11. februar 2016

Lang mohair jakke fra Pickles

Den blev færdig sidste weekend og så kom min svigerdatter forbi med pigerne. Haps sagde det og den skønne mohairsag endte som gave :-) Det er jo hverken første eller sidste gang det går sådan med et stykke strik her i huset og heldigvis for det :-)


Jeg måtte være hurtig med kameraet for Stumpen ville ikke finde sig i, at hendes mor skulle fotograferes, så det hele er blevet en anelse uskarpt, beklager! I kan vist godt se, hvordan den ser ud og tænke jer til, hvor blød og fluffy den er blevet ;-)


Stumpen er ellers en glad lille pige på nu knap 5 mdr, men lige i øjeblikket vil hun være ved sin mor konstant. Derfor kan hun sagtens stikke smil ud til højre og venstre.


Mohairfrakken var ikke yndlingsstrik, men det blev det færdige produkt til gengæld. Mohair på store pinde kommer aldrig til at glide helt perfekt, heller ikke selvom især den råhvide, helt rene mohair er naturfibre, når de er allerbedst.


Der er ikke så meget at sige om modellen - og her tænker jeg jakken, ikke min svigerdattter ;-) den er lige op og ned uden dikkedarer overhovedet i et nemt mønster, hvor man strikker ret hele tiden, kun afbrudt af omslag og rib ved forkanterne.

Det har været fastelavn og min tålmodige svigerdatter har troligt siddet mellem amning og andre gøremål og færdiggjort Lillefrøs kostume. I år skulle hun være fe, sidste år var lidt enklere - nemlig spøgelse, he, he. Lillefrø har selv været med til at lave tryllestav og vinger og hun blev en meget stolt lille fe.


Ellers bliver der knoklet løs på sjals- og sokkefronten, hvor tingene ikke hele tiden går så glat som ønsket. I denne måned har jeg prioriteret at strikke fra lager og der har været ommere på grund af knap garnmængde og andre irriterende faktorer, men det hører I garanteret mere om. Nye bøger er kommet i hus, bl.a. denne. Jeg må til at lære islandsk. Nej - heldigvis følger der en engelsk oversættelse med ;-) Samtidig har jeg som sædvanlig gang i alt muligt andet, bl.a. Bodils pulsvarmere - jeg har faktisk slet ikke tid til at arbejde ;-)


Min søn har friet til min svigerdatter og der er brudesjaler i vente. Det bliver kun tests i år, for brylluppet bliver ikke holdt i år! Men så har jeg jo god tid til at prøve af :-) Jeg tror det bliver et rådhusbryllup og så kan jeg jo ikke så nemt regne en farve ud - det skal jo helst passe med brudens øvrige påklædning :-) Ha en dejlig aften derude :-)

Faktaboks
Design: Pickles, Strikket jakke fra Maries Ideer - nr 2 2015
Garn: "Mohairsky" 100% ren råhvid mohair, Blackhill Silk Mohair strikket med 3 tråde, lys turkis blå
Garn fra lager: Helt og aldeles
Anvendt: 300 g råhvid og ca. 100-120 g lys turkisblå
Farve: Råhvid, lys turkis blå
Købt hos: Garnudsalg - den rene råhvide var et engangstilbud.
Pinde: 6
Str. S
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Den rene mohair er fuldstændig fantastisk, men silkemohairen virker også rigtig lækker efter vask.

28 kommentarer:

  1. Hvor er det en dejlig frakke/trøje, din svigerdatter løb af med. Den ser rigtig skøn ud og er dejlig til årstiden.
    Skønt skønt fe-billede, hun ser meget begejstret ud :-)

    SvarSlet
  2. Stort tillykke til søn og svigerdatter med den kommende begivenhed. Mohair jakken er megaflot og klær din svigerdatter godt. Herlig lille fe. :-)

    SvarSlet
  3. Den jakke blev da bare for skøn ! Og den klæder din svigerdatter supergodt - kan godt forstå hun lige sagde Haps. ;o)
    Jeg må da vist hellere komme igang med min. Den ligner et 'must have'.
    Hvor er det da bare et herligt smil stumpen præsterer ..
    og Lillefrøs fe-kostyme er da uforligneligt. Jeg kan da godt forstå, hun er stolt.
    Glæder mig til at se den islandske bog på lørdag.

