30. august 2015

Min lille, store pige

Alle har været til Strik i Todbjerg med undtagelse af mig og jeg har ondt af mig selv. Men august har i den grad været arbejdsramt på en måde som jeg slet ikke kunne forudse - jeg har arbejdet så meget, at der har været mange, mange dage uden strik og det har jeg nu lovet mig selv, at sådan skal mit liv ikke være - lad dette være en undtagelse! Jeg er klar, hvis Annette Danielsen gentager til næste år :-)

Nu varer det ikke længe, før Lillefrø bliver storesøster :-) Hun er blevet børnehavebarn med alt, hvad det indebærer af følelsesmæssige udsving fra total udmattelse til ren lykke og hun bruger alle sine kræfter på at samarbejde dagen lang - med nye voksne, nye børn, husker hidtil ukendte regler og imødekommer forventninger om selvstændighed - klarer det så godt, så godt - men kan til gengæld blive en meget stor udfordring om eftermiddagen, når hun skal hjem til far og mor, for så er der ganske enkelt ikke flere kræfter tilbage - slet ikke til at samarbejde ;-) Så min søn og svigerdatter har en noget udfordrende periode med en datter, der jævnligt ytrer ønske om, at få nogle andre forældre ;-) Godt man bare er farmor :-)

Jeg er færdig med storesøsterpakken :-)


Ved første blik ser den måske en anelse kedelig ud, men jeg har tænkt meget over, hvad jeg skulle give min lille øjesten - hvad ville hun blive rigtig glad for? Da hun elsker rollelege og sin dukke Tulle som jeg gav hende til hendes 2-årsdag, var det nærliggende at lave en pusletaske med indhold, så hun kan få udlevet nogle af de frustrationer, der kan opstå, når ens mor enten mader eller pusler babyen ;-) Dukken, der her er model er Lillebror - det er altså IKKE tulle, men den dukke, der bor fast hos farmor. Tulle er lidt større og har knapt så brede tæer ;-) Lillebror kunne næsten ikke få de skoene på!


Tasken er selvfølgelig fyldt med alt det, som mor også har i pusletasken til Lillesøster - pusleunderlag, bleer, klude, suttekæde, rent tøj (kjole og sko) og så har farmor også tænkt sig at komme lidt proviant til turen deri - lidt rosinpakker og andre gode ting. Tulledukken har også fået en legekanin - det er den hvide og meget betuttede Emma ;-)


Ikke farmors yndlingsbeskæftigelse, men jeg har knoklet hende færdig! Jeg ville gerne have puttet mange flere ting i, f.eks. lidt mere ekstra tøj til Tulle og et barnevognstæppe til den nye dukkevogn som jeg ved Lillefrø snart får af far og mor, men jeg er stadig ikke helt færdig med projekterne til Lillesøster og der har ikke været tid.

Barselsgaven til min svigerdatter er heldigvis færdig, men kan ikke postes før fødslen, da hun smugkigger her :-) I dag tager jeg mig strikketid og så må vi se om Lillesøsters cardigan kan blive færdig.

Faktaboks:
Design: Mit eget - Grundformen til Emma er naturligvis taget fra bogen Edwards Menageri.
Garn: Jeg har bestræbt mig på at bruge rester og selve pusletasken, der er hæklet i dobbelt tyk bomuldsgarn har sneget sig op på 600 g!! Ellers rester i tynd uld samt den hvide Bambus/Viscose jeg tidligere har brugt til sommertrøjer. Tulles gule kjole er strikket i resterne fra Louises Blomstertunika og en rest strømpegarn - brugt til sidste stump!
Garn fra lager: Uden undtagelse - bemærk glorien ;-)
Anvendt: Det har jeg slet ikke styr på, men som nævnt har jeg vejet pusletasken.
Farve: Diverse
Købt hos: Tykt bomuldsgarn BC Garn, tynd bomuld - Havblik fra Tante Grøn, rester af Rasmillas Yndlingsgarn og Bambus/viscose fra Garnudsalg.
Pinde: Hæklet og strikket på pind 3 og nål 3,5
Str. -
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger: Det er på mange måder en hyggelig opgave at sidde med, fordi jeg ved, hvor meget leg, der vil blive i det for Lillefrø. "Problemet" er, at man altid liiiige kan lave lidt mere og på den måde aldrig føler, at man bliver færdig. Nu er det FÆRDIGT og jeg kan senere supplere med det ene og det andet. Jeg tænker, det er et ongoing projekt til Lillefrø nærmer sig skolealderen - så har jeg jo heller ikke travlt :-)

34 kommentarer:

  1. Hvor er det dog en fantastisk gave du har lavet til lillepigen. Sikker på hun kommer til at nyde mange timers rolleleg og puslerier hermed. Pyh det har da også været et kæmpearbejde!!! Ja det kan være en hård tid med positive krav og forventninger i børnehavealderen - hvor man skal være stor og selvstændig og klare livet ude i virkeligheden, men hvor man også bare er lille og alting vælter ved den mindste lille ting..så er det godt man kan nyde farmortilværelsen ;-) ja ALLE har været i Todbjerg undtagen dig og mig, snøft...håber det gentages så vi kan komme med :-)

    SvarSlet
  2. Hvor er det en genial idé! Hvor er du en sød farmor!

