25. oktober 2014

Fredagsslik af den sunde slags?

Ja - sundere kan det da ikke blive, vel? Det er 3. fredag i træk og jeg ved ikke helt, om alarmklokkerne burde ringe, men I ved allesammen godt, at det ofte er nødvendigt at tilkøbe garn, for at få brugt noget fra lageret. Denne tynde alpacatråd skal følges med resterne (jeg har stadig 1 kg ;-)) af den italienske tweed i farven Garam Masala, som jeg indtil videre har brugt til både Jern og til Krakatørklædet - begge dele til min svigerdatter. 


Hvis du tænker, at jeg er begyndt at skrive lige lovlig meget om Garnudsalg her på det seneste, så har du fuldstændig ret. Det er som om, det først er gået op for mig nu, hvor tæt, det egentlig er på min bopæl - jeg kan jo mageligt nå det i min frokostpause uden parkeringsproblemer og så er der noget med de nye, indbydende lokaler og hele atmosfæren - jeg bliver tiltrukket gang på gang - jeg vil ikke sige som et møl, det lyder jo decideret uartigt i en strikkers verden, men som et barn til en slikbutik - ja, hvorfor ikke? ;-)  Og der er mange gode og fornuftige grunde til at returnere. Jeg har mange projekter i tankerne, der skal bruge en alpaca følgetråd og masser af garn på lager, der ikke kan bruges uden. Det er ren win-win :-)


I går holdt jeg klinikken lukket - det var farmordag og da jeg spurgte Lillefrø om hun ville med ud og købe garn til Nannas trøje, hoppede hun glad ud i entreen og råbte "jah, farmor" - jeg er ikke sikker på, hun vidste, hvad det indebar, men Nanna er min yngste svigerdatter og hun er i meget høj kurs hos Lillefrø - (og svigermor for den sags skyld) :-)

Besøget blev kort, men oplevelsesrigt for Lillefrø, der hjalp mig med at hente garn ned af hylderne, så på farverige knapper og tilsidst fik en enkelt lille chokolade af hr. Weller som pædagogisk nok afventede farmors tilladelse. Lillefrø får meget sjældent slik, så det var en oplevelse i sig selv for hende og hele vejen hjem bag i bilen, talte hun om, at man kunne købe chokolade, der hvor man fik garn til Nannas trøje ;-) Så mon ikke der er basis for, at hun nu får et rigtigt godt forhold til garn - ikke fordi jeg har bagtanker ;-)


Endnu et Krakatørklæde er færdigt - denne gang til mig selv. Det er ikke så langt som jeg normalt foretrækker, men det er den længde man får ved at bruge 1 nøgle farveskiftende Kauni og det er da egentlig en ok str. Jeg elsker de lange farveforløb i Kaunigarnet - de er så smukke. Det er blevet afprøvet på gåturen i dag, sikken et fuldstændig fantastisk solskinsvejr, varmt og vindstille, vi har haft i dag.

Ellers er jeg næsten færdig med Lillefrøs Mariustrøje, men venter nok med at blogge den til jeg har strikket en "lue med øreklaffer" - er norsk ikke et skønt sprog ;-) Den bliver nemlig også i Mariusmønster i de helt traditionelle farver. Mit sofatæppe bliver tilføjet en firkant om ugen, så det bliver jo færdigt en gang - fjerde firkant strikker jeg i denne uge og der skal nok være min. 24 - men pyt sådan et boligprojekt må godt tage tid - jeg har jo gavn af det de næste mange, mange år :-)

Og så er der ovenikøbet en strikrelateret begivenhed at se frem til - jeg har været så heldig at få en billet til Garnudsalgs strikkecafé på tirsdag - det glæder jeg mig allerede rigtig meget til :-) Måske kommer nogle af jer?

Ha´ en rigtig dejlig weekend derude - håber I får masser af tid til strik :-)

FaktaBoks
Design: Annette Danielsen: Kraka som tørklæde
Garn: Kauni farveskiftegarn, 100% ren uld
Fra lager: Ja - selvklart ;-)
Anvendt: 150 g = 1 bundt
Farve: ESA
Købt hos: Bindestuen i forbindelse med Saltum Uldfestival
Pinde:  4,5
Str: Ca. 2 meter langt
Ny teknik: Nej
Bemærkninger: Krakamønsteret er enkelt og smukt og får mig altid til at "falde i staver" - det er meditation på højt plan :-)

19 kommentarer:

  1. Man får ikke hull i tennene av garn, så dette " slikket" er av det sunne. Jeg hadde også en stund, små sjokolader i butikken, men det var nok mest de voksne som spiste dem opp.
    Et flott tørkle du har strikket, Lene. Og jeg er også glad for de lange fargeskiftene som Kauni har, så blir det ikke så støyende.
    Som du nevner det norske språk, vil jeg også si meg enig i at det Danske språk er lige morsomt. Dere har noen uttrykk som jeg liker så godt. Men alikevel har vi mange ord som er forskjellige, selv om de betyr det samme.
    Anne, Mandagspigen, og jeg, finner alltid de forskjellige ord. Det er en lek vi har. Så skriver vi dem bak øret, til neste gang.
    Så stor Lillefrø har blitt. Og det må vel være spennende å bli med farmor i en garnbutikk og hjelpe til. Hun blir sikkert med neste gang du nevner Garnutsalg . Jeg har tilgode å komme dit, men en dag, så er det også min tur. Kos deg på strikkecafe på tirsdag. Klem

    SvarSlet
  2. Kan godt forstå at du vender tilbage for at supplere af de skønne fibre. Og tænk sig at kunne nå det i frokostpausen gid det var mig. Vil så gerne besøge den butik.
    Chokolade er nu også ganske godt og så længe det er i de små mængder går det nok for lillefrø hvor er hun bare skøn :-)
    Glæder mig til at høre om din strikkeaften i butikken :-)
    God weekend

    SvarSlet
  3. Jeg tror, at Lillefrø vil synes det er helt fint at blive garnhenterhjælper næste gang du spørger.
    Det er vist godt jeg bor i Holstebro... Det tager dog mere end en middagspause at nå frem til Garnudsalg.
    Jeg er helt vild med det udtryk butikken har fået, efter omflytning af hylder og et par ton garn. Luftig lyst og indbydende. Der var en hyggelig stemning ved langbordet. Noget man mærker straks man træder ind af døren.
    Jeg er ikke til Kauni garn, men er betaget af farverne. Den blå symfoni er skøn!

