21. december 2014

Glædelig jul

Jeg har næsten ferie, men ikke helt. Men fornemmelsen af ferie - den er her og det må så være godt nok :-)

Jeg pusler lidt med de sidste julegaver og da jeg har forbudt mine nærmeste at læse med her på bloggen i december, så kan jeg roligt vise frem ;-) Jeg nåede lige at lave et par gavesække mere - Mona skulle selvfølgelig have én og Lillefrøs gaver skal også i en sæk, så indtil videre endte det på 8 stk :-) For sjov skyld, har jeg samlet dem her:


Monas og Lillefrøs nederst :-) Tulle - Lillefrøs dukke skal naturligvis også have en sæk - det bliver i samme farver som Lillefrøs egen og så slutter produktionen vist også for nu ;-) Nogle har spurgt til den flerfarvede kant i bunden af sækken. Den hækles som følger: Stik nålen ned i bagerste lænke på fm og slå om garnet på 1. farve, træk igennem m. Stik nålen ned i næste m og slå om garnet på farve 2 og træk helt igennem lænken på farve 1. Du laver altså en række af km, hvor du hele tiden husker at skifte farve og trække helt igennem. Simpelt og effektfuldt. På næste række er det vigtigt at hækle fm i lænkerne bag kædekanten, så denne kommer til at ligge forrest.

En del af Lillefrøs julegave er nyt tøj til Tulle. Jeg har strikket et lille sæt, så Tulle kan komme med ud på tur. I skal huske på, at Tulle stadig går rundt uden bukser, så det er da på høje tid, at farmor er kommet i gang med produktion af  dukketøjet.


Det er hyggeligt at sidde med, men enormt arbejdskrævende i forhold til størrelsen. Monteringsarbejdet på trøjen vil jeg slet ikke tale om - det føltes stort, selvom jeg strikkehæftede alle ender. Alene det at sy 5 knapper i sådan en lille trøje!!!! Knapperne er fine "elefanter med unge" fra Irenes knapkasse. Givetvis ikke de mest pædagogiske i forhold til Lillefrøs "2år&5mdrs" motorik, men jeg ved, at hun vil elske dem.


Lige nu mangler jeg en bæresele som jeg er ved at hækle til Tulle og resten af Snedronningen, så er de strikkede julegaver for i år på plads. Juleferien skal bruges til at starte på lige hvad der er lyst til, medens januar og februar er dedikeret til at færdiggøre alle igangværende projekter ;-) Måske bliver der brug for at tilkalde frk. Selvdisciplin, men jeg føler mig meget motiveret og tror ikke, det bliver problematisk :-)

Med dette indlæg, vil jeg ønske jer alle en rigtig glædelig jul. Tusind tak for alle jeres søde kommentarer i årets løb - de er skattet hver eneste én. Velkommen til nye læsere, hvor er det dejligt at I vil læse med :-)

Faktaboks:
Design: Fakta for gavesækkene - se tidligere indlæg. Dukketøj fra Sandneshæftet: Dukke
Garn: Rester af Cascade 220
Fra lager: Yep :-)
Anvendt: Knap 100 g bundfarve, Diverse rester i 3 farver.
Farve: Blandede
Købt hos: By Slavi - sandneshæftet hos Bettekun
Pinde: 3,5
Str: Tulle - Babyborn
Ny teknik: Ingen
Bemærkninger: Noget værre pillearbejde, men sjovt :-)

22 kommentarer:

  1. Ser hyggeligt ud med alle de poser. God jul og masser af gaver.

    SvarSlet
  2. Ååååå....så mange fine sekker du har heklet.
    Den første til venstre, ble den jeg fallt mest for. Jeg elsker den gule farge.
    Og kanten rundt nederst som du beskriver er PJONING. Det hekles kun med Kjedemasker , enten i forreste eller bakerste ledd. Jeg lager tette, men deilige votter på den måten. De er veldig populære, og Sophia har flere, noen også med mønster, slik du beskriver. Så nå kan du PJONE Lene. :)
    Ang lyslenken hos meg. Den er så populær at Sophia vil ha den med seg til Internatet hun bor på skolen, for å skape litt hygge på rommet sitt. Slike rom er ikke av de mest lekre.
    Jeg har to lange dager igjen på jobb, men så har jeg tatt meg fri helt til 5 januar. Jeg synes jeg fortjener det nå, etter å ha stått på siden september, da vi åpnet den nye butikken, som har vært en succsess. Du må gjerne bli følger av butikken på FB. ( Husfliden Porsgrunn )
    Så skjønn dukkesettet du har strikket ble. Jeg tenker nok snuppa blir glad for det. Flotte farger og fine knapper.
    Så må du ha en riktig God Jul, Lene.
    Klem

    SvarSlet
  3. Sikke fine julegaver, du har lavet. Jeg er lige blevet færdig med alle projekter, det er nu en underlig fornemmelse, men mon ikke der kommer nyt på pindene her i ferien. God jul til dig og dine :-)

    SvarSlet
  4. Rigtig glædelig jul til dig og familien.
    Jeg har nydt at følge din blog.
    Julegaveposekataloget er så flot... Det er da godt, du har fundet ud af at forsyne Tulle med noget beklædning... Lillefrø sætter helt sikkert pris på det!

    SvarSlet
  5. Glædelig jul og godt nytår :-)
    Dine fine poser vil vække glæde hos modtagerne. Og det flotte dukketøj til Tulle :-)

    SvarSlet
  6. Også en rigtig glædelig jul til dig. Og dine sække er så flotte.