    SvarSlet
  4. Ja, hvor er den skøn den frakke. Hun kommer til at bo i den resten af vinteren! Dejligt når der er rift om strikketøjet, for ellers ville garnet ligge og mørne på hylderne i flere år, ikke? Du må nok hellere igang med det næste projekt, hvis der skulle komme flere strikketøjshapsere forbi. Hav en god dag.
    Mange hilsner her fra det sydlige nordjyske.

    SvarSlet
  5. Hvor er den flot og farverne er lige dig. Du bliver nok nødt til at strikke en mere til dig selv, for den ville også klæde dig, ligesom den klæder din søde svigerdatter. Den får hun nok ikke af igen de næste par måneder. Det ligner sådan en man har lyst til at bo i. Kan godt forstå den blev hapset.

    SvarSlet
  6. Så flittig som altid. Den skal hun nok slide op, den er skøn og fine farver. Spændende med bryllup tillykke med det. Du må spørge om hun vil have et sjal inden du strikker det.

    SvarSlet
  7. Hvor er den skøn og den passer hende jo perfekt. Ikke noget at sige til, hun hapsede den. Sikke en yndig lille fe og den yngste ser også dejlig ud. Jeg kan godt forstå du nyder dem. Og nu også bryllup i vente, så er livet da værd at leve.

    SvarSlet
  8. Åh hvor dejligt at se alle dine piger, og hvor er de bare skønne. Stumpens smil, Lillefrøs stolte udtryk og din svigerdatters glæde:-) Livet når det er bedst:-)
    Jakken ser så blød og lækker ud, og er en fantastisk gave.
    Jeg er ret spændt på at se, hvad du bøvler med.

    SvarSlet
  9. Den jakker er da bare for skøn. Så den kan jeg godt forstå at svigerdatteren rendte med.
    Den bog med sjaler har jeg også. Super bog

    SvarSlet
  10. Altså de unger overgår jo dit smukke strik med flere meter! Stumpen er knusmedejlig... Og Lillefrø så charmerende en gavtyve-fe!
    Jakken klæder din Svigerdatter. Et fin mønster der får det bedste frem i garn og farver,

    SvarSlet
  11. åh, sikke skönne unger! dejligt at du har dem så tæt på så du rigtigt kan nå at nyde dem. super flot mohairjakke, kan godt forstå du blev nödt til at give hende den med hjem, den ser jo ud som den blev lavet til hende :). du må på den igen og lave en til dig selv. glæder mig at se du er blevet begejstret for islandsk strikketradition, bliver spændende at se hvad du får lavet.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  12. Dejlige piger, og dejlig jakke.

    SvarSlet
  13. Smuk lille fe! Jeg synes det er så dejligt når man tager sig tid til at engagere ungerne i kostumerne. Bare i lidt af det, det får langt større værdi :-)
    Flot cardigan - jeg er lidt træt af mohair, men noget af det jeg har strikket med i årenes øg har indeholdt en del ikke-mohair så det kan være lidt træls. Din model er ret flot - ikke underligt, at den blev hurtigt afsat.
    Hvor er Stumpen da en dejlig baby! Dejlige piger du har omkring dig.

    SvarSlet
  14. Det er herlig når noen "stikker av" med et strikkeplagg. Nydelig jakke.

    SvarSlet
  15. Så nydelige barnebarn du har!
    Flott jakke også :-) Den ser veldig myk og god ut. Ikke så rart noen "stikker av" med den :-)
    Bryllup er alltid spennende. Sjalet på forsiden av boken ser ut til å kunne egne seg til en brud. Sikkert flere lignende inni boken :-) Håper vi får se bilder av det du lager.

    SvarSlet
  16. Jakken til din svigerdatter ble flott. Modellen var jo også flott. :)
    Mohair har aldri vært mitt favorittgarn. Selv om resultatet er både flott, og får en litt eksklusiv look. Tror jeg liker at arbeidet er litt fastere, og mindre hårete.? Også synes jeg det er bortimot umulig å rekke opp dersom det skulle være behov for det.
    Så skal det sies at jeg falt for fristelsen å kjøpe noen nøster med mohair på en Italia-ferie som har ligget og ventet på rett prosjekt snart i et par år. Kanskje på tide å finne frem et enkelt design hvor jeg ikke har behov for å rekke opp?