    SvarSlet
  4. Nydelig lørdags-slikkeri:)
    Nydeli tørkle i de "rette" farger, og ditt Lillefrø er jo bare nydelig!
    Jeg ha selv to små frø på overnatting, de er litt større, så her er det fart og spenning innimellom:)
    Nyt kvelden, klem;)

    SvarSlet
  5. Skønt fredagsslik og jeg er sikker på at tandlægen er enig ( også selvom han/hun ikke er garnnørd - hvem ved?) Smuk farve dit kraka tørklæde er strikket i.

    SvarSlet
  6. mums, det er da den bedste slags fredagsslik! jeg har haft fornöjelsen at strikke med netop denne tynde alpaca, fik det som gave fra DKK, og hvor er det bare lækkert!
    og dit törklæde har givet mig idéer til alle de enkelte Kauni nögler jeg har i skuffen.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Nu bliver jeg også lækkersulten - bor i Silkeborg, så Garnudsalg er ikke lige inden for frokostpauserækkkevidde, og det er nok godt det samme, når jeg ser på garnlageret :)

    SvarSlet
  8. Jamen, der er jo ingen vej udenom, hvis du skal få brugt det garn, du allerede har på lager :-) Smart måde at lokke en ny generation i "garnfælden". Jeg regner også med at komme på tirsdag :-)

    SvarSlet
  9. Det lyder som en fantastisk fredag. Godt med gode vaner i en ung alder, masser af garn og en lile smule chokolade.
    Jeg forstår helt din win-win udregning, for det er jo sådan det er. Jeg har endnu et besøg hos garnudsalg til gode- har kun væreet i netbutkken, men jeg glæder mig, og ka foretille mig at det er stærkt vanedannende:-)
    Skøn skøn farve du nu skal trylle med

    SvarSlet
  10. Selvfølgelig var det ikke med bagtanker, Lillefrø fik chokolade, men det kan jo være, du er heldig, at det er hende, der lokker dig i Garnudsalg næste gang

    SvarSlet
  11. For en herlig farve, den likte jeg ! Ser ditt barnebarn vokser fort, husker når hun ble født :) God helg, hilsen Beth

    SvarSlet
  12. Så må du have været der før vi kom? Vi var der ved 14 tiden, ville have nydt at møde dig og ikke mindst lillefrø {;o) og jeg kan kun give dig ret - fantastisk butik og en skøn stemning!

    SvarSlet
  13. Jeg hygger mig meget ved at læse dit indlæg ;o) Mon du selv skal have bygget til huset, efter du for alvor har fået øjnene op for din nabo ? ;o)
    Jeg er spændt på at se Marius trøjen - du har godt nok været hurtig. Og tørklædet er også rigtig flot. Nu må vi se hvor meget det synker i lageret.
    God fornøjelse på tirsdag. Glæder mig til jeg selv får mulighed for at være med.

    SvarSlet
  14. Nu er misundelse jo en grim ting, men at kunne nå garnudsalg i Gug i frokostpausen, det er da næsten for godt.
    Det er godt at lære de små garnglæden med det samme, - også selvom det skal suppleres med chokolade ;)

    SvarSlet
  15. Hvor er det smukke ting, du strikker. Er vild med Kauni tørklædet.

    SvarSlet
  16. Må sige, at jeg er godt misundelig over den korte afstand til Garnudsalg!!! Jeg ville have det nøjagtig som dig - blive tiltrukket som en (møl - fy!)....
    Lækkert garn du har købt.
    Og dejlig med en frifredag sammen med lillefrø. Skønt billede af hende.

    Og meget lækkert tørklæde. Skønne farver der får mig til at tænke på en forårshimmel.

    God søndag.

    SvarSlet
  17. Ja heldigvis får børn ikke så meget slik i tidlig alder. En barn, jeg kender, sagde, da hun var til fødselsdag og fik lagkage: der er fest i min mund. Det synes jeg er et herligt udtryk.
    Det er da også på tide at du opdager din nærhed til udmærket billigt garn :-) Mønstret i Kraka tiltaler også mig, jeg har for længe siden strikket det i et sjal/tørklæde til min datter og nu er det kommet retur - i en alpaka/Isager kvalitet, som man ikke kan få længere. Godt ikke havde givet til genbrug-også.Sådan var det gået med et andet stykke strik, jeg efterlyste.

    SvarSlet
  18. Uha ja ... Enig...det er dejligt med så fin en butik i nærheden og altid søde og imødekommende folk👍👍
    Og med nærheden er det let liiiiiige at kigge forbi og jo altid skønt også at nedbringe lageret, He he....
    Vi ses derude i morgen - jeg har nemlig også billet😊😊glæder mig til at møde dig!!

    SvarSlet
  19. Nydelig skjerf, og jeg kjøpte "slikkeri" i dag, på en tirsdag. Gleder meg til å sette pinnene i det.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.