    SvarSlet
  7. Hvor er de flotte, og saa meget mere personlige end gavepapir. Et sikkert hit.
    Haha, at Tulle endelig skal faa bukser paa hihi, saa gaar der et splitsekund og saa faar du bemaerkningen " farmor, Tulle er en pige, skal hun ikke ogsaa have en kjole?" Jeg venter spaendt hihi.
    En rigtig fantastisk jul til dig og dine Lene og tusinde tak for en masse inspirerende indlaeg som hver gang goer mig stum af beundring og ogsaa tusinde tak for alle dine soede kommentarer. Vi "ses" til naeste aar. Stort knus herfra.

    SvarSlet
  8. Du og din familie ønskes også en rigtig glædelig jul. Jeg synes det er fantastisk at læse din blog, du laver mange rigtig fine ting og samtidig kan man se din personlighed i dem, der er en god sammenhæng. Også tak for dine altid positive kommentarer, de bringer glæde!

    SvarSlet
  9. Super fine sække, - sjovt at se dem samlet. Og sikke noget skønt dukketøj. Du har ret i, at det er et værre pillearbejde, - men hvad gør man ikke for de søde små?

    Glædelig jul til dig.

    SvarSlet
  10. Hvor har du også bare været produktiv. Det er virkelig nogle smukke poser du har lavet og så forskellige. Jeg har også lavet meget dukketøj - det er et stort arbejde....:-) men hvor er det søde ting du har lavet. Sikker på den lille prinsesse bliver glad.
    Også en glædelig jul og et godt nytår til dig, Lene. Jeg nyder at følge din blog og takker for dine søde kommentarer.
    På gensyn i det nye år :-)

    SvarSlet
  11. Dine sække er virkeligt flotte og meget forskellige - smart idé med at forbyde familien at kigge med :-) Glædelig jul til dig også.

    SvarSlet
  12. Flotte sekker, og nydelig jakke og genser. De knappene var jo så søte også. Gledelig jul!

    SvarSlet
  13. Også glædelig jul til dig. Det er nogle fine poser - og jeg er bare superglad for min. Den bliver rigtig beundret. Vedr. tøjet til dukke Tulle, så må jeg huske at vise dig bogen 'tøj til Dukke Dorthe' som jeg fandt i min mors gemmer. Den må være fra slutningen af 50'erne - og for mig et klenodie. Der er blevet strikket dukketøj til mine dukker efter den bog :o) Jeg er meget spændt på at se kjolen til Lillefrø - den er bare så smuk ! - og jeg er sikker på hun bliver rigtig glad for den. Det er en rigtig prinsessekjole.

    SvarSlet
  14. Hvor fint at Tulle endelig kan gå model i det fine tøj. Lillefrø skal nok blive begejstret. Dine sække er så flotte.. Rigtig glædrlig jul til dig også.

    SvarSlet
  15. Glædelig jul og godt strikke - og hæklenytår til dig. Hvor er det nogle flotte gaver:-) som altid.

    SvarSlet
  16. Kjære Lene, gledelige hilsen til deg til Denmark. Fantastisk dine herlige poser... med så hyggelig mønster.
    Og jul er dukkerklær mitten i blinken.
    Gaver ferdig og strikkepinner legge fort... lage mat ferdig... og nå jeg mener jeg strikker litt igjen :-)))
    En riktig fint rød mohairsjal for småpike :-))) I morgen vi pynter juletre og jeg henter gås fra bondegård. Juleaften vi spiser potetersalat med pølser og ettermiddagen "Dresdner Stollen" - julekake :-))) mhhh. Hele familien kommer sammen. Jeg gleder meg veldig.
    Ha herlige ferie og ha en riktig
    god jul. Stor klem fra Viola

    SvarSlet
  17. Det er godt nok mange flotte poser, du har fået hæklet - og så tager jeg altså hatten af for det fine dukketøj, jeg ville ønske jeg orkede det store monteringsarbejde

    SvarSlet
  18. jamen hvor er de flotte, virkelig flotte. Du skriver som om det ingen tid tager at hækle tofarvet, jeg synes nu det er lidt langsommeligt.
    Jeg får helt dårlig samvittighed, når jeg ser dine hjemmelavede ting, jeg har intet fået lavet. Jo Iris får to trøjer, men de har været færdige et stykke tid og moderen har set dem, så det er ikke den store overraskelse.
    Men næste år skal der laves om på det!

    SvarSlet
  19. Så flotte sekker du har laget, flotte gaver! Ha en riktig God Jul!

    SvarSlet
  20. Hvor er de smukke dine poser, virkelig fine og dukketøjet er yndigt, men det er virkelig tidskrævende at montere sådan noget småtteri.
    Rigtig glædelig jul til dig og dine.

    SvarSlet
  21. Kære Lene, rigtig glædelig jul til dig og din familie.

    Det er en fantastisk tasken reduktion du har haft gang i. Imponerende at se dem samlede. Så fint til Lillefrøs dukke.

    Til info kan jeg oplyse at den flotte buket roser som jeg fik i fødselsdags gave af dig stod i næsten 14 dage. Om det skyldes at de blev "bragt til huse" i en af dine tasker - det vides ikke med sikkerhed 😀

    Jeg glæder mig allerede nu til vores aftale i maj måned og ser frem til dit dejlige selskab.

    Lise fik smittet mig med maveinfluenza, så det blev en lidt alternativ jul, men nu har jeg det bedre, og har fundet strikkepindene frem igen.

    Fortsat god juleferie.

    Knus

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.