14. april 2015

Og her går vi så

....."vi par piger" - i vores "svensker-trøjer". Udtrykket er Lillefrøs, der på den mest indtagende måde kan spørge: "Skal vi par piger ikke ha en jordbæris, Farmor" eller "skal vi par piger se lidt Ramasjang" - og selv den hårdeste negl må vel kapitulere ;-)


Lillefrøs top er strikket med udgangspunkt i Isagers: Kejserens nye klæder, hvor jeg har fulgt opskriften og bare fortsat i rib nedover bullen i stedet for at lave hulmønster. Jeg har afsluttet med en fastmaskekant efterfulgt af krebsemasker i hals og ærmer og ladet dem "flæne" lidt så det bliver lidt flæseagtigt. En rigtig god top, der varmer de rigtige steder og Lillefrø er glad for farverne.


Hun skal helt sikkert have en ensfarvet "original" på et tidspunkt den dejlige, lille spradebasse :-) Hun kan efterhånden alverdens sange og farmor kan helt miste pusten over alle de tekster, hun kan huske. Da jeg skulle prøve at lokke hende til at tage en middagslur, hvilket efterhånden er svært - endte det med at farmor næsten sov, medens Lillefrø sang 3 sange, næsten i fuld længde, herunder Langt ude i skoven lå et lille bjerg ;-)

Der er kommet nye hæklebøger i min reol - jeg skal jo også hækle et tæppe på et tidspunkt, he,he. Hele den tæppehistorie er ærlig talt ved at blive lidt pinlig og der er ikke så meget nyt at berette. Jeg har stadig 5 firkanter til mit Lene Holme Samsøe tæppe og det er som om jeg bare ikke kan komme videre.


Helt til grin er det, at jeg fortalte Lilli i lørdags, at jeg ville bruge hele denne uge til at fortsætte med mit tæppe - meeeeeen så skulle jeg lige slå op til Abelone og den var faktisk så hyggelig at sidde med, at jeg ikke kunne lægge den fra mig igen. Noget må gøres, men hvad? Jeg mangler tæpper, jeg mangler egentlig ikke strikbeklædning, hvis jeg skal se helt fornuftigt på tingene. Så næste uge - altså den 20. - den 26. april udnævner jeg til tæppestrik-uge og således offentliggjort for alle bliver jeg jo nødt til at gøre det ;-)

Ha´ en dejlig regnvejrsaften derude - håber vi snart får lidt solskin igen

Faktaboks
Design: Udgangspunkt i Marianne Isagers: Kejserens nye klæder fra bogen Snedronningen og andre strikkede historier
Garn: Karen Noe - Wool Soft 100% superwash merino uld (udgået kvalitet) og Italiensk Mohair 50% mohair og 50% uld
Fra lager: Ja :-)
Anvendt: Toppen vejer 98 g
Farve: Gul 504 og Lyseblå 81
Købt hos: Købt på sidste års Saltum Uldfestival
Pinde:  3
Str: Str, 3 år
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Man kan sige, at jeg fulgte opskriften lidt for godt, for dermed kommer farveskiftene på striberne til at ligge et stykke inde på forstykket. Det betyder jo intet på originalen, der er ensfarvet og derfor ikke har et garnskifte på hver 4. p. Jeg har efter billedtagning hæklet en række fastmasker med den turkise mohair nedover "samlingen", hvilket egentlig blev en ret raffineret detalje -  måske kan indlægget her suppleres med et ekstra billede på et tidspunkt.

33 kommentarer:

  1. fin top/vest, og OMG!! hvor er hun blevet stor, næsten en voksen dame, og så smuk!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Hvor er I par piger bare fine:-) Den er bare sød den lille top, og skøn detalje med kanterne.
    Jeg kan godt forstå at det er svært at slippe Abelone, men dit tæppe bliver jo også super fint:-) dejligt at dedikere næste uge til tæppe-uge. Ville egentlig gerne være med, men mangler lige lidt på en kjole...eller flere. Glæder mig til at følge med, og god strikkelyst..

