15. august 2014

Gammeldags charme

... det synes jeg min nye hørkjole har :-) Jeg har arbejdet på den i lang tid, så meget desto større er tilfredsstillelsen, når man når i mål.


Jeg ønskede mig en let og luftig hørkjole og tog udgangspunkt i Kat Coyles Indigo Ripples Skirt som jeg strikkede første gang helt tilbage i 2010. Jeg strikkede skørtet først og tog derefter masker op over hulrækken i taljen. Garnet blev købt hos Karen Noe på Saltum Uldfestival og har ligget og fristet i lang tid. Det er Linea i smuk cobolt :-) Jeg har strikket på meget store pinde (p 5) for at få luft i kjolen.


Jeg har et par lækre Cream kjoler i skabet og de inspirerede sådan set til resten - både overdelen, flæsen i halsen og ærmerne. Jeg har anvendt samme hulmønster og "ruffle" - på dansk flæse - på ærmer og i halsen som nederst på skørtet - jeg har bare forkortet rapporterne.

I skal også se den på - billederne er taget før vask og derfor er kjolen lidt bredere og knap så lang som ovenfor. Efter vask går den lige under knæet. Snoren i livet er bare en simpel hestetømme over 3 masker.


Det er en kjole jeg kommer til at bo i - det kan jeg allerede mærke og den vil også være perfekt i efteråret med et par leggings.


Som sædvanlig er der rigtigt meget på pindene her. Jeg er i gang med:
  1. Pretty as a Peacock - det store påfuglesjal som jeg strikkede første gang sommeren 2008. Det var også den sommer, jeg startede med at strikkeblogge. Tænk. at jeg har dokumenteret det meste af mit strik i 6 år. Når jeg skriver det, kan jeg jo selvfølgelig ikke lade være med at tænke på: Hvis jeg nu havde kunnet dokumentere siden jeg begyndte for over 40 år siden - tanken er da sjov ;-)
  2. Trøje med ostehuller i Knudegarn fra Lønstrup
  3. Karen Noes Yin og Yang top
  4. Bente Geils Skønhedspletter
  5. Charlotte Tønderings papirjakke med hulmønster
  6. Cardigan fra Islandsk strik
og meget mere :-) Jeg elsker det :-) Jeg faldt over dette fine hæfte med dukketøj fra Sandnes hos Bettekun og måtte selvfølgelig investere. 


Farmor er nødt til at sørge for, at Tulle (Lillefrøs nye dukke) har tøj på kroppen og jeg glæder mig til at sidde og pusle med det. Jeg købte også garn til en Mariustrøje til Lillefrø i de helt traditionelle farver: Blå, rød og hvid. Det bliver et af efterårets projekter.

Derudover skal jeg naturligvis i gang med nogle af Kim Hargreaves efterårsmodeller - jamen er det ikke herligt med alt det strik, der venter lige om hjørnet? :-)

Håber I har lige så meget gang i pindene, nu kommer jeg i hvert fald rundt og kikker :-)

Faktaboks:
Design: Mit eget på basis af Kat Coyles Indigo Ripples Skirt
Garn: Karen Noes Linea 3/4 hør, og 1/4 bomuld
Garn fra lager: Yep
Anvendt: 380 g
Farve: 13 Coboltblå
Købt hos: Købt hos Karen Noe på Saltum Uldfestival
Pinde: 5
Str. S
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger:  Jeg synes aflukningen på "flæserne" fortjener et par ord med på vejen. Den laves ved, at man ved hjælp af strikkeopslagning hele tiden slår en ny maske op og derefter lukker 2 masker af i stedet for 1 og det giver den flotteste flæsekant. Naturligvis kombineret med at man på en pind forinden har lavet omslag efter hveranden maske, så man har dobbelt så mange masker som før. Håber, det giver mening ;-)

34 kommentarer:

