27. juni 2008

Klar, parat, start: Ny strikkeblogger

Endelig min egen strikkeblog. Og ja. Det er jeres skyld. Alle I dygtige og kreative strikkebloggere. Jeg har følt mig inspireret og underholdt i timevis, glædet mig med jer, når I har kunnet fremvise et fantastisk produkt og følt med jer, når det er gået galt :-) Min kompliment: I kan f...... strikke og ikke mindst tage billeder!

At strikke er, for mig, meditation, terapi og ren uforfalsket glæde. Sådan har jeg det også med at skrive og begge dele kombineres i en strikkeblog. Genialt. Jeg er besat af garn, opskrifter og tilbehør og det er meget sjældent, at der går en dag, uden jeg har fat i pindene. Jeg er en absolut fearless knitter – livet er for kort til strikkeprøver. Jeg ville ønske jeg kunne sige, at jeg tager det med et smil, når det går galt, men det kan jeg ikke :-)

Mine fiber-kæledægger er uld og silke. Alligevel kommer jeg ofte til at brænde penge af på et godt tilbud i bomuld eller hør og fortryder det ofte. Jeg kan bedst lide at strikke på tynde pinde, gerne på en 2´er eller 2,5 og synes, der er alt for få opskrifter til tynd strik. Er der nogen derude, der kender til opskrifter på tynde pinde, ville jeg blive glad for at høre om det.

Jeg elsker at eksperimentere. Det er sjældent, jeg bare strikker igennem efter en opskrift. Jeg føler mig altid kaldet til liiiige at ændre en detalje eller to. Det går nogle gange grueligt galt! Det gør det også, når jeg føler mig kaldet til at lave mit eget design :-) Men, men. Heldigvis går det ofte godt og så er der ikke noget som følelsen af sejr og glæde over, at jeg har skabt noget, der er helt mit eget.

Hvorfor Strikkeheksen? Tjah alle de gode navne var taget :-) Nej for mig er en heks en positiv betegnelse. Heksen symboliserer den vaskeægte kvinde, den hele kvinde, der ikke bare er sød, rar, nuttet, tilbageholdende og smuk at se på, men også drilsk, fanden i voldsk, ved sine meningers mod og en ordentlig rappenskralde. Mon ikke kvinden er det mest rummelige væsen på kloden:-)Og når heksen svinger tryllestaven, kan der falde en smuk Hexia-de-trix robe af pindene eller en hæslig, klumpedumpet Madam Mim tingest som aldrig vil blive brugt.

Men nu ikke mere snak. Lad os få nogle projekter på banen. Jeg har tænkt længe over, hvor jeg skulle starte. Begyndte egentlig at tage billeder af alle de fantastiske ting, jeg har lavet det sidste år, men heldigvis kom jeg til fornuft. NEJ jeg må selvfølgelig starte med dét jeg har gang i nu og så tage det derfra ... Men lad mig lige allerførst præsentere Duchess. Hun følger alle mine projekter på nærmeste hold :-)




Hun giver altid gerne en pote med og selvom hun nu er fem år gammel, opfører hun sig fuldstændig som en killing hver gang hun ser et garnnøgle. Hun kan virkelig være "a pain in the a..", men evner som regel at charmere sig fra det




Jeg besøgte Uldfestivalen i Saltum i maj måned. Et rigtig fint arrangement, med mange flotte stande, hvor forskellige strikdesignere (bl.a.) præsenterede nogle af deres ting. På Lotte Kjærs stand købte jeg det lækreste mohairgarn og opskriften på det fineste lille sjal/tørklæde. Lotte Kjær kalder designet "Ente". Det er et enkelt og smukt mønster over fire pinde. Mere detaljerede fotos vil følge.





Hos Eventyrgarn.dk købte jeg Filati 35 forår 2008 og er gået i gang med ovenstående model. En lækker og enkel sag. Jeg er vild med taljerede og figurstrikkede designs. Desværre strikker jeg den ikke i det originale garn fra Lana Grossa, mit strikkebudget er grueligt overskredet denne måned, godt den snart er slut :-). I stedet strikker jeg i Turte som er noget temmelig tykt bomuld. Jeg strikker ikke ofte i bomuld og slet ikke i tyk bomuld, men...men... Garn.dk havde sådan et godt tilbud :-) Et kilo Turté for 139 kr. Det er en partivare, der kun føres så længe lager haves. Og hvem kan stå for det? Jeg kan ikke.



Desværre er der lidt for meget blitz på billedet, så farven gengives mere blå end den er i virkeligheden. Den er smukt lilla, mere detaljerede billeder af projektets fremgang vil følge.


Og nu, hvor vi er ved tilbuddene. Et 1/2 kg hør for 148 kr. Jeg er begyndt på en nederdel efter eget design. Aner endnu ikke, hvordan det spænder af.



Jeg forestiller mig at løbemasker kan være en dekorativ kant. Jeg fortsætter derefter i drejet ret og vrang. Havde lange overvejelser omkring at fortsætte i glat, det tror jeg også kunne blive rigtig godt. Men det må blive en anden gang. Mønsteret med løbemasker har jeg fra Filati 35 forår 2008, model nr. 4. Den trøje er et af mine ønskeprojekter, men så vil jeg altså gerne strikke den i Lana Grossa Garn. Alle modeller i pågældende hæfte kan ses
her. Italienere - hermed rettet til - tyskere (den ene kan vel være ligeså god som den anden, men laila har altså lige gjort mig klogere) kan altså noget med design som ingen andre kan :-)

Gad vide om nogen har holdt ud til slutningen af dette indlæg :-) Temmelig langt for et første indlæg måske, men der er flere projekter ..... Okay, jeg venter til en anden dag.

7 kommentarer:

  1. Hmmmm...er Lana Grossa ikke tysk? Eller er der noget som jeg har spist forkert? Det er muligt....

    Laila i Schweiz, som lige straks suser op og prøver at finde et hæfte frem...

    SvarSlet
  2. GISP. Jeg tror, du har ret. Bliver jeg virkelig nød til at rette til: De kan nu noget med design, de tyskere :-)
    Hmmm.

    Under alle omstændigheder: Dejligt at blive klogere :-)

    Tak for det, Laila

    SvarSlet
  3. Jeg holdt da ud til sidste linie :-)
    Anbefalet af Laila, måtte jeg lige læse din blog.
    Velkommen til - jeg er sikker på det bliver en succes, at følge med her hos dig.

    Ingen tvivl om, at endnu en ægte strikker er trådt ind i blog-verdenen :-)

    SvarSlet
  4. Tusind, tak for velkomsten,
    Githa. Det glæder mig, du holdt ud:-)

    Håber, at du kommer stærkt tilbage. Nu har jeg i hvert fald føjet dig til min liste :-)

    SvarSlet
  5. Ja - selv om jeg slet ikke kender hverken dig eller Laila endnu... så vil jeg følge jeres blogge... det oser jo af vild og ubehersket strikkeglæde, det her..

    SvarSlet
  6. Sikke en masse lækre strikkeprojekter du har gang i. Glæder mig til at følge med her på din blog. NB: Jeg kan ikke komme til at skrive navn og url så jeg har "logget ind" med min gamle google konto :-)

    http://www.kenja.dk/wordpress/

    SvarSlet
  7. Det er dog fantastisk som denne "strikkeverden" udvider sig dag for dag. Hele tiden nye spændende blogs at kikke på.

    Til dig Bente: Jeg har netop anmodet om medlemsskab af webstrik. Det skal blive spændende at høre noget derfra :-)

    Til dig Anette: Jeg har været inde og kikke og føjet dig til min liste :-) Sikken dejlig hund, du har :-)

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.