    SvarSlet
  3. I par piger klæder hinanden så nydeligt i jeres "svensker-trøjer". Nu plejer bedstemødre altså ikke at være de hårdeste negle, til at kapitulere over for deres nuttede børnebørn, men at være en del af sådan et fællesskab, som oven i købet kan indbefatte jordbæris eller Ramasjang, det er jo en meget dejlig ting.

    SvarSlet
  4. I ser skønne ud - og hun er da bare ikke til at stå for...hi hi kan lige se jeres middagslur for mig...og Langt ud i skoven er virkelig lang (og kedelig...) fantastisk hun bare kan synge den:-)
    Jaaaa...det er jo ikke så godt med sådanne eftermiddage i godt selskab med fortælling om planer for en uge med tæppestrik..hi hi....Hold da op jeg er spændt på at se hvornår det er færdigt...;-) også god aften til dig ;-)

    SvarSlet
  5. Hvor er i fine begge to. :-)
    Godt at lillefrø kan lulle farmor i søvn med et par sange. :-))

    SvarSlet
  6. Hvor er I søde i ens trøjer og hun er da en lille charmetrold {;o)

    SvarSlet
  7. I er da bare så dejlige!
    Den unge dame ender med at blive en udfordring at holde sig på omdrejningshøjde med...
    Hækle tæppe?? Kan du ikke bare strikke et... hvis du egentlig hellere vil strikke???

    SvarSlet
  8. I ser begge godt ud o jeres svensker-outfit.

    SvarSlet
  9. Hvor er det en sød "spradebasse" du har. Det er en rigtig fin vest du har strikket, kan godt forstå du vil igang med en mere i ensfarvet. Skønt at Vi par piger kan hygge med sang og jordbæris:-) Håber du får gang i hækletøjdt, venter spændt på at se det.

    SvarSlet
  10. Hvor er det en fin trøje lillefrø har fået ud af resterne fra din fine svenskertrøje. I ser lige stolte ud , det er da heller ikke til at stå for sådan en charmetrold :-)
    Glæder mig til at se hvad din tæppe uge bringer :-)

    SvarSlet
  11. De er så herlige - også i den alder. I klæder hinanden.
    Hmmm hækle-tæppe-uge - det må vi holde dig op på :-)))))

    SvarSlet
  12. Åhe, hvor i par piger klæder hinanden. Hvad med at sy et tæppe? Det er hurtigt.

    SvarSlet
  13. Hvor er I piger dog fine.

    Jeg hepper på tæppeplanerne.

    SvarSlet
  14. To fine piger i samme trøye. For et flott par dere er sammen, Lene! De fargene kler deg bare sååå godt, og også Lillefrø.
    Ang tepper og pledd, så har jeg altså heklet to stk ferdige i mitt liv.
    Jeg har et som nesten er ferdig, men som er i bruk, for det er stort nok. Det er sønnens, og han mener det må bli litt større og med fargen sort på........det hviler.
    Så har jeg et som jeg startet på samtidig med Sønnens, det ligger i store bunker. Og sist år startet jeg på et strikket pledd, som ligger så pent til pynt i en kurv.
    Jeg må også ta meg sammen, og få gjort noe med disse pleddene.......sukk. Mulig du kun trenger neste uke, så har du et ferdig pledd. Men du har lov til å strikke 1 time hver dag på din Abelone, samtidig som du gjør ferdig ditt pledd. Deal? ;)
    Mariusgenseren er en julegave til min stesønn. Det er den andre jeg strikker, for den første var til min sønn. Jeg er ikke så begeistret for disse klassikerne, men faktisk er mønsteret morsomt å strikke. Jeg ser enden på dette prosjektet nå......
    Ha en fin dag. Klem

    SvarSlet
  15. Hvor er i bare søde i jeres svenskertrøjer, man kan tydeligt se at hun er glad for at i er ens.
    Hvor jeg kender det med tæpperne, har også et liggende, som jeg ikke kan bestemme mig til om skal være 4 eller 6 kantede lapper, kigger på det hver dag, og kan ikke tage mig sammen til at beslutte mig. Håber du bliver bedre til at overholde tæppe-ugen.

