16. september 2009

Award


Jeg har fået en award fra Snakkemunn og jeg siger tusind tak. Jeg er meget beæret og glad for alle dine besøg på min blog :-) Med denne følger en udfordring: Jeg skal fortælle 10 ting om mig selv og give awarden videre til tre andre. At min store passion er strik, ja det ved I jo allerede, så lad os tale om noget andet. For en gangs skyld :-)
  1. For ca. 8 år siden gik det op for mig, at den eneste, der var ansvarlig for mit helbred, var mig og jeg lagde min livsstil fuldstændig om. Jeg holdt op med at ryge, jeg begyndte at motionere og spise sundt og henover en lang periode blev der også "ryddet op på loftet", hvilket er synonym for, at min psyke har fået en ordentlig hovedrengøring. I dag er jeg, i en alder af 46 i bedre form end jeg nogensinde har været tidligere, men det skete godt nok heller ikke over én nat :-)
  2. Jeg kan hurtigt få nok af folk, der har ændret livsstil og i selvgodhed fortæller om det i tide og utide og giver alle dem, der ikke er hoppet med på vognen dårlig samvittighed. Så du skal ikke forvente at høre mere om det og stop mig for guds skyld, hvis jeg skulle tage fat på emnet igen ;-)
  3. For ca. tre år siden bestemte jeg mig for, at jeg ikke længere ville ha´ et stillesiddende, ej heller abstrakt arbejde. Ikke mere IT-sektor til mig. Derfor arbejder jeg nu målrettet på at skifte til et erhverv, hvor jeg kan bruge min krop og arbejde med noget konkret. Mere følger nok en skønne dag, når forvandlingen er fuldført!
  4. Jeg troede, jeg skulle skrive en krimi, men det skulle jeg ikke. Det vil sige, den ligger næsten færdig i mit skab, men indtil videre bliver den der! Måske for altid, måske ikke. Det gik lidt for sent op for mig, at man skal sidde stille, når man skriver!
  5. Min familie er min store glæde og jeg håber den vil vokse sig rigtig stor med tiden. Her tænker jeg f.eks. på børnebørn, der meget gerne må optræde i stort antal - jeg er klar over, at jeg ikke har en pind at skulle have sagt på det område, men gør det noget at prøve? ;-)
  6. Jeg fryder mig hver dag over livets mangfoldighed og mener, det er en evne, der bør trænes. Hvor er det dog godt, at der er så mange forskellige mennesker, dyr, planter etc. Jeg kan ikke prise diversiteten højt nok. Tænk, hvor kedelig verden ville være, hvis alle andre opførte sig ligesom dig!
  7. I min verden findes ingen Jantelov!
  8. Jeg bliver deprimeret af at læse dameblade og gør det derfor kun hos tandlægen, hvor jeg er deprimeret alligevel! Det gælder også Hendes Verden, så er det sagt! Men jeg vil gerne ha´ strikkeopskrifterne og så er det jo skønt, at min søster altid køber Hendes Verden ;-)
  9. Mine katte er intelligensvæsener og behandles som sådan!
  10. Jeg har fornylig opgjort værdien af mit garnlager, tør du gøre det?

Hvad værdien af mit garnlager er, kan jeg jo ikke fortælle, for jeg har brugt min kvote og fortalt 10 ting. Det var sørme en skam ;-)

Så kommer den svære del. At give denne award videre til tre andre. Sådan som jeg har forstået, skal awarden gives til nogle som er søde til at kommentere på ens blog og der er derfor rigtig mange, jeg gerne vil give den til, ikke mindst fordi jeg er så pokkers nysgerrig og gerne vil vide mere om jer allesammen. Forhåbentlig kommer den med tiden rundt til alle :-)
Jeg har valgt tre, der trofast gennem næsten hele denne blogs levetid har kommenteret stort set hvert eneste indlæg, jeg har lavet uanset hvor gebrækkeligt det eller strikkeprojektet har været (her ville Irene også ha´ været oplagt emne, men hun har fået ;-).
Så værsågod, de damer :-)

10. september 2009

Et lille spindelvæv og meget mere Fur

Spindelvæv er blevet færdigt. Det skal bruges sammen med Jakke m. hætte II, så det samlede look bliver knap så ferskt! Jeg havde håbet på at kunne nøjes med 100 g af den dejlige Fur uld, men måtte lige investere i et ekstra bundt til de ganske få pinde, jeg manglede på sidste rapport. Så var det jo heldigt, at weekenden skulle tilbringes på Fur, hvor der iøvrigt var ølfestival på Fur Bryghus.