    Lillefrø i kostymet er jo ubetalelig. Skjønner at du har nok med dine små piker, og gjerne skulle hatt ekstra tid til både dem og til strikk.

    SvarSlet
  17. Lækker trøje, du er vist nødt til at strikke en mere:-)
    Skønne billeder af dine børnebørn, Lene!

    SvarSlet
  18. ahh sånn lekker jakke !! Os fine barn og barnebarn ! Det er alltid lekkert det som du strikker.

    SvarSlet
  19. Hun er snu din svigerdatter, saadan at laegge turen forbi naar noget er hoppet af pindene hihi. Og den frakke kunne jo ogsaa kun vaere til hende, for de klaeder hinanden supergodt. Hjertelig tillykke, saa bliver hun " officiel" din sviger. Saa kdan du strikke brudepigesjaler, for lille-froe og stumpen skal vel vaere brudepiger??? Til den til kan stumpen jo gaa. Ih hvor bliver det spaendende. Jeg glaeder mig allerede til an masse billeder ( altsaa hvis parret tillader det).
    Knus

    SvarSlet
  20. Åh hvor er det nogle dejlige billeder - både af alle pigerne, fekostumet - som er så fint - og den smukke mohairjakke...ikke noget at sige til at den blev snuppet :-) Det kan godt være den ville klæde dig, men din svigerdatter ser fantastisk ud i den ;-)
    Og tillykke med bryllupsbeskeden :-)

    SvarSlet
  21. Ej, den er godt nok sød den trøje og passer jo perfekt til din svigerdatter, har selv gået og kigget efter noget mohairgarn, for at lave en trøje til datteren, hun er til de store fluffy ting, noget lign. den.
    Hvor skønne billeder af de små, og kan godt forstå at du næsten ikke har tid til at arbejde, når garnet driller dig, håber du når månedens mål.

    SvarSlet
  22. Deilig mohair jakken... så fine stripper blå og hvit... kjempeflott har du strikkt.
    Så søt barnebarn :-)) Glede. Takk for herlige link, super garn, herlige strikkebøker.
    Påvente av bryllup... vel med mye tid og du vil se Nice. Hjertelige hilsen til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlet
  23. 2 dejlige pige-børnebørn! jeg forstår godt at svigerdatteren nuppede den bløde sag af en trøje. Det er lige før at jeg har lidt ondt af dig og Vibeke, så hårdt I har spændt jer selv for, men vi er mange som er spændt på månedens strik.

    SvarSlet
  24. Den er godt nok flot og det er eg smuk håndværk fra dine pinde. Modellen passer super godt til hende. De to dejlige tøser du har der de er da en fryd for øjet at se på

    SvarSlet
  25. Den mohair jakke blev da bare SÅ flot. Kan godt forstå at din svigerdatter hapsede den. Jeg synes jakken kommer helt til sin ret på billederne - trods hastigheden. Det er ikke altid let at være mor til sådanne 2 små dejlige størrelser. Og hvor er de da bare skønne de 2 piger. Slet ikke til at stå for. Kan godt forstå hvis farmor er lidt blød om hjertet.

    SvarSlet
  26. Kære Lene

    Selvom jeg ikke har kommenteret, har jeg fulgt med på din blog i al den tid, jeg har holdt pause fra bloggeriet! For hvordan skulle det være muligt at undvære dit smukke strik og dine dejlige, inspirerende indlæg?!!! På en måde har jeg savnet at være en del af blogland, men en meget langsom computer, dårlig nakke & langvarige føleforstyrrelser og dermed ikke ret meget strik, har alligevel gjort valget, eller måske rettere fravalget, nemt!

    Nu prøver jeg lige så stille om jeg kan komme i gang igen med korte indlæg. Har nemlig strikket en del den sidste måneds tid - men det er nu ikke bare fordi jeg har strikket; det er mere det faktum, at jeg har strikket i blåt garn (og købt mere blåt garn) der motiverer mig til at genoptage bloggeriet ;-) For når jeg ser blåt, tænker jeg på dig - dine mange smukke blå strikkjole og trøjer og dine skønne kommentarer om at "blåt er flot"! Og ja, så savnede jeg altså pludselig at blogge!

    Jeg forstår sandelig godt din svigerdatter hapsede den lækre jakke!!! Den ser SÅ lækker ud!

    Mange hilsener og tanker
    Lea

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.