    SvarSlet
  16. Bedårende lille top, sikke et par kønne piger i hver jeres fine svensker model.

    Det er da rigtig godt at Lillefrø kan hjælpe farmomr med at få en middagslur, det kan man godt trænge til, hvis man skal følge tempoet hos sådan en lille dame.

    SvarSlet
  17. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  18. Og der går I rigtig fint. Den er blevet så fin og forårsagtig i farvene. Det er en meget sød vest du har strikket til liv, jeg kan godt forstå, hun er glad :-)

    SvarSlet
  19. Jamen Lene - hun er da simpelthen slet ikke til at stå for :-). Venter spændt på at se, hvordan det går med tæppe ;-)

    SvarSlet
  20. Så søt Lillefrø er :-)
    Godt at det er flere som har sånne prosjekt som liksom ikke helt kommer igang :-)

    SvarSlet
  21. I er nu et yndigt par.
    Held og lykke med tæppet ;-)

    SvarSlet
  22. Hvor er hun bare sød :o)
    og hvor er det fint med de ens trøjer til sådan et par piger .o)

    SvarSlet
  23. Hvor er det altid herligt at følge dit liv som farmor til den skønne "Lillefrø ". Jeres svenskerbluser er rigtig fine i både farver og form. ;-)

    SvarSlet
  24. Hvor er I søde sammen Perfekt match

    SvarSlet
  25. Hvor er I fine begge to :-)

    SvarSlet
  26. Hvor er hun dog sød,Lillefrø, og hvor er "I par piger" fine i jeres Svensker-trøjer.
    Børn har sådan en herlig finurlig måde at sige ting på.

    Held og lykke med alle projekterne. Vibeke Larsen

    SvarSlet
  27. Ja naar det bliver offentliggjort; saa forpligter det.lol Skal vi holde dig i oerene?????
    Og saa kan I par piger godt vaere paere stolte af jeres svenske troejer.For vimmer hvor ser I godt ud. Man smelter da i naerheden af den lille froe. Sidder 2200km vaek og har bare lyst til at kramme hende gennem skaermen.
    "Skal vi par piger ikke have en jordbaeris", jamen kan det siges bedre????

    SvarSlet
  28. Ååå, så flotte dere var begge to:)
    Sannelig begynner hun å bli stor, og jeg kjenner igjen situasjonen om hvem der sovner først:))
    Nyt gode aprildager, knus:)

    SvarSlet
  29. I par piger hygger da vist helt vildt :-)
    Det er altså så skøn at se jer gå der hånd i hånd i svensker trøjen. (Som jeg nu næsten ikke kan finde ud af at kalde fiskekutter :-)
    I er super fine begge to. Og hun er da bare så dejlig hende lillefrø. Ja - det er farmor jo egentlig også :-)

    SvarSlet
  30. Sådan en bemærkning er ikke til at stå for. 2 års alderen er meget charmerende. I er også et flot par i ens trøjer. Det må jeg vist prøve til Iris og mig engang.

    SvarSlet
  31. Absolut fantastisk!!!
    Gleder meg å se lille frøken og deg...
    så søt... begge to :-)))
    God uke. Hilsen og klem fra Viola

    SvarSlet
  32. Så skjønne dere er. Og ja hvem skulle kunne motstå en slik liten pike som spør så vakkert. :)

    Det minner meg om den tid hvor min yngste ofte fikk kjoler ut av restene fra de kjolene som jeg laget til meg selv. Eller så er det alltid en mulighet for at jeg ofte kjøpte med meg en halv meter ekstra for å være sikker på å ha litt rester. ;)

    SvarSlet
  33. Jeg ble så inspirert at jeg besilte garn til Fiskekutter, den skal jeg kose meg med !
    din er fantastisk flott. Jeg fant ikke dine farger i orginalgarnet, så jeg valgte maisgul/og lys grå. Så må jeg finne en kontrastfarge til kantene !
    Takk for god inspirasjon ennu en gang ! Beth

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.