    SvarSlet
  3. - og heller ikke mig, men jeg trøsteshoppede jo...
    Det er da en genial gave til en kommende storesøster, godt tænkt, Lene!

    SvarSlet
  4. Ikke lett å være liten bestandig heller..

    SvarSlet
  5. ej, sikke en dejlig gave at få fra sin kære farmor! den får I begge to meget glæde ud af de næste nogle år, det er jeg sikker på. og ja, som bedstemor kan man nogen gange föle at livet bliver gjort svært for de lille mennesker, men så må man da pröve at hjælpe og aflaste der hvor man kan, og det gör du jo så godt.
    kh.fra Island
    Frida
    ps. ingenting færdigt hos mig den næste tid, har flere ting i gang, men alle er store projekter der tager tid.

    SvarSlet
  6. Jeg var heller ikke i Todbjerg. Til gengæld var jeg til super hyggeligt blogtræf hos Lykke. Så fine ting du har lavet til Lillefrø.

    SvarSlet
  7. Jeg har heller ikke været i Todbjerg, ville ellers supergerne - men Tønder (sammen med den skønne) trak for meget, selv om vi er for nærige til at betale festivalbillet.
    Hele byen er stadig fyldt med musik, og vi har råhygget!!!

    SvarSlet
  8. Jeg har heller ikke været i Todbjerg - og jeg aner heller ikke, hvor det er henne :-)
    Hvor er det dejlige storesøster-gaver. Der er masser af leg :-)
    Og vores søde børnebørn går forskellige faser igennem, som er dejlige at følge, med de "humørsvingninger" de nu kan bringe. Den yngste af mine børnebørn er lige kommet i skole, og er lige pludselig blevet ½ meter mere stor.

    SvarSlet
  9. En rigtig god ide, som nok skal falde i god jord.

    SvarSlet
  10. Kære Lene.
    Sikken en fantastisk gave:-)
    Du er ikke alene om ikke at være til strikkedag i Todbjerg, men jeg er også klar til næste år.
    Håber du får lavet tid til strik i den kommende tid:-)

    SvarSlet
  11. Og jeg som trodde at nettop DU var i Todbjerg, sammen med Gitte og de andre Strikkesøstre. Men, så har du jo noe til gode.
    Så genialt å lage en slik pakke til den kommende Storesøster. Og når hun får en vogn til dukken, så blir det nok komplett lykke.
    Jeg har også laget kosedyr til ungene mine en gang. En hårete edderkopp som jeg heklet, og en myk kanin, som jeg aldri orket å strikke tøy til. Det ble rett og slett for kjedelig og knotete.
    Så håper jeg du får noen timer ekstra hver dag, til å strikke. Det er heller ikke hver dag jeg får strikket så mye som jeg ønsker.
    Så vil det nok bli en god ny uke.
    Klem

    SvarSlet
  12. Hav du bare ondt af dig selv. Det var et super godt arrangement Annette havde stablet på benene.

    Altså Lene. Du må kandidere til titlen som"verdens bedste farmor". Det er så fint, det du har fået lavet til Lillefrø. Og kaninen. Jamen, den er da bare ikke til at stå for!

    Tid er en mangelvare. Bare vent til du får hænderne i Annettes nye bøger, så går det helt galt!!!!!!!

    Ses snart 😀

    SvarSlet
  13. Lillefrø har verdens bedste farmor! Hvor har du lagt mange tanker i din barselsgave til hende. Og det gør jo ikke noget at der er plads til dåbspakker og hvad der ellers måtte komme af anledninger...
    Håber du får mere luft i dagligdagen fremover... så der er plads til strik og slap af.
    Det får du brug for md alle de dejlige strikkefristelser, der udkommer....
    Jeg tror, mange håber på gensyn med Todbjerg, for det var virkelig en god dag.

    SvarSlet
  14. Sikke dog en fantastisk gave til Lillefrø.
    Hun bliver da ellevild.
    Glæder mig til at se hvad du har fundet på til lillesøster :-)

    SvarSlet
  15. Det er hele TRE heldige piger, der skal have gaver. Og en heldig farmor, der får lov, - selvom der er for lidt tid.

