12. april 2014

Den første sommerkjole

Igen er jeg vendt tilbage til en model, jeg har lavet før. Karen Noes Lady Love. En kjole, der er sjov at strikke og så er den fuldstændig vidunderlig at have på, når man strikker den i originalgarnet. Den første gik til min svigerdatter, men denne er til mig selv :-) Den første blev indkøbt på den Fanøfestival, hvor Irene havde inviteret i sommerhus og modellen vækker derfor helt særlige minder.


Jeg har sagt det før og jeg siger det gerne igen: Jeg er fuldstændig vild med Karen Noes garner. Denne er ligesom sidst strikket i Rustik - en blanding af bomuld og silke, der fåes i de mest fantastiske farver. Ho-strik har ofte suverænt gode tilbud (her taler vi ofte 20-25%) på mange af de rigtigt gode garner (også Isager o.a.) og så er det med at slå til - så jeg købte resten af den lyse blå, da jeg havde chancen. En af sommerens ture skal helt sikkert gå til de kanter, så jeg kan besøge butikken.


Rustik kan dog være lidt irriterende, fordi trådene splitter, men det opvejes 100% af det lækre, færdige strik. Her, hvor det er strikket på en lidt stor pind og bliver løst og luftigt, findes der ikke bedre at have på om sommeren. Se min Juliekjole for et eksempel på en model strikket mere fast med Rustik -
Den turkis(grønne) jeg bruger til striber og bobler er dog ikke rustik, men en rest af bomuld/hør blandingen Allino fra BC Garn.


Jeg har stadig rester fra min svigerdatters Lady Love, så hvad er mere nærliggende end at kaste sig over en lille tumlinge-model til Lillefrø? Den er allerede godt på vej og jeg tror den bliver aldeles bedårende :-)

Den stribede alpacasweater er pausestrik og bevæger sig stille og roligt fremad - den var bl.a. med i forårets sidste strikkecafe i Hønsestrik i Aalborg. Der blev kræset for os den sidste gang med kage (som jeg kun spiste 3 stykker af, for jeg får jo ellers aldrig kage og der var 3 forskellige slags! og jeg løber jo mange km hver uge ;-)). Jeg synes nu sagtens vi kunne være fortsat med en enkelt strikkecafe mere i maj måned også, for det har været rigtig hyggeligt.

Jeg har ikke påskeferie endnu, men jeg glæder mig til en stille og rolig weekend i haven og naturligvis et par pinde i pauserne.

Ha en rigtig dejlig weekend derude :-)

Faktaboks:
Design: Karen Noe: Lady Love
Garn: Rustik naturgarn, 58% Bourettesilke og 42% merceriseret bomuld fra Karen Noe og 1 enkelt nøgle Allino 50% hør, 50% bomuld fra BC Garn
Garn fra lager: Joh, det har da ligget der i nogle måneder
Anvendt: ca. 312 g ;-) og 50 g Allino - det er aldrig lykkedes mig at bruge lige så meget garn som Karen Noe foreslår i opskriften.
Farve: Ensian nr. 08 og fv 34 (Allino)
Købt hos: Hostrik og Bettekun
Pinde: 3,5
Str.Small
Ny teknik: Nej.
Bemærkninger:  Ligesom på den første har jeg lavet smallere kuppel på ærmerne, så jeg er sikker på, at de ikke bliver "puffede".
Den er ikke for begyndere - selvom det er en velskrevet opskrift, er der et par steder, hvor det kræver erfaring at vide, hvordan man kommer videre.Den er strikket på langs fra side til side, man begynder under det ene ærme. Vendestrikpinde i nederdelen giver den lidt ballonagtige facon.


31 kommentarer:

  1. Så fin den var. Det er smart å strikke igjen noe man er fornøyd med for da blir det en vinner. Jeg har strikk på pinnene nå, men det er under tvil. Jaja, tar ofte noen sjanser. Kos deg i hagen , her er ruskevær som passer til innesysler med fyr i ovnen. Klem ,-)

    SvarSlet
  2. Hvor er den fin, Lene - og smukke smukke farver!
    Mon ikke Karen Noe kommer til Uldfestival igen i år, så skal jeg da vist lige kigge på det garn.

    SvarSlet
  3. Den er da helt vildt smuk ! farverne klæder modellen godt - jeg er spændt på at se den live, for lige at få et indtryk af garnkvaliteten.
    Ja det har været hyggeligt med strikkecafeen - tiden er bare gået så hurtigt. Men vi kan vende frygteligt tilbage når det igen bliver efterår :o)
    3 stykker kage ? spiste du virkelig det ? ;oDDD haha - ja, der blev kræset for os. Det er helt sikkert.

    SvarSlet
  4. Hvor er den bare flot - skønne farver og flot model {;o)

    SvarSlet
  5. Endnu engang en flot kjole er kommet af dine pinde. Skønne farver du har brugt. Jeg er også vild med Karen Noes opskrifter og garner.