Ja, jeg ved det, Fur igen, men jeg har altså tabt mit hjerte fuldstændig til den ø. Hvis du vil vide mere om dette lille paradis, så se her . Der er så meget jeg gerne vil vise og fortælle og selvom jeg vælger ud med hård hånd, er jeg bange for, at dette indlæg bliver lidt tungt!




Om lørdagen blæste det så meget, at min søster helt bogstaveligt blev blæst omkuld og måtte bide i græsset, heldigvis ikke ude på kanten af de høje skrænter, men på en blød græssti længere inde i landet. Hun slog sig ikke og der var basis for et ordentligt grineflip. Vinden var kold, så selv fik jeg lejlighed til at lufte hættetrøjen og den er skøn, føles nærmest helt vindtæt, så det lover godt for efterårets ture.


Fur er et paradis for sten- og fossilsamlere. Hvis dine unger kan lide at samle sten er det stedet.


Vi måtte naturligvis forbi Lisbeth Klode, hvor vi bla. købte sandwich til at tage med på søndagsturen. Hjemmelavet, langtidshævet bolle med røget oksefilet og grøn salat. Jeg kan med sindsro sige, at jeg ikke har fået bedre "købesandwich" nogen sinde. Rundt om Klode gården spadserer mohairgederne, hvad synes du om hende her?




Hun er da speciel ;-) Jeg synes hendes horn ligner to pegefingre, der stritter i hver sin retning. Og se lige al den dejlige mohair, der hænger på hende.

På Fur markeres seværdigheder på denne måde





Flotte udsmykkede fisk peger hen til noget, der er værd at se. De findes i alle mulige forskellige mønstre og farver.

Nu sidder du nok og tænker: Blev der købt garn? Åh ja, mon ikke. Faktisk så rigeligt at jeg overvejer at lukke for garnkassen resten af året. Der blev købt lilla




Der blev købt rødt






Naturligvis den gode merinould fra Lisbeth Klode som jeg er faldet helt og aldeles for og bliver mere og mere vild med jo mere jeg strikker med den.

De store bundter i forgrunden af hvert billede er 100% ren (lace) cashmere fra Duddines væveværksted, som hun sælger i 100 grams bundter til særdeles konkurrencedygtig pris.
De to damer/butikker komplementerer hinanden godt - Klode, der sælger garn af egen avl samt kød og delikatesser fra egne dyr og Duddine, der importerer en masse særdeles spændende garn og har butikken fyldt op med alskens lækkert tilbehør. Det virker som om, der er god plads til dem begge.

Udover alt det garn, jeg selv købte, fik jeg også gaver af min søster. Hvor heldig kan man være :-) Naturfarvet merino og så en uld-silkeblanding, jeg gerne har villet prøve længe. Det er spundet af en tråd farvet uld og en tråd ufarvet silke, så det får et meleret udtryk.




En weekend i kvalitetsklasse I. Bedre kan det ikke blive, set fra min vinkel.

Der er dog steder på Fur, hvor man ikke har lyst til at komme :-)




Tilsidst må jeg også lige vise hende her. Hun har ikke mange dage på bagen




FaktaBoks
Design: Annette Danielsen: Spindelvæv fra Strik naturligvis
Garn: 100% merinould fra Fur
Garn anvendt: 110 g
Farve: Kaki/army grøn
Købt hos: Furø Gårdbutik Klode
Pinde: 3
Str: Knap 1,5 m
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Samme mønster som Årringe.

3. september 2009

Revontuli og "halv" handsker

Det har været vist så mange gange, så jeg gør det bare helt kort. Jeg kan egentlig allerbedst lide Revontuli sjalet, når det er ensfarvet, men jeg kunne ikke stå for den dramatiske sort-røde blanding



Måske bruger jeg det selv, måske bliver det en gave.