  1. Hei Lene
    Så flott kjole du har strikket ( igjen!) og i den fineste blå farge, som du kler så godt.
    Den var spessiell med flesekantene rundt, men så blir den ikke lik mange av de du har strikket tidligere. Vi har noen ganger en tendens til å lage like ting. Jeg har, iallefall.
    Du har da en del på gang på pinnene dine. Men sånn skal det være, så er man da igang med noe kreativt. All the time!
    Jeg blir ferdig med en jakke nr to, av fire, i kveld. Du husker SELMA-jakka? Ja, den er altså blitt en hit blandt ungdommen her, så ordrene strømmer inn!!! Jeg tar meg ikke betalt, så det er non profit, men den gleden man har med å strikke noe til andre, ja det er belønning nok!
    Men jeg undrer over når jeg igjen kan få laget noe til meg selv igjen, for det nermer seg jo jul også.
    Her er været igang med å skiftes, og mørke skyer lurer i horisonten, og jeg tror mitt tørketøy snart må inn.
    Ha en riktig fin helg. Klem

    SvarSlet
  2. Så fine ting du strikker. Dejligt at følge med på din blog.

    SvarSlet
  3. Dejligt, når det lykkes efter meget arbejde, og farven er perfekt til dig :) Hvis det kan friste med mere dukketøj, ligger der ganske gratis opskrifter på sandnesgarn.no under opskrifter-udgåede hæfter

    SvarSlet
  4. uuuhhhh, totalt lækker kjole! og nu gav du mig en idé til mit fine hör/silke blandingsgarn, en kjole på store pinde, naturligvis!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  5. Årh... du har da ikke tid til at arbejde....
    Men må indrømme at her er også flere ting i gang, trøjer, sjaler...
    Du er en rigtig kjolepige! Fin retro-romantisk sag. I blå!!!!

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare flot til dig.. Den ser ud til og være meget behagelig.. :)

    SvarSlet
  7. For en lekker kjole, og nok et flott stykke arbeid. Og du er til inspirasjon også.

    SvarSlet
  8. Den ser rigtig fin ud, flot farve!

    SvarSlet
  9. Sikken en fantastisk kjole, og du ser rigtig godt ud i den. Hvor dejligt med tøj til Lillefrøs lille veninde, og sikke nogle skønne projekter du har på pindene. Inspirerende som altid:-)

    SvarSlet
  10. Du er vildt god til de strikkjoler :0)

    SvarSlet
  11. Hvor er den fin!
    Både farve og facon klæder dig rigtig godt :-)

    SvarSlet
  12. Den er rigtig flot og klæder dig!
    Sikke en masse dejlige ting du er igang med, ja at tænke sig hvis der var blevet taget billeder af ALT der er kommet af strikkepindene!! Hold da op!

    SvarSlet
  13. En smuk kjole.Farven klæder dig rigtig godt. Skønt at have mange projekter i gang. Det er du vist ikke alene om.

    SvarSlet
  14. Gudeskøn !!!
    Og det gælder Jer begge, både dig og kjolen :-)
    I klæder hinanden rigtig godt.

    SvarSlet
  15. Smuk, smuk kjole.

    Det er hyggeligt at du skal til at nørkle med dukketøj. Man bliver grebet af det :)

    SvarSlet
  16. Wauw, siger jeg bare, hvor er den kjole smuk til dig
    Det er skønt at have mange projekter, og selvfølgelig skal Tulle da også have masser af lækkert strik

    SvarSlet
  17. Superflot kjole! Den blå farve er fantastisk fin. hvordan er linea på så store pinde efter brug?

    SvarSlet
  18. Hold da op hvor den klær dig!! Smuk kjole og flot i hørgarnet. Kan også godt li det får lov at få lidt luft og passer bare så godt til sådan en flæsekjole!!

    SvarSlet
  19. Den kjole er da superskøn - dejlig let i sit udtryk. jeg syens også det er en skøn liste af igang værende projekter - det skal nok blive godt - jeg synes man bliver inspireret af at have noget i gang.