    SvarSlet
  6. mums, hvor er den blevet lækker!
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  7. Den er meget meget flot. Jeg er simpelthen vild med den :)

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Uhhh hvor er den smuk,så sidder jeg endnu en gang og ønsker jeg kunne gå i den kjole,savlede også gevaldigt over den første du strikkede,og selvfølgelig skal skønne lillefrø da have en,spørg da lige om jeg vil glæde mig til at se den JA det gør jeg nemlig :))

    SvarSlet
  10. Og de farver er jo lige dig. Det er saadan en smuk model. Den staar ogsaa paa min to-do-liste. Det bliver da en hel familiekjole nnar Lille-froe ogsaa faar een haha.
    Soedt minde om Irene. Jeg kendte hende ikke IRL, men hun naaede at blive en del af min blogverden.
    Tak for den fine idé om at vaere en lettere distraheret Einstein en en begyndende Alzheimer lol. Vi maa vente to uger til paa paaskeferien. Rigtig god paaske til dig og dine.

    SvarSlet
  11. Det er da også en helt henrivende model. Vi forhandler også Karen Noe, men jeg mener ikke vi har den model, i hvert fald ikke strikket op.
    Ja Rustik kan være irriterende, det gælder om at have strikkepinde med gode spidser, uden de er for spidse.
    Du kommer helt sikkert til at tage dig godt ud i Lady-love!

    SvarSlet
  12. Ja, denne var din, det ser jeg:) Nydelig farge og en skikkelig flott fasong på kjolen!
    Jeg har nettopp strikket ferdig en jentekåpe, men ikke laget noe innlegg ennå;)
    Ha en flott påske!

    SvarSlet
  13. Hvor er den smuk Lene. Den vil klæde dig perfekt. Det var hyggeligt lige at hilse på dig igen, til Fiberfesten i Ry.

    SvarSlet
  14. Endnu en lækker kjole fra dine pinde. Du har da givet mig lyst til at prøve garnet, som jeg kun kender af navn

    SvarSlet
  15. Den er helt forrygende, sikke nogle fede farver. Det er lige dig. Jeg kender ikke garnet, men det lyder som et garn jeg skal prøve at strikke i på et tidspunkt.
    Ideen om sådan en kjole til lillefrø er lige i øjet, glæder mig til at se den. God weekend.

    SvarSlet
  16. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  17. Sikke en pragtfuld kjole ;)
    Den har jeg da overset.
    Karen Noe har nogle skønne skønne garner.

    SvarSlet
  18. Vild flot kjole og skøn farve! God påske!

    SvarSlet
  19. Hvor er den bare smuk. Så kommer sommeren nok også.
    Det lyder som en hyggelig strikkecafe i Hønsestrik, men er jo desværre ikke i Aalborg til daglig. Jeg var til strikkecafe hos Louise Harden i torsdags, og det blev også til både kage, og nyt projekt:-) god weekend

    SvarSlet
  20. Det er altså en dejlig kjole og med små kvikke tvist, det kan jeg godt lide. Jeg har faktisk Karen Noes garn tilgode, men jeg har set Tine har brugt det tynde bomuldsgarn, det virkede godt. Jeg er spændt at modellen på lille frø, den tror vil klæde hende.

    SvarSlet
  21. Hvor er den fin, i de skønneste farver :-) Når der er tilbud er det med at slå til, så kan der jo komme lidt ekstra i kurven.
    Håber du kommer vestpå engang, det er utrolig kønt ude ved Ho, dejlig natur område.
    God søndag

    SvarSlet
  22. Helt perfekt og smuk - det er den - din nye sommerkjole. Meget, meget fin. Må vi ikke nok se den på?

    Trøjen til lille frø er altså også bare så fin. Det er rigtig nok, at superwash uldgarn ikke er så let at klippe i, fordi det ikke filter sammen som den tynde uld vi strikker i, men - jeg synes ofte at garnet passer bedre til små børn - ikke så krast!

    Rigtig god Påske!

    SvarSlet
  23. Super smuk kjole. Gentagelser kan ikke ske for tit når resultatet er så flot.

    SvarSlet
  24. Du har da ganske ret i at det garn er så smukt, og det bliver bare blødere og blødere i vask. Og kjolen er vildt flot og lige dine farver, glæder mig til at se den på en dag hvor du har en fotograf.

    SvarSlet
  25. Nydelig kjole med flotte detaljer. God påske :)

    SvarSlet
  26. Denne har stor Wow-faktor, virkelig flott !! Ha en fin påske, klem fra Beth

    SvarSlet
  27. Hei Lene
    For en flott kjole du har strikket. Den er nok deilig å ha på, på lune sommerdager.
    Det er synd når garn som blir til flott strikk, deler seg når man strikker med det. Vi har et slikt garn i butikken, men jeg bruker det kun til detaljer, og da er det supert, og det blir riktig flott.
    Tenk at Lillefrø også får en slik fin kjole. Den må vi altså se på henne, når den er ferdig.
    Kun en arbeidsdag tilbake, så er det fri en hel uke. Vi skal bare være hjemme, men vi skal hygge med god mat, venner, god vin og det skal strikkes hver dag!
    God påske. Klem

    SvarSlet
  28. Supersød kjole og - som altid - skønne farver.
    Knus Ingrid

    SvarSlet
  29. Jeg husker den forrige da laget, og var vilt begeistret formodellen. Jeg har strikket lite med både garn og oppskrifter fra Karen Noe, men jeg lir stadig mer fristet kår heg ser de fantastiske modellene hun designer. Og denne er uten tvil en sv mine favoritter.. De turkise stripene og boblene ble prikken over i-en, i form av at de gir en friskhet til plagget.

    God påske til deg når den kommer.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.