukt strikketøj fra dine hænder!

    SvarSlet
  33. Du har med andre ord tiltrukket den sjældne "finitis" ... Glæder mig til at se alle de skønne ting, det vil føre med sig ;)

    Hvor er den cardigan bare skøn! Jeg er absolut vild med de lidt kraftige farver, det klæder modellen rigtig godt!

    SvarSlet
  34. Den ble skikkelig lekker. Elsker de flotte fargene. Du kler den veldig godt.

    SvarSlet
  35. Det er altså en lækker lille sag og skønne farver, det er vist en bog som er værd at ønske sig:-)

    SvarSlet
  36. Skøn, skøn trøje du har lavet.
    Den er virkelig fin. Jeg skal selv have den på pindene og det skal ikke vare længe, for det kribler i fingrene, når jeg ser din flotte udgave.

    SvarSlet
  37. Oj for en fin blogg, mye fint i strikk også såååå mange flotte knapper....hm.... Ønske deg en fin dag!

    SvarSlet
  38. Den er altså bare flot, og kommer der nyt garn til, så kan jeg godt forstå at du ikke ser ind i skabet;-)) Men hos mig har jeg ikke plads til mere, så nu må det bruges.

    SvarSlet
  39. Hej Lene
    Det var rigtigt hyggeligt at du/I gav dig tid til at besøge min butik og drikke kaffe og at du mødte Susanne og Birthe, jeg havde jo ikke sagt noget, kun til Susanne. Dejligt at møde dig IRL (og din mand selvfølgelig)
    Flotte ting du får lavet :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.