    SvarSlet
  20. En rigtig Lene-farve:-)
    Godt, at farmor sørger for passende påklædning til dukken.

    SvarSlet
  21. Hvor er den bare flot ! Farven er perfekt til dig, og det ser ud til at være en rigtig lækker garn. Den er jeg spændt på at se nærmere på :o) - og sikke mange planer du har. Her er der en orange sommerbluse på pindene i cotton/wool. Men jeg skal nok også snart til at tænke i efterårsstrik.

    SvarSlet
  22. Ja er det noe du kan så er det å strikke de lekreste kjoler. Fargen synes jeg var veldig flott til deg , og kan godt forstå at du ofte har blått garn på pinnene . :)

    Mye annet spennende du har på pinnene og på planen.. Jeg klarer ikke ha så mange strikkeprosjekter på gang, men legger du sammen det jeg har på pinnene og ferdig klippet i syrommet så er vi nok ikke langt unna. :)

    Veien til balanse er som du sier ikke bare enkel. Det er mye jeg må gi slipp på som jeg synes er vanskelig å slippe tak i. Jeg begynner å innse det, men har nok en liten modningsprosess foran meg før jeg er i mål. Det gode er at avgjørelsen om et enklere liv med mer ro er noe hele familien ønsker seg. :-)

    SvarSlet
  23. WAUW! Den er bare flot! Den sidder som støbt på dig!

    SvarSlet
  24. Så flott kjole, den passet deg flott! Heldige jente som får en ny dukkegarderobe!

    SvarSlet
  25. Det er for galt! Du strikker hurtigere end jeg kan nå at kommentere. Jeg synes alle dine strik er perfekte. Lækre garner.

    SvarSlet
  26. Nok et lekkert strikkeprosjekt hos deg;) Jeg er bare imponert.
    Og du er så flott i kjolene dine;)
    Dukketøy er så gøy å strikke, og det er jo så flotte gaver;) Heldige lille frøkena.

    Fin uke til deg;)

    Klem fra Ann-Mari

    SvarSlet
  27. Super fin kjole til dig, og da vist lige din farve. 😊
    Sikke en masse dejligt strik på pinde du har. Glæder mig til at følge med når de bliver vist frem også.

    SvarSlet
  28. Den er bare flot til dig den kjole, og også senere som du skriver med leggings under, skøn med en model der går hele året.
    Og hold da op, bliver helt forpustet af alle de projekter du har gang i. Og det kunne være sjovt hvis vi havde kunne blogget lige fra vi startede med at strikke, bare for at se hvordan moden skiftede. Er bare ikke så god til at få blogget mere, men måske jeg skulle tage mig sammen og få besøgt en fotograf med alle de færdige ting.

    SvarSlet
  29. Rigtig flot kjole, den og farven klæder dig bare så godt.
    Sikke mange projekter du har gang i. Jeg nyder også at der igen er mere strikketid, men har besluttet strikke kurven skal tømmes før jeg kaster mig over nogle nye projekter :-)

    SvarSlet
  30. Meget smuk kjole. Den klæder dig og farven er perfekt. Du må igang med dukketøjet, sjovt at strikke, men det tager tid især monteringen:D

    SvarSlet
  31. Skøn, skøn sommerkjole.

    Jeg kan godt lide at du har strikket den på så store pinde, der gør at den er meget luftig.

    SvarSlet
  32. Nøj, hvor er den lækker! Skøn farve.

    SvarSlet
  33. Så smuk en kjole du har strikket. Farven er helt fantastisk t dig - og du ka jo bære de kjoler :-) og ja det er herligt m mange projekter på pindene. Jeg skal da lige ha tjekket dine projekter ud. Ser spændende ud. Og dukketøj må der naturligvis osse til. Glæder mig t at se mere

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.