20. maj 2016

Sommerstrik

Noget af det aller skønneste at have på om sommeren er råsilke. Desværre er det ofte sådan lidt døde og kedelige farver, men det bliver opvejet af 2 blanke bomuldstråde i hver sin stærke farve blandet med en 2-trådet råsilke i Karen Noes Rustik - et af mine absolutte favorit sommergarner. Det er ikke det nemmeste at strikke i, der skal holdes øje med trådene, men kvaliteten i det færdige produkt er så lækker, at det bliver helt lige meget. Må jeg præsentere Prærie fra Kim Hargreaves nye Wilder. Kan du ane irritationen på fotografen gennem det lettere krampagtige smil? ;-) Jeg ønsker mig et nyt kamera, men jeg bruger alle pengene til garn ;-) Og det var kamera - ikke fotograf, he he


Laura Ingalls Wilders Det lille hus på prærien har været inspirationen til de smukke modeller i KH´s nye bog. Mere feminine bluser og cardigans skal man lede længe efter. Som sædvanlig er der også et par lækre huer, især en hæklet hue har fanget min interesse - måske én af mine svigerdøtre kunne tænke sig sådan en.


Der er knapper på ryggen og i siderne, jeg ville egentlig bruge perlemorsknapper, men havde ikke nok og så fandt jeg disse smukke knapper fra Birthe Sahl i knapkassen. Bemærk den smukke melering bomuldstrådene i klare farver giver det ellers matte garn - jeg er helt vild med det


Strikket op i Rustik bliver mønstrene knapt så skarp defineret som på originalen, det giver et mere afslappet look. Jeg er ret sikker på, at jeg kommer til at vende tilbage til modellen og strikke den i et mere fast bomuldsgarn, for begge udtryk er flotte. Jeg har fået et nyt yndlings bomuldsgarn, men det skal I nok komme til at høre om, når jeg er klar med månedens sjal :-) Med de smukke mønstre er Prarie også så sjov at strikke, at jeg ikke kunne slippe den. Der sker noget hele tiden.


Jeg er klar til at gå i gang med den næste model, der kun venter på grund af månedens sjal og sokker, der iøvrigt begge er usædvanligt spændende projekter.



Da jeg kom hjem fra Saltum Uldfestival lå der endelig en ønskeseddel fra min yngste svigerdatter og hun ønskede sig - ta da - et lammeskind! Så jeg tog turen tilbage om søndagen for at indfange et af de lækre øko-garvede skind fra Island og så fik jeg simpelthen en genial ide på vejen. Hvorfor ikke strikke alle årets julegaver i moskusuld? Jamen hvis det ikke er en såkaldt win-win, så ved jeg da ikke. Jeg får lov at strikke lidt mere i det lækre garn og alle omkring mig bliver simpelthen lykkelige ;-) Jeg måtte efterbestille den lækre petroleumsfarvede, der i dette øjeblik er på vej fra Grønland. Jeg har hermed fordelt min gunst og handlet på begge de grønlandske stande.


I morgen skal jeg strikke sammen med Mona og de andre i strikkegruppen - en dejlig måde at bruge lørdag eftermiddag på. Ha en dejlig weekend derude og fortvivl ikke - regn betyder strikkevejr :-)

Faktaboks
Design: Kim Hargreaves: Prairie fra bogen Wilder
Garn: Rustik 58% Bourettesilke, 42% merceriseret bomuld
Garn fra lager: Min mand!! kom og sagde: Jeg kommer forbi hende der Karen Noe på min tur i morgen, skal du ha noget med? Og ja, han havde noget, han skulle gøre godt igen ;-) Farven her var på tilbud til halv pris, så det var et rent kup.
Anvendt: 250 g
Farve: 09 - havblå
Købt hos: Karen Noe
Pinde: 3,5 og 4
Str. Small
Ny teknik: Nej. Men teknikken med at lave en kant ved skiftevis at strikke 3 m og lukke 3 m af = en smuk blondekant - er genial
Bemærkninger: En af de sjoveste trøjer længe - der sker noget hele tiden og samtidig er mønstrene ikke sværere end man kan følge lidt med i andre ting samtidig. Den bliver sommerens hit, det kan slet ikke være anderledes :-)

33 kommentarer:

  1. Uh hvor er den smuk. Jeg blev også straks helt forelsket, men har skrevet to af de andre modeller på ønskelisten.
    Selvfølgelig skal du da strikke årets julegaver i Moskusgarn..det er for lækkert. Jeg håber I får en skøn strikkedag og nyder den forestående weekend. Jeg glæder mig til at se månedens sjal og sokker:)

    SvarSlet
  2. Det er da nogle fornemme julegaver, du vil levere! Jeg har indtryk af, at der er pres på moskusuldleverancerne? Entrådet har vist været helt udsolgt? Ih, hvor jeg glæder mig til at se, hvad du vil strikke....
    Smuk sommerbluse. Dejlig spil i blå nuance med den garnkombination. Nu venter vi så på at sommeren vender tilbage.
    God lørdag i godt selskab til jer, strikkepiger.

    SvarSlet
  3. Den er rigtig flot og klæder dig {;o)
    Kan man komme med på din gaveliste? Det bliver nogle rigtige dejlige julegaver du giver iår {;o)

    SvarSlet
  4. Den er så smuk til dig. Rigtig fint arbejde. Jeg har strikket en model i ren rustik - og den vokser! Så jeg tror, det er en god idé at blande kvaliteten med noget andet.

    Wow -god idé med moskusgaver til jul.

    SvarSlet
  5. For en fin genser du har strikket :)

    Du stikker så mye fint!

    God helg til deg :)

    SvarSlet
  6. Jeg har kun et ord: simpelthen bedårende.

    SvarSlet
  7. Den er jo vanvittig flot - pift og farven er jeg helt vild med. Garnet har jeg også strikket en model af og skal også strikke mere i det garn.

    SvarSlet
  8. For en lækker sak ! Jeg tenkte også å strikke en cardigan fra KH ..har mange av hennes bøker.

    SvarSlet
  9. Din sommerbluse er da godt nok flot. Garnet kender jeg, har 3ngl i elfenben liggende. Startede et tørklæde for nogle år siden der blev trevlet op. Nu aner jeg ikke hvad jeg skal bruge det til?? Din ide med at strikke julegaver i moskusuld er da en superfed og halvdyr fornøjelse men hvis modtager udviser den begejstring du udviser ved at strikke i det så er det alle pengene værd. Glæder mig til at se hvad du finder på. God strikkehygge idag.

    SvarSlet
  10. Du har gjort det igen - strikket i smuk bluse i lækre farver - hvor er den altså skøn

    SvarSlet
  11. For en nydelig sommerbluse! Fargen, mønsteret, ja, alt. Å bli fotografert er ikke det morsomste, men du er jo heldig som har en fotograf. Jeg klipper elegant bort hodet på meg selv, for ja, det er vanskelig med et naturlig smil.

    SvarSlet
  12. nöj, nöj, hvor er den blevet lækker. det er jo en kombi der ikke kan gå galt; KH design, lækkert garn og din strikkekompetence. og det bliver da en flok dyre og fine julegaver, håber modtagerne sætter pris på.
    og så tænker jeg om der er foretaget nogen drastiske ændringer i dit liv? sidste år klagede du over at du havde travlt og ikke rigtig havde tid til at strikke. men nu, nu overgår du alt hvad jeg kender i produktivitet og kreativitet.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  13. Utrolig flot sommerbluse. Og garnerne passer perfekt sammen med knapperne. Og så flot strikket. Skal sige du er smart der allerede tænker julegaver og handling af garn til det. Skønt at få det på plads og få begyndt... Puh ja, at blive taget billede af er ikke særlig sjovt, men der er jo ikke noget som at se færdige strikketing på et rigtig menneske :-) Nyd weekenden - her plasker det også ned. Heldigvis for strikkepindene :-)

    SvarSlet
  14. Lammeskind fra Island.... Jeg lukker oejnene og kan bare maerke det i mine haender. Bloedere og laekrere findes simpelthen ikke. Det var dog en noget saa laekker gave. Hun bliver lykkelig.
    Julegaver i Moskusuld, nej nu bliver jeg nysgerrig. Det garn har jeg aldrig haft i fingrene, men det maa aarets Dk-hjemtur byde bod paa. Julegave-taenkning allerede nu??? Det maa kaldes at vaere tidligt ude. Kunne vaere jeg skulle proeve det et aar, mig som julen altid tager paa sengekanten. (Men som man siger; hvor der er liv, er der haab. (smil))
    Kim H er kommet med ny bog???? Den maa jeg kigge paa. Din farvesammensaetning er rigtig rigtig flot. Godt du ikke havde nok perlemorsknapper, for dem du satte i er perfekte og gengiver flot garnets farver.
    Tusinde tak for tipset med Munch. Hende havde jeg ikke taenkt paa hvad teknik angaar, men jeg er tit inde paa hendes side for at beundre hendes sjaler.
    Rigtig god week-end.
    Knus

    SvarSlet
  15. Den genseren ble virkelig flott! Høres ut som et garn som er deilig til sommerplagg :-)
    Vinn-vinn er bra :-)

    SvarSlet
  16. Hvor er det en smuk trøje. Knapperne passer perfekt i både form og farve. Du får virkelig strikke meget, jeg er ret imponeret over al det strik du laver :-)

    SvarSlet
  17. Sikke en lækker cardigan, jeg havde ellers tippet Rustik til at være for fjernt som garnalteenativt til netop den model, men det ser ud til at du har formået at få et flot slutprodukt ud af mønsteret fra Wilder. Fantastisk! Jeg må indrømme at jeg stadig hænger fast ved modellerne fra KH 's Echoes, og der er stort set ikke en model jeg har fået en bestilling ind på. He he men selv om jeg har mange sæt strikkepinde, som dig, har jeg kun to hænder.
    Det ser ud som om din tur til Saltum har været forrygende i år. Jeg er ked af at jeg aldrig kom afsted. Det ærgrer mig. Men næste år... Hav en god fornøjelse med at strikke de lækre meter af moskusulden op. Det er da virkelig tanken der tæller her.
    Hav en god weekend.

    SvarSlet
  18. Meget smuk strik :-)
    Flot farve og passer til dine sandaler :-)
    Rigtig god søndag herfra.

    SvarSlet
  19. Hej. Den er rigtig fin din nye bluse. Er helt vild med modellerne i bogen. Så dem på hendes engelske side. Ved du om man kan købe bogen på dansk? Hvor har du købt den?

    SvarSlet
  20. Hej Jette - mig bekendt oversættes bøgerne ikke til andre sprog. Hvis du har svært ved at strikke efter en engelsk opskrift, er der lavet en fantastisk ordbog her http://www.paapinden.dk/strikkeordbog
    Jeg har købt min bog direkte fra Kim Hargreaves hjemmeside. Kh Lene

    SvarSlet
  21. Nøj Lene, hvor er den helt fantastisk smuk! Håber, at I hyggede i går :-)

    SvarSlet
  22. Hvoer er det dog en smuk og feminin bluse. Med matchende sandaler of blomsterbed ;-)
    Den bog Wilder, skal jeg da vist lige ha' kigget lidt nærmere på :-)

    SvarSlet
  23. Tak. Det lå jeg kigge nærmere på😊😊

    SvarSlet
  24. Den er bare så skøn - og det blev da ikke mindre af at se den på i lørdags...Garnet er så fint med farvenuancerne i de forskellige garnkvaliteter. Og noget af et luksusindkøb du gjorde i Saltum;-)

    SvarSlet
  25. Bravo 💙hvor er den smuk din ny blå Prarie. Meget meget lækkert ser det ud og garanteret skønt at ha på kroppen. Lige perfekt til den dejlige sommer som kommer ☀️den klær dig !

    SvarSlet
  26. Hvor er den pæn! Så fine detaljer og skøn farve!

    SvarSlet
  27. Den bluse er bar så lækker - og den klædte dig forrygende. Nu fik jeg jo fornøjelsen at se den 'live' i lørdags - og det er en helt fantastisk model. Bogen, den er taget fra, frister også i den grad. Som altid er Kim Hargreaves et sikkert hit. Rigtig fin. Det moskusgarn hitter også - jeg kan godt forstå du faldt for det. Havde jeg taget til Saltum en ekstra gang, ville det nok også være gået galt for mig ;o) Men nu glæder jeg mig til at strikke en hue til vinter.

    SvarSlet
  28. Hvor er den bare vildt smuk og sommerlig (og modellen indeni gør jo det meste for smukheden) :)

    God ide med moskusgarnet - det bliver da en behagelig strikkejul for alle involverede ;)

    SvarSlet
  29. Super flot trøje til dig, du er bare god de de der blå farver

    SvarSlet
  30. Hvor er det en flot trøje, den er som skabt til dig. Den der sommerlige lethed og farven, der nærmest dufter af klitter og hav. Det er så fantastisk med din blog, du falder for noget andet end jeg gør i første omgang - det sætter mine tanker i gang :-)

    SvarSlet
  31. Det er bare en superflot trøje og i det garn er den jo perfekt til den danske sommer, skøn farve og knapperne er bare lige i skabet til den.

    SvarSlet
  32. Smuk, smuk, smuk trøje. Og genialt med Karen noes garn.
    Endelig er bogen landet i min postkasse. Det var ikke posten, der var langsom, men mig der bare ikke kunne tage mig sammen til at bestille....
    Jeg har 4 nøgler råhvid rustik liggende, tror sørme jeg bestiller et nøgle mere eller 2 så jeg har til blusen. Jeg tror den er rigtig anvendelig i bomuld.
    Jeg er også faldet for "Vale" - næsten den samme som prairie bare som cardigan. Og den har jeg sort bomuld til, hvis jeg da ikke bruger det til Kitt, som jeg også er helt vild med.

    SvarSlet
  33. Det er så flot, alt hvad du strikker. Lidt misundelig er jeg jo.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.