Af resterne kunne der blive to par "halv" vanter (hvad hedder de egentlig?? Nu ved jeg de hedder halv handsker ;-)). Det ene par til min yngste søn og det eneste strikkede, han overhovedet vil gå med, udover en hue. Så mor strikker gerne et nyt par hver gang de gamle bliver væk ;-)




Og endelig et par i damestr. som min svigerdatter stak afsted med i går aftes.



FaktaBoks
Design: AnneM - Revontuli-shawl og Halv handskerne Fra Knitty - Pamela Grossman
Garn: Kauni, 100% uld
Garn anvendt: 220 g + en rest ren uld i klar rød (ikke Kauni) til både sjal og handsker
Farve: Sort/Rød (kan ikke se nr. på etiket)
Købt hos: Uldgården
Pinde: 5,5
Str: -
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Det er et pillearbejde at strikke "fingrene", men det ved I jo ;-)

28. august 2009

Drops Jakke m. hætte II

En gang imellem skal der ruskes lidt i farvekortet, så der sker noget andet end der plejer. Da jeg så garnet hos Fyberspates og det endda var på udsalg, var det oplagt at bevæge sig ud i en anden farveskala end normalt. Farven hedder moss og det synes jeg, er særdeles beskrivende. Der er lidt "gå-tur-i-skoven" over den :-) Og det bliver også lige præcis dét, den skal bruges til.






Den vil næsten komme til at fungere som camouflage jakke på efterårets gåture, jeg er sikker på, at jeg vil kunne stå lige foran et rådyr, uden det kan se mig ;-) Jeg er dog nødt til at supplere med et kaki-grønt tørklæde, ellers bliver det hele lidt for sandfarvet til mig og jeg er straks gået i gang med Annette Danielsens Spindelvæv. Så må vi håbe, at jeg ikke kommer til at ligne en storvildtjæger!

Keramikknapperne er fra Birthe Sahl, købt på Saltum Uldfestival.





Jeg elsker trøjer med hætte, selvom jeg aldrig bruger hætten. Det giver bare sådan en lækker afslutning på en tyk trøje !



Garnet har været virkelig lækkert at strikke med, nu står kun tilbage at finde ud af, hvordan det klarer sig i brug. Sidst på året har jeg tænkt mig at lave en status over de garner, jeg har brugt i år, for der er dem, der holder og så er der dem, der ikke gør! Jeg strikker altid i såkaldt kvalitetsgarn og kan alligevel ærgre mig over, at det ikke altid arter sig som sådant!


FaktaBoks
Design: Drops jakke, nr. 109-8
Garn: Squishy, 50% babyalpaca, 50% BFL (blue faced leicester)
Garn anvendt: 900 g
Farve: Moss
Købt hos: Fyberspates
Pinde: 8
Str: Medium
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Jakken er som skrevet en to´er (du kan se den første her) Den første blev foræret til en god veninde. Det er ikke så tit, at jeg strikker den samme model to gange, alligevel kan jeg se, at det er sket hele to gange i det forløbne år. Med bloggen her kommer der jo helt anderledes fokus på alt det, man har strikket. Det er sjovt at se, hvor forskellige de to jakker er blevet i to så forskellige garner.

20. august 2009

Hvirvelstrøm

Du strikker først en cirkel. Det er i modsætning til, hvad man skulle tro underholdende strik, fordi cirklen består af 15 kiler, der fremkommer ved at nogle pinde strikkes som vendestrik. Lige tilpas nok til, at jeg hele tiden liige skulle strikke en kile mere.




Dernæst strikker du en sjælevarmer fra ærmekant til ærmekant. Indrømmet, her var det knap så underholdende, ærmerne er laaaange, men så er det heller ikke værre.



Du syr de to dele sammen, når du lige har fundet ud af, hvordan de skal hænge sammen :-)



Du vasker hele herligheden og lader tørre på et kosteskaft med cirklen nedad. Du trækker rigtig godt i cirklen, for ellers får den færdige Hvirvelstrøm ikke den rigtige pasform.



Og miraklet sker, du har en fiks og færdig og helt fantastisk Hvirvelstrøm. Jeg ved ikke med dig, men jeg synes, det er genialt tænkt. Hvor er det dog godt fundet på. Jeg er fuldstændig vild med den og kan slet ikke få armene ned.






Brochen skal ha´ et par ord med på vejen, den har ligget og ventet på det helt rigtige projekt. Den er købt hos Fyberspates og er håndværk fra Skaramanda i Skotland. Selvom den er forholdsvis stor, vejer den ikke ret meget.



Garnet er som tidligere antydet rigtig lækker tynd merinould af absolut første klasse. Garnet kommer fra Fur Ø gårdbutik, der ejes af Lisbeth Klode og hendes mand. Alt garn i butikken produceres af ulden fra deres egne merino får og mohair geder. Spinding og farvning udføres af Henrichsens Uldspinderi i Skive. Udover garnet kan du købe det lækreste lamme- og oksekød samt en bred vifte af hjemmelavede specialiteter og som prikken over i´et er der også et bredt udvalg af keramik, mundblæste glas, sølv og glassmykker fremstillet af områdets designere.
Jeg har sagt det før og siger det nok igen: Den butik er et besøg værd.




FaktaBoks
Design: Annette Danielsen Hvirvelstrøm fra Strik Naturligvis
Garn: Dansk Merino Kamgarn fra Fur, 100 % merino uld, en rest marineblå supersoft til ærmekanter
Garn anvendt: 300 g
Farve: Lys turkis, fv. nr. 4025
Købt hos: Fur Ø Gaardbutik Klode, Nr. Madsbadvej 38, 7884 Fur
Pinde: 3
Str: Small
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: En fantastisk skøn trøje at strikke. Jeg er også imponeret over pasformen og snittet i modellen.

17. august 2009

Nu med indhold

Jeg er meget beæret over at kunne præsentere Emilie i hendes nye trøje.




Jeg er meget stolt over at få lov til at strikke en trøje til sådan en sød og fantastisk pige.



Jeg håber, hun får rigtig meget gavn og glæde af den :-)

13. august 2009

Drops Pigecardigan

Det er garnet, der gør denne lange pigecardigan til noget særligt. Den blødeste alpaca strammet op med den fineste mohair/silke tråd. Bedre kan det ikke blive.




Det er faktisk første gang, jeg har strikket med Garnstudios Kid-Silk og jeg er ovenud begejstret for blandingen af mohair og silke. Sådan en blanding befinder sig i den dyre ende af skalaen, men er det hele værd. Kombineret med den bløde Alpaca, ligeledes fra Garnstudio har det givet strikkeglæde langt ud over det sædvanlige.




Trøjen er endnu et af feriens projekter og har været færdig længe. Det er en gave til en god venindes datter, der selv har været med til at vælge model, farve og knapper. Det var ikke let at bestemme sig for knapper, men lige præcis disse blev valgt, fordi de passede sammen med den unge dames sølvhalskæde. Hvis jeg er heldig, får jeg et billede med både den og trøjen på :-)

Nu med indhold:




Ellers er jeg ved at pakke strikketasker (ja, nu har jeg jo to ;-)), for på lørdag skal jeg til strik-in hos Nynne og der er jo mangt og meget, der skal vises frem og diskuteres. Jeg glæder mig som sædvanligt helt ustyrligt :-)

FaktaBoks
Design: Drops model nr. 112-38
Garn: Drops Alpaca, 100 % alpaca og Drops Kid-silk, 75% mohair, 25% silke
Garn anvendt: 200 g Alpaca og 75 g Kid-silk
Farve: Lyseblå alpaca, fv. nr. 6205 og blå Kid-silk, fv. nr. 08
Købt hos: Garnlageret, Silkeborg - strikkenyheder.dk
Pinde: 4,5
Str: Bredde 7-8 år, længde 9-10 år
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Ren nydelse fra start til slut. Jeg går og pønser på at lave en voksentrøje i samme blanding.