    SvarSlet
  16. Sådan en farmor kunne jeg godt unde alle børn (og børnenes forældre).
    Rigtig god ide.
    Hilsen Birgitte

    SvarSlet
  17. Sikke en dejlig farmor hun har. Det må være den perfekte gave til en storesøster. Så kan hun og mor gære alt synkront. 😉

    SvarSlet
  18. Hvor er det en fin gave. En fantastisk god ide :-)

    SvarSlet
  19. Bare rolig, du er IKKE helt alene, jeg gik også glip af Strik i Todbjerg ;-)
    Hvor er det en skøn gave, du har lavet til Lillefrø, den kan hun få rigtig mange timer til at gå med.
    Og hvor er hun dygtig, det må være en kæmpe opgave sådan at starte i børnehave

    SvarSlet
  20. For en fin gave du har laget :)
    God mandag til deg!

    SvarSlet
  21. Jeg havde også ondt af mig selv i lørdags, da jeg ikke kom afsted til Todbjerg, jeg kan se at det har været en god oplevelse, men jeg havde nu bare lidt ondt, for jeg gik og samlede møbler, ordnede, gjorde rent, pudsede vinduer i mit nye værksted, og det er en sand nydelse at opholde sig i det lokale. Men næste år er jeg også klar til Todbjerg, og jeg har ovenikøbet boet i kollektiv i byen for mange, mange år siden.
    Det er en flot gave til storesøster og den vil helt sikkert komme i brug. Jeg kender din beskrivelse af at være ny i børnehaven og Iris er ovenikøbet også blevet storesøster, mange nye roller at leve sig ind i, og det går ikke altid lige stille for sig.

    SvarSlet
  22. En flott og klok gave til den kommende storesøster!
    Klart det er en overgang til barnehage, og samtidig er vel alderen kommet for å prøve ut noen egne meninger:))
    Nyt start av september!

    SvarSlet
  23. Ej, altså hvor får du det fra, det er da simpelthen alletiders ide, og win win, du får brugt ud af rester, det er bare så genialt udtænkt, det kan hun ikke andet end at blive glad for. Glæder mig til at se hvad du har på pindene, når tiden er til at det bliver afsløret.

    SvarSlet
  24. Kjenner igjen det med barnehage.....
    For en flott ide å lage stelleveske til dukken :-)

    SvarSlet
  25. Jeg var heller ikke i Todbjerg ;o) men vil gerne næste år - hvor jeg håber der bliver mere ro på alle fronterne.
    Hvor er den storesøster-taske bare blevet fin. Jeg er da helt vild med den lille kanin - den er bare nuttet.
    Jeg er sikker på, at det bliver en meget stolt storesøster, og at dukke Tulle kommer til at stå sin prøve ;o)
    Det er bare en supergod idé også at tænke på storesøsteren, som også får en rolle, når bebsen kommer.
    Allerede børnehave ? som tiden dog går.
    Vi ses snart. Jeg har været lidt ved siden af mig selv igen-igen. men nu skal vi snart til Fanø. Det bliver godt.

    SvarSlet
  26. Hvor er det altså bare fine sager Lene. Det skal nok blive brugt flittigt. Åh ja kan godt huske børnehavestart - hvor er der meget sådan et lille menneske skal rumme.

    Okay, jeg bryder sammen og indrømmer, at jeg var i Todbjerg :-)

    SvarSlet
  27. Hvor er det en fin storesøsterpakke du har lavet, den skal nok blive godt modtaget. De små skal klare så meget og det er rigtigt de samarbejder og samarbejder, så man må være tålmodig med dem. Vi må håbe der kommer strik i Todbjerg igen, så vi kan ses der, for det var da så hyggeligt!

    SvarSlet
  28. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  29. Det er en fin ide du fik og udførte. Den skal nok blive slidt op. Snart kan hun selv være med til at finde på nyt, Tag flis eller filt, det kan man klippe i og forme alt muligt i. Brug hulmaskinen og lim til at pynte med. Hun er snart så stor at hun kan deltage.

    SvarSlet
  30. Å balansere jobb og fritid kan være krevende. På en side er det et godt tegn at du har mye å gjøre, for det betyr at din virksomhet går godt. På den annen side så må det være en balanse, selv om det man holder på med er interessant, for å ikke gå helt tom. Nå har jeg inntrykk av at du selv vet hva som må til.

    Farmors storesøsterpakke oste av både kjærlighet og omtanke. For en heldig liten pike. Ja det er ikke lite disse små skal klare. Jeg tenker at vi som vokste opp på 70-tallet, og gjerne 80-tallet hadde en frihet som barn i dag bare kan drømme om. Din lille pike er heldig som også har en farmor som ser henne.

    SvarSlet
  31. En supergod idé, så hun kan pusle sin dukke og lege mor. Det er jeg sikker på, at hun bliver glad for. Du er god til at finde på! Og smart, at der kan suppleres efter behov.

    SvarSlet
  32. For en fantastisk ide - den beste gave som kan gjøre deg.
    Ja, rollespill er så vakker, en ekte skatt du har jobbet :-)))
    Hjertelig hilsen sender deg Viola. Ha en riktig